Busta Rhymes - Extinction Level Event (1998)

Alternatieve titel: The Final World Front

Label: Elektra

1. There's Only One Year Left!!! (Intro) (2:37)
  2. Everybody Rise (2:59)
  3. Where We Are About to Take It (3:06)
  4. Extinction Level Event (The Song of Salvation) (3:34)
  5. Tear da Roof Off (3:36)
  6. Against All Odds (4:18)

met Flip Mode Squad

7. Just Give It to Me Raw (3:01)
  8. Do It to Death (3:27)
  9. Keepin' It Tight (4:27)
  10. Gimme Some More (2:39)
  11. Iz They Wildin Wit' Us & Gettin Rowdy Wit' Us (3:39)

met Mystikal

12. Party Is Goin' on over Here (2:32)
  13. Do the Bus a Bus (4:58)
  14. Take It Off (3:07)
  15. What's It Gonna Be (5:24)

met Janet Jackson

16. Hot Shit Makin' Ya Bounce (3:32)
  17. What the Fuck You Want!! (3:15)
  18. This Means War!! (4:35)

met Ozzy Osbourne

19. The Burial Song (Outro) (5:04)
avatar van Jordy
Busta Rhymes maakt altijd van die albums waar 60% erg leuk van is, maar waar net te veel rommel opstaat om écht goed te zijn. Maar dit is wel zijn beste, met o.a. Party Goin On, wat ik zijn beste track vind.

avatar van Jordy
Busta Rhymes, of, hoe hij zichzelf omschrijft in Against All Odds:

the type of nigga who would crash a plane in your building in the name of Allah!!...

avatar van BoordAppel
Mmm, dubieus. Overigens is dit wel een lekker album. Gimme Some More is mijn favoriete nummer samen met Iz They Wildin Wit' Us & Gettin Rowdy Wit' Us, man wat rappen ze daar snel. Erg goede (misschien iets te lange) intro ook.

Tear da Roof Off = beste nummer van de cd (vind ik)

avatar van Raspoetin
Het nummer Gimme Some More heeft zijn sample met de violen van de film 'psycho' van Hitchcock.

Marcel²
hans vd togt schreef:
Tear da Roof Off = beste nummer van de cd (vind ik)

What's It Gonna Be met Janet Jackson.

avatar van o zo duits
Vind dit album qua sound en coherent geheel het beste wat Busta ooit gemaakt heeft. Op andere albums staan misschien wat grotere bangers maar op dit album staan weinig missers!

avatar van Reijersen
Erg middelmatig album. Geen enkel nummer komt boven of onder de middelmaat uit. Daardoor luistert het automatisch wat makkelijk weg zonder te verrassen. Busta kan veel beter, maar ook veel slechter.

3 sterren.

What the Fuck You Want!! dat is echt een vet en grappig nummer, ik lach me altijd slap als ik busta rhymes zo hoor schreewen, samen met Iz They Wildin Wit' Us & Gettin Rowdy Wit' Us zijn dat de meest gestoorde nummers op dit album
die cover is ook wel heel vet vind ik

avatar van Urbanoetang
De clip van Gimme Some Mo is echt hilarisch. Heeft misschien wat met jeugdsentiment te maken, lag vroeger voor de tv altijd helemaal stuk als deze clip op kwam

avatar van Dociz
o zo duits schreef:

Mee eens.
Ik vind de sfeer van deze plaat erg plezierig. Het geheel heeft een soort ondefinieerbaar oergevoel over zich, waar speelsheid en vastberadenheid hand in hand gaan..

Busta weet dit gevoel in "Do it to death" zelf in woorden te vatten, en daar valt mijns inziens verder niets aan toe te voegen:

"Barefoot gorilla baboon funk, ya hear it?"

Nummer met Ozzy _00_

avatar van Fatboyslim
Shit, hier zitten nog een nummers op. Met name What The Fuck You Want en Gimme Some More zijn heerlijk. De energie zit er duidelijk in.

En inderdaad een nummer met Ozzy (wat overigens een bagger nummer is)

avatar van gweah
Deze was ik, zoals wel meer hip-hop albums, al een hele tijd kwijt.
Weer eens gedownl... oeps ik bedoel gekocht, want ik ben in mijn fase van het afstoffen van mijn hip-hop collectie.

Ik herinnerde mij dit album als een rommelig geheel, met pieken en dalen. Zoals eigenlijk wel de meeste albums van Bussa-bus.

Mijn verbazing steeg echter track na track, dit album is veruit het beste werk van Busta, en bevat bijna geen missers - en niet alleen dat, shit is over het algemeen nogal geniaal. Alleen ff wat skits weg editen.

Deze gaat op de headphones de komende dagen, voorlopig verhoogd van 3,5 naar 4.

avatar van VforVictor
Dit si toch wel het beste album van Busta. Leuke feuturings en constitentie qua nummers. Hooglviegers: Salvation song, This means War, Everybody Rise & Gimme Some More, 3,5 ster want ik word hier toch wel vrolijk van.

avatar van Deranged
Dit en voorgaand album zijn wat mij betreft de huidige grote knallers binnen zijn oeuvre. Hier staan inderdaad vrijwel geen missers op.

Na de opmerkelijke intro opent het album bijzonder sterk met het knallende Everybody Rise. En van daaruit worden we meegenomen op een gevarieerde trip van hoogstaande artistieke kwaliteit.

Mijn favoriete nummer hier is het komische What the Fuck You Want!!. Het was hier dat ik voor het voor het eerst werd gegrepen door de verrassende virtuositeit die zijn teksten blijkbaar kunnen bezitten.

En dan is er natuurlijk nog de samenwerking met Ozzy. Hele interessante bewerking van een oud Sabbath nummer en een apart detail hieraan is dat toen dit album uitkwam en iemand mij het liet horen dit zelfs voor mij de introductie was met deze band.

Album kon me in die tijd verder nog niet eens zo bekoren. Stond er toen nog niet echt voor open. Maar vervolgens dus wel een groot Sabbath aanhanger geworden om jarenlang nog niet eens meer iets anders te luisteren.

Nu vele jaren later luister ik gelukkig toch ook nog wel andere dingen inmiddels.

Waaronder dus ook deze onbegrijpelijk ondergewaardeerde artiest die ik enige tijd geleden nog eens een kans heb gegeven om erachter te komen dat hij binnen het genre toch wel mijn absolute favoriet moet zijn.

That's when I ask:

avatar van pureshores
even Gimme some more luisteren na al dat Hitzone ge-etter waar deze schandelijk ontbrak

avatar van james_cameron
Na bijna twintig jaar niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen, maar nog steeds een redelijk hiphop-album. Met 19 tracks wel aan de flink lange kant en matige en sterke tracks wisselen elkaar in hoog tempo af. Busta Rhymes is op zijn best in de momenten waarop hij een razendsnel spervuur van raps op de luisteraar afvuurt. Heel knap gedaan. Ook leuk is de samenwerking met Ozzy Osbourne op This Means War.

avatar van ThingMan
Ja lekker album dit. Lang niet gehoord. Gimme Some More en Hot Shit Makin' Ya Bounce vind ik echt geweldig.