Nuclear Assault - Handle with Care (1989)

Label: In-Effect

1. New Song (2:58)
  2. Critical Mass (3:19)
  3. Inherited Hell (3:30)
  4. Surgery (2:44)
  5. Emergency (3:20)
  6. Funky Noise (0:51)
  7. F# (Wake Up) (2:58)
  8. When Freedom Dies (2:34)
  9. Search & Seizure (4:11)
  10. Torture Tactics (2:22)
  11. Mother's Day (0:32)
  12. Trail of Tears (5:44)
  13. Intro / the New Song [Live] * (3:11)
  14. Critical Mass [Live] * (3:11)
  15. Torture Tactics [Live] * (2:08)
  16. Trail of Tears [Live] * (3:57)
  17. Mothers' Day [Live] * (0:59)
  18. Funky Noise [Live] * (0:51)
Charles Manson
waarom reageert niemand hier in godsnaam op?
ik wil er over lezen, donders!

avatar van orbit
Goede trashband uit de jaren 80.. wat wil je verder nog weten?

Charles Manson
heb de cd inmiddels gefierljept met Emule.

idd leuke oldschool metal.
kent iemand Municipal Waste?
das ook van die oldschool metal, heel tof.

staat hier nog niet op de site, municipal waste

avatar van Jord
De beste van Nuclear Assault voor zover ik me het kan herinneren, vooral Critical Mass.

MetalDex
Jord schreef:

Ik vind de debuut LP Game Over toch net een tikkeltje sterker, maar dit is zeker geen slechte tweede. New Song, Torture Tactics en inderdaad Critical Mass zijn heerlijke thrashers.

flebbie
Absoluut hun beste schijf.

avatar van ewalk
Critical Mass is top!!!

avatar van Dexter
Handle with Care is ondertussen onbetwist mijn favoriete NA-album geworden. Vooral de eerste kant is geweldig, super opener met 'New Song', en daarna stoomt het door met Critical Mass en Inherited Hell. Leuk is ook het beginstukje van Emergency Lekker intermezzo met Funky Noise, om daarna het beste nummer van het album te krijgen voorgeschoteld: F# (Wake Up) - niet te verwarren met F# op Survive ..En geen Nuclear Assault album is compleet zonder een track à la Mother's Day

DIkke 4,5*, neigend naar de volle 5*.
Ach wat zou, het : 5*

avatar van jurado
Fijne plaat nog steeds na bijna 20 jaar, veel gedraaid ook.
Funky noise is toch echt een dikke misser .

avatar van Kef
Kef
Een echte Thrash classic. Zoals de titel al zegt Handle With Care.

avatar van notsub
Prima plaat van Nuclear Assault. Het klinkt nog steeds redelijk simpel, maar toch een stap vooruit t.o.v. Survive (die knorrende bas stoort me wel eens). Met hun kritische teksten en bevlogenheid komt de band erg gedreven over. Het is vooral een feest der herkenning om dit weer eens te horen. De thrash met hardcore inloeden vormen met de hoge zang een uniek geluid. Critical Mass en Search and Seizure zijn het leukst.

avatar van James Douglas
Bij deze band krijg ik altijd een klein Dead Kennedys gevoel, wees gerust slecht een klein gevoel. De bevlogenheid en betrokkenheid spat er bij dit New Yorkse gezelschap in ieder geval vanaf. Echter in die muzikale furie probeert men de boodschap er nog overheen te gooien. Ik heb soms het gevoel dat men zichzelf een beetje overschreeuwt. Afgezien daarvan mag ik dit soort puntige metal met fikse Punk-attitude zo nu en dan graag horen. Volgens mij is dit echter wel het beste Nuclear Assault werkje.

avatar van B.Robertson
Dit is toch de mooiste van Nuclear Assault, snoeihard geluid en uitstekend songmateriaal. Mother's day is weer absoluut kicken. Van de langere nummers zijn de eerste drie nog het beste. De band wist het ook niet meer te overtreffen.

avatar van exodus
T/m deze Nuclear Assault lp vind ik alles waanzinnig van dit ooit zo energieke Thrash gezelschap. Op deze plaat klinkt men weer iets strakker, zeg maar gerust strak, energiek, gedreven, sterk song materiaal...wat willen we nog meer? Inderdaad, een mooie fantastische hoes er omheen. En die zat/zit er ook omheen! Lekker Thrash-Crossover album wederom dit. Maar voorganger Survive is ook he-le-maal niet misselijk; ook een waanzinnige Nuclear Assault schijf! Om nog maar te zwijgen over Game Over de langspeler daarvoor...nostalgische oer-kraker. Allemaal te gek!

