Q5 - Steel the Light (1984)

Label: High Voltage

1. Missing in Action (3:03)
  2. Lonely Lady (4:03)
  3. Steel the Light (6:10)
  4. Pull the Trigger (4:02)
  5. Ain't No Way to Treat a Lady (2:34)
  6. In the Night (4:37)
  7. Come and Gone (4:31)
  8. Rock On (3:31)
  9. Teenage Runaway (4:47)
Absolute klassieker dit. Een van de beste platen die ik ken.Vlijmscherpe hardrock met schitterend gitaargeluid van Rick Pierce. De opvolger (when the mirror cracks) is totaal anders, bijna AOR maar ook deze plaat is erg goed.
"Pull the triger" is mijn favoriet. Get ready to meet you're maker, make a date with the undertaker.

maniac
Inderdaad, pas gepindakaast 'n goed plaatje, al vind ik niet alle nummers even sterk. Het gitaar werk is wel op alle nummers goed, (doet me af en toe aan Thin Lizzy denken) en de producktie klinkt anno 2006 nog steeds als 'n klok.

Wie is er verantwoordelijk voor de gitaarsolo's Floyd Rose of Rick pierce?.(of alle twee) Thnx.

avatar van sinkthepink
Rick Pierce was de gitarist, Floyd Rose de zanger.....ze zijn verder gegaan onder de naam Nightshade. 2 cd's en wel minder van kwaliteit dan deze, maar ook erg luisterbaar.

sinkthepink schreef:
ze zijn verder gegaan onder de naam Nightshade.

dat zijn tips waar je wat aan hebt; vandaag de 2 q5 cds onder het stof vandaan gehaald. Erg goede uptempe melodieuze rock. Erg goed geproduceerd ook.

Hoog niveau dus, zowel deze Steel the Light alsook de opvolger die mogelijk wat commercieler is maar imo niet minder.

snel die Nightshades eens ergens opsnorren..

avatar van sinkthepink
ozwald schreef:

snel die Nightshades eens ergens opsnorren..

Die zullen op e-bay of iets dergelijks wel te vinden zijn denk ik. Ik heb alleen "Dead of night" die ik ook behoorlijk goed vind, meer in de de stijl van "Steel the light" (wat ik een absolute klassieker vind!) al zijn de produktie en nummers niet zo sterk als deze, maar zeker de moeite waard. Ze hebben vorig jaar trouwens een nieuwe "Stand and be true" uitgebracht.

Meneer Bungel
Liefhebbers van deze band moeten toch ook hun lol op kunnen met Culprit's ''Guilty as charged''. Q5 moet ik ook nog maar weer eens luisteren.

avatar van ozwald
Culprit is toch een stuk sneller/harder dan het meer melodieuze Q5. Maar in 1983 ofzo zeker een favorietje..

Meneer Bungel
ozwald schreef:

Zoals gezegd, ik moet Q5 nog weer eens horen, maar Culprit heeft toch ook zeker een flinke portie melodie...

Dacht, zal 'm (Culprit) weer eens opzetten maar kan 'm nergens meer vinden ;-(

Ook Nightshade eens gechekct maar de verkeerde te pakken. Een of ander Frans deathmetal bandje. Wederom ;-(

Dan Q5 maar weer eens opgezet. M.n. Floyd Rose kan ik goed horen, wat een gitarist!

Laatst op LP gekocht.
Wat een toffe plaat!

avatar van vielip
Hoorde deze lp gisteren bij een maat van me. Wat een klasbak zeg! Deze ga ik zeker eens opzoeken om aan de collectie toe te voegen. Met name de geweldige produktie viel me positief op. En het flitsende gitaargeweld uiteraard.

avatar van ozwald
Mocht je in je zoektocht de opvolger 'when the mirror cracks' ook tegenkomen moet je die zeker niet laten liggen. Ook een erg flitsende plaat.

avatar van vielip
Ah oké thanks! Dat zijn tips waar we wat mee kunnen

avatar van gigage
Gitarist Floyd Rose heeft de te vergrendelen tremolosystem uitgevonden en maakt er zelf vrolijk en veel gebruik van. Met name de "crickets" zijn bij mij populair en wordt ook door Bob Kulick veel gebruikt. Zanger Jonathan K is echt van alle markten thuis en kan zowel rauw high pitched en gevoelig zingen. De andere drie leden komen over uit TKO. En hoewel de musici allen prima spelen ontbreekt het song materiaal aan originaliteit en richting. Af en toe metal dan weer AOR, men kan blijkbaar niet kiezen. Het fijne is wel dat het erg enthousiast wordt gespeeld en dat ook zo van de plaat spat. De opvolger is daarentegen overgeproduceerd en dat was dan weer het einde van deze Seattle band. Te veel in de studio te weinig on the road en de concurrentie is moordend in de overvolle us-metal scene.
De zanger gaat verder in Nightshade en wat er met Floyd Rose gebeurd is moet ik nog eens opzoeken.

gigage schreef:
De andere drie leden komen over uit TKO.

Kijk, dat wist ik nog niet! Leuk weetje
TKO is ook geen verkeerde band overigens!

avatar van gigage
Veel gespeeld heeftie niet meer maar heeft wel een eigen wiki met zijn vibrato systeem Floyd Rose - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van gigage
Verhoogd naar 4 sterren. Wat een heerlijk hitaarwerk. Alleen vielip heeft 'm nog op 3.5 staan. Kan echt niet meer nu haha

avatar van vielip
Zal 'm eerdaags eens in de herbeoordeling gooien!

avatar van ZAP!
Komt me bekender voor dan ik had gedacht (vooral de eerste nummers), heb het indertijd toch vaker gehoord, dan ik dacht.
Maar het ligt ook heel lekker in het gehoor.
De TKO-link was me ontgaan, of ik was 'm vergeten (TKO is ook hard aan nieuwe luisterbeurten toe).
En van Q5 naar Culprit is het ook niet ver.

Binnen het (melodieuze) hardrock genre is deze toch wel een erg fijne. Wat jij, Mssr Renard?
Ook AC/DC schiet regelmatig in gedachten.

Dikke acht.