Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977)

Label: Epic

1. Bat Out of Hell (9:48)
  2. You Took the Words Right Out of My Mouth (Hot Summer Night) (5:04)

met Jim Steinman en Marcia McClain