Ozric Spacefolk
Crossover thrash avant la lettre. Deze thrashplaat druipt van de punk en hardcore.
Tenminste, zo ervaar ik het.

De aggressie is er duidelijk. De solo's ook.

avatar van Lau1986
Wat minder dan het debuut, maar alsnog ene heerlijke plaat. Lekker kritisch, geweldige riffs en heerlijk catchy. Alleen de productie is wat minder, maar dat mag de pret niet drukken. Persoonlijke favorieten zijn New Song en When Freedom Dies.

avatar van Jazzwhatever
Een klassieker in het thrash metal genre!

avatar van Mssr Renard
De productie lijkt wat flets en erg veel treble te bevatten, waardoor in de snelle stukken (er zijn alleen maar snelle stukken) de details van de instrumten wat weg vallen. Het had best wat vetter en bassiger gemogen. Luister maar eens naar die basgitaar op de tweede song. Dat is toch geen goede bas-sound, zeg nou zelf. De riffs en drums klinken wel goed, maar die bas had echt wat beter gemixt moeten worden.

Dat gezegd hebbende is dit wel een dijk van een crossover thrashplaat, met hier en daar lekkere hardcore-momenten.

avatar van jurado
Deze plaat heeft een wat blikkerige sound inderdaad.
Neemt niet weg dat hier echt geweldige tracks op staan, Critical Mass vind ik bijvoorbeeld een ijzersterk nummer, altijd één van mijn favoriete metalsongs geweest.

Wat betreft dat basgeluid, ik als bassist vind het wel gaaf klinken, het heeft een rauw randje en rolt lekker door de mix.
Het zou mij niet verbazen als Dan Lilker in deze periode over zo'n vette, oude, Gallien Krueger amp speelde. Loeihard, en onverwoestbaar.
Smaakdingetje.

avatar van Mssr Renard
Nu we op het punt staan op de wereld compleet te vernietigen. Ik gok dat de planeet al in 2030 niet meer leefbaar is. En ik om die reden ook een nog grotere hekel aan het nalatige en onverschillige gedrag van mensen en hun destructieve gewoonten heb gekregen, kan het me nu officieel allemaal niet meer zo veel schelen. We hebben nog 7 jaartjes om er wat van te maken. Dus ik stap weer over de thrashmetal, en dan met name die bands die toen al zeiden dat het allemaal niet zoveel meer uitmaakt.

Geen idee of alle teksten hier gaan over de verwoesting van de planeet, maar ik weet dat thrash dat graag als onderwerp heeft. Briljante hoes ook.

avatar van Edwynn
Zo zie je maar. Ook in 1989 ging de wereld al kapot.

En we draaien de plaat nog steeds.

Nuclear Assault was overwegend maatschappijkritisch. Er staan ook antiracistische songs op. Verder hebben ze ook wel eens wat flauwigheid die kennelijk hoort bij bands die met bermudabroeken op het podium staan. (Funky Noise dit keer) Al was de teneur van Handle With Care iets serieuzer dan de eerdere albums. Toffe plaat ook wel. Vooral Inherited Hell vind ik eindeloos gaaf. Wat een energie.

avatar van Kronos
Edwynn schreef:
Zo zie je maar. Ook in 1989 ging de wereld al kapot.

En we draaien de plaat nog steeds.

34 jaar in het proces van een kapotgaande wereld sinds het begin van de industriële revolutie is dan ook niet zo heel veel. Maar als je op die kleine tijdspanne het verschil al ziet dan weet je wel dat het snel gaat. De wereldbevolking is intussen gegroeid van dik 5 miljard naar dik 8 miljard en de CO2 uitstoot blijft ook onverminderd stijgen. Niet dat het zo'n vaart gaat dat de planeet wat klimaat betreft in 2030 al onleefbaar zal zijn, maar welvaart gebaseerd op eeuwige groei is niet eeuwig.

avatar van Edwynn
Zo zie je maar. Handle With Care is nog altijd een urgente plaat.