Flowers - Icehouse (1980)

Australiƫ
Label: Interfusion

1. Icehouse (4:22)
  2. We Can Get Together (3:47)
  3. Fatman (3:52)
  4. Sister (3:23)
  5. Walls (4:22)
  6. Can't Help Myself (3:10)
  7. Skin (2:44)
  8. Sons (4:32)
  9. Boulevarde (3:11)
  10. Nothing to Do (3:20)
  11. Not My Kind (3:35)
  12. Send Somebody * (3:41)
  13. All the Way * (3:50)
  14. Paradise Lost [Instrumental] * (5:52)
  15. Love in Motion [Original Single Mix] * (3:40)
  16. Goodnight, Mr. Matthews (B-side to 'Love in Motion') * (4:21)
  17. Can't Help Myself [Original 10" Single Mix] * (3:41)
  18. Boulevarde [Live] * (3:21)
  19. Funtime [Live] * (2:28)
  20. The Man Who Dies Every Day [Live] * (3:55)
  21. Fatman [Live] * (3:53)
  22. Sorry [Live] * (3:09)
  23. Cold Turkey [Live] * (4:13)
  24. We Can Get Together [Live] * (3:53)
  25. Nothing to Do [Live] * (3:25)
  26. Icehouse [Live] * (4:50)
  27. Send Somebody [Live] * (3:33)
  28. Sons [Live] * (4:52)
  29. Skin [Live] * (2:53)
  30. Walls [Live] * (4:49)
  31. All the Way [Live] * (4:05)
  32. Goodnight Mr. Matthews [Live] * (3:43)
  33. Love in Motion [Live] * (4:03)
  34. Not My Kind [Live] * (3:43)
  35. Sister [Live] * (3:31)
  36. Can't Help Myself [Live] * (6:57)
Icehouse- een van mijn favoriete bands.
Deze CD is hun eerste uit de periode toen ze nog "Flowers" heetten en nog een echte band waren. (later was Icehouse vooral Iva Davies met een vaste kern sessiemuzikanten)
De sound wijkt hier behoorlijk af van de latere typische icehouse sound. Het is veel rauwer, meer gitaren en ongepolijst.
Op een aantal tracks kan je al wel de latere sound aan horen komen met name op Can't help myself (een bescheiden hitje in die tijd).
Hoogtepunten voor mij zijn: icehouse, we can get together, can't help myself, boulevarde, paradise lost.

Schitterend album!!

Vergeet hun latere successen; verwacht geen Hey Little Girl of Crazy.
Dit is postpunk die qua sound duidelijk linkt aan een band als Ultravox, en ik hoor in de opener ook Gary Numan terug. Hier hebben de keyboardpartijen duidelijk een hoofdrol.
Nog uit gebracht onder de naam Flowers; die al snel in Icehouse zou veranderen.
Rond deze periode had je duidelijk een opleving in Australië. Ook The Church en Midnight Oil lieten van zich horen.
Dit album ooit zien liggen; helaas toen niet gekocht.
Gelukkig staat de helft ook op de verzamelaar Masterfile.

avatar van Alicia
Icehouse 1981

Ik heb deze op lp, met een andere volgorde van de nummers en een iets andere tracklist. Het is een selftitled uit 1981, Duitse persing. Is dit een andere uitgave als bovenstaand album? Wie kan mij hier meer over vertellen?

avatar van lennon
Dit album is lang niet zo interessant als wat er nou zou komen, maar de track Icehouse vind ik toch wel heel erg mooi! Dit is meteen dan ook wel het hoogtepunt van dit album.

Album kan me als geheel niet boeien, en ben dus snel afgeleid tijdens het luisteren, en dat is mijn geval geen goed teken. krappe voldoende

avatar van Rainmachine
Alicia schreef:
Icehouse 1981

Ik heb deze ook en volgens mij was dit het originele album zoals het hier (in Europa) in 1981 is uitgebracht. Met bovenstaande hoes heb ik 'm ook staan op maar dan op CD en dat was een remaster in de jaren 90. De Flowers versie heb ik nooit gezien want dan had ik 'm zeker gekocht. Ik zie op Discogs dat de Flowers release uit 1980 komt, dat was dus wel de eerste versie. Ik begreep dat de band hun naam Flowers moest veranderen omdat er al een Amerikaanse band was die Flowers heette. Vandaar de overzetting naar Icehouse, een veel betere naam ook.

Wat betreft dit album, dit is voor mij een parel uit de 80's. Iva Davies heeft een toffe stem met referenties naar David Bowie en ook zijn gebruik van de Fairlight synthesizer/computer heeft mij altijd zeer geïntrigeerd. De Fairlight CMI werd uitgebracht in 1979 en was de eerste 8 bits digitale sampler. Icehouse was overigens ook een waanzinnige live band en zeer groot in Australie en Nieuw Zeeland. Een vriend van mij had een videoband met een liveconcert en daar hebben we heel wat avondjes naar zitten kijken destijds.

De baslijn(en) van Not My Kind zijn hemels en doen sterk denken aan de vroege Simple Minds.