Jefferson Starship - Dragonfly (1974)

Label: Grunt

1. Ride the Tiger (5:11)
  2. That's for Sure (4:58)
  3. Be Young You (3:49)
  4. Caroline (7:29)
  5. Devil's Den (4:03)
  6. Come to Life (3:46)
  7. All Fly Away (5:25)
  8. Hyperdrive (7:44)
avatar van lebowski
Een mens denkt toch altijd weer aan de formidabel 60's songs van deze dame en heren, en daardoor is er de neiging hier een halve ster aan te geven. Maar op zichzelf beschouwd is het allemaal zo slecht nog niet, meet een paar prima uitschieters. 3 *

Na Jefferson Airplane kwam Jefferson Starship met geslaagde en iets minder geslaagde albums. Dit 1e album bevat meteen al een paar rock klassiekers in de vorm van Ride the tiger en Caroline.
Het album dat hierna komt is mijn meest favoriete JS album.

avatar van jorro
Ook ik betrap mezelf op vooroordelen. Jefferson Starship heeft een bepaald aura van minderwaardigheid vanwege de voorgeschiedenis.

Doordat dit album desalniettemin voorkomt in de jaarlijst van 1974 (gedeeld 53) van Oor heb ik het nog eens geprobeerd op Spotify. En dan valt het album me helemaal niet tegen. Best een redelijk album dit.
Ik hoor nog steeds het psychedelische van JA. Devil's Den en Hyperdrive zijn mijn favoriete tracks met leadzang van een duidelijk herkenbare Grace Slick.

avatar van WoNa
Dit is echt een fantastisch album, met een aantal heel erg goede songs. Voorop loopt 'Hyperdrive' met een geweldige Grace Slick. Het album toont aan dat bijna alle leden van de band een goede song in zich hebben. Kijk maar naar wie wat geschreven heeft, inclusief de aankondiging van de terugkeer van Marty Balin op het oude/nieuwe nest, 'Caroline'. Van begin tot het eind zit ik echt te genieten, om in de overdrive te gaan bij de laatste songs. Kant 2 vind ik echt een van de beste kanten uit de geschiedenis van de popmuziek.