Agent Steel - Omega Conspiracy (1999)

Label: Candlelight

1. Destroy the Hush (4:15)
  2. Illuminati Is Machine (5:01)
  3. Fighting Backwards (4:54)
  4. New Godz (3:09)
  5. Know Your Master (4:47)
  6. Infinity (5:08)
  7. Awaken the Swarm (6:56)
  8. Into the Nowhere (5:10)
  9. Bleed Forever (5:39)
  10. It's Not What You Think (6:10)
Orklord
Heerlijk album. De terugkeer van deze thrash band is met deze cd voor mij iig goed verlopen.
Zeker proberen mensen!

avatar van Dexter
Dit album valt inderdaad nog goed te doen. Hierna zou het allemaal middelmaat troef worden. Wat Agent Steel betreft houd ik het op de jaren '80.

avatar van Kronos
Klinkt inderdaad erg goed. Ik dacht altijd dat deze nieuwe start van Agent Steel met andere zanger niet de moeite was, maar Bruce Hall is een uitstekende zanger. Misschien wel beter dan John Cyriis, zij het minder karakteristiek. Hoe dan ook, mooi verrassing voor mij, dit album.

avatar van HammerHead
Destroy the Hush is toch wel zo'n ontzettend vette openingsbeuker. 'k vind de plaat naar het einde toe wel een beetje inzakken overigens (laatste 3 nummers), maar over het geheel nog steeds een goed album. Verder ook een erg passende en fascinerende albumcover.

Ik zou zeker nog Order of the Illuminati proberen, Kronos. Alienigma is helaas weer een stuk minder, wat mij betreft.

Jammer overigens dat uit de reünie met John Cyriis ook niks concreets lijkt te zijn gekomen (nieuwe plaat bijvoorbeeld). In juli was er nog een optreden op een Zweeds festival, maar de huidige status van de band is mij eigenlijk niet zo duidelijk.

avatar van Kronos
HammerHead schreef:
Ik zou zeker nog Order of the Illuminati proberen, Kronos.

Dank voor de tip. Gisteren ook aangeschaft en in de loop van de dag ga ik er naar luisteren.

Ozric Spacefolk
Ik kende Agent Steel toentertijd alleen via deze plaat (de comeback), maar dan zonder originele zanger.

Ik vond de frisse aanpak van thrash wel aangenaam.

Lekkere solo's, hoge zang en toch wel sterke composities.

avatar van Lau1986
Een leuke comback van deze band. Uiteraard met een nieuwe zanger. Deze vult het wat mij betreft prima in. Het is alleen jammer dat de plaat aan het eind wat minder word. Maar een nummer als Know Your Master is geweldig. Leuke plaat!

avatar van Zagato
Ik heb nooit de moed gehad om de post Cyriis albums te luisteren maar via de artist radio van Spotify komt er nu een nummer van dit album voorbij. Toch maar eens op de 'te luisteren' lijst zetten.

avatar van lennert
Unstoppable Force voel me honderd procent mee, maar ik ben toch fan geworden van Agent Steel met Bruce Hall op zang. Omega Conspiracy luister ik wel altijd beduidend minder dan de opvolger, maar ik vraag me op het moment af waarom dit eigenlijk zo is. Het album is stevig, melodieus, vlot en tegelijkertijd erg afwisselend. Hall heeft een paar perfecte uithalen die nergens zo over the top zijn als Cyriis het hiervoor deed, maar zijn midrange is beduidend beter en zuiverder. Het zorgt ervoor dat Agent Steel op dit moment in de loopbaan een serieuze, volwassen band is geworden die nog steeds een flinke portie rauwheid heeft. En dan is er Bleed Forever, een ballad die ook nog eens geslaagd is. Wonderbaarlijk. Afsluiter It's Not What You Think is samen met New Godz een hoogtepunt te noemen. Topalbum dat misschien net nog een iets betere productie had kunnen hebben.

Tussenstand:
1. Omega Conspiracy
2. Unstoppable Force
3. Skeptics Apocalypse

avatar van RuudC
Moeilijk om dit in de nog korte tussenstand te proppen. Ergens ging ik er wel wat van uit dat dit me minder zou bekoren dan de klassiekers, maar verdomme, dit is ook gewoon klassiekersmateriaal! Zelden een band zo horen vlammen bij een reünie als Agent Steel. Bruce Hall haalde niet alleen die kneitergekke stem van Cyriis, maar voegt op het nieuwere werk ook wel degelijk wat toe. Thematiek blijft het bij aliens en von Däniken hangen. Ben dan wel benieuwd of de band dit wel echt wilde of dat een ander thema hen waarschijnlijk niet in dank afgenomen zou worden.

Maar hier ligt dus gewoon een album dat echt ontzettend de moeite waard is. Versailles en Garcia vlammen als vanouds en lijken de verloren tijd samen dubbel en dwars in te halen. Hall zingt ongelooflijk sterk. In plaats van het verleden te herhalen, gaat Agent Steel gewoon met de tijd mee. Vette heavy metal. Het is heel afwisselend. Iets te afwisselend voor mijn smaak, want het lijkt wel iets teveel knip- en plakwerk. Verder overheerst de euforie. Songs als New Godz en Know Your Master zijn fenomenaal. De heren weten me ook heel erg te verrassen met de geslaagde ballad Bleed Forever.

Tussenstand:
1. Unstoppable Force