Amalgamated Sons of Rest - Amalgamated Sons of Rest (2002)

Roots
Label: Galaxia

1. Maa Bonny Lad (2:12)
  2. My Donal (3:19)
  3. The Gypsy He-Witch (3:40)
  4. The Last House (4:17)
  5. Major March (3:32)
  6. Jennie Blackbird's Blues (18:14)
avatar van nevyn
Vreemd, nog geen berichten bij zo'n plaat als deze Het is schandalig !

Droomachtige samenwerking als je het mij vraagt. Will Oldham, Jason Molina en Alasdair Roberts, alle drie fantastische artiesten die samen iets doen. Aan de ene kant kan dat vreselijk fout uitpakken, maar met deze artiesten... Daar kán toch alleen maar goeds uit voortvloeien?

Gelukkig maken de heren de verwachtingen zeker waar. Maa Bonny Lad is het soort muziek wat ik van Roberts gewend ben, met een schotsachtige klank erin. Op het hele plaatje blijft dat schotse gevoel een beetje hangen (rustig, er komen geen doedelzakken aan te pas ). Het folk-achtige van Oldham vult het geheel perfect aan. De inbreng van Molina is wat minder te bespeuren, maar het is wel aanwezig. In ieder geval op The Gypsy He-Witch en Jennie Blackbird's Blues laat hij zijn typische emotionele stem horen.

Heerlijke lo-fi folkliedjes om fijn op te zetten op een ietwat melancholische middag, ookal klinkt het geheel erg spontaan en alsof de drie mannen echt samen hebben gewerkt zonder spanningen. En dat is goed! Wat mij betreft mogen ze meer maken op deze manier. 4*

Zonde dat het bij dit eenmalig project is gebleven. Heerlijke CD waarbij Alasdair, Will en Jason alledrie hun karakteristieke geluid laten horen, maar nergens wordt het te kakofonisch. Alles blijft mooi in harmonie.

avatar van Ducoz
Schitterende EP die je als Will Oldham of Jason Molina fan zeker in de collectie moet hebben.
Hij is gewoon nog te verkrijgen, al zal je er wel wat aandacht aan moeten besteden.

Na 15:20 minuten in nummer 6 begint er een 'bonus' nummer, dat ik maar "I Will Be Good" zal noemen, omdat er niet echt een titel aan kleeft en deze zin meerdere malen wordt herhaald.

avatar van Tupelo
Ik hou niet zo van Jason Molina, ik krijg de kriebels van zijn stem. Gelukkig zijn de twee nummers van Will Oldham echte parels: My Donal en Major March - dat laatste nummer had perfect gepast op het album I see a darkness.