Mortifer - Degenerate Era (2012)

Duitsland
Dance
Label: Meta4

1. Degenerate Era (4:58)
  2. The Greatest Power (5:22)
  3. Sinister Request (6:16)

met MC Mirender

4. Progression of Insanity (4:29)
  5. The Greatest Power (Marching Forward) * (4:19)
avatar van Hellblazer
Eindelijk weer eens een nieuwe Meta4 release, één van mijn favoriete Industrial Hardcore labels. Deze keer eens weer een solo-EP. De Duitse Mortifer heeft al een aantal releases op zijn naam staan, maar is nooit echt bekend geworden. Deze plaat heeft daar denk ik wel enigszins verandering in gebracht, wat ook wel terecht is. Lekkere sound op deze release.

'Degenerate Era' opent vrij haperig maar even later volgt een break met een heerlijke Ambient-achtige melodie, welke overslaat in een machinale melodie, welke ook erg tof is. Kickje past er prima bij, rolt lekker door. Enorm lekker sfeervol nummer, ook gelijk de beste track van het EP'tje.

'The Greatest Power' heeft een stuk minder sfeer, maar is eerder een genadeloze beuker. Schraperige melodie, kick heeft een flink schurend geluid en niet al te vlot.

'Sinister Request' is weer wat rollender en minder stroef. Vooralsnog geen softe kick, maar hij mocht wel een beetje meer punch hebben van mij. De springende bliepjes liggen me ook niet zo, maar het blijft wel aardig door knallen. Minst plezierige nummer van deze plaat, te weinig effect om in het geheugen te blijven.

'Progression of Insanity' doet het qua ritme een stuk makkelijker, maar door die geweldige kick werkt het allemaal een stuk beter. De vocal net voor de kick erin beukt is goed gevonden, hoewe hij kort en simpel is. Even na de break wordt er een idiote melodie opgebouwd gevolgd door een heus Drum n Bass stukje, om vervolgens vrolijk verder te beuken. Denk dat die maffe melodie je maar net moet pakken, wat bij mij wel het geval is.

Als je de complete release op Bandcamp koopt, krijg je een verborgen extra remix van 'The Greatest Power', welke me beter bevalt dan het origineel. Het knarsende element blijft behouden, maar het tempo is omlaag geschroefd en er zit een ander achtergrondmelodie in. Zorgt voor veel meer sfeer en door het lagere tempo komt het nummer veel beter tot zijn recht.

Prima Meta4 release, maar het echte wachten is eigenlijk op een nieuwe Issue . Hopen dat 2013 wat interessants gaat brengen.

avatar van Onderhond
Veel te laat ontdekt natuurlijk, maar echt wel genieten. Tempo/beukability ligt net in mijn sweet spot blijkbaar. Zo'n plaatje dat heerlijk lang doorramt, beetje schranz-achtig qua opbouw, maar dan met een vette hardcore saus eroverheen.

Sinister Request vind ik persoonlijk het leukste nummer, maar dat komt omdat die MC zo cheesy is dat het lijkt alsof het uit een Herzog documentaire gesampled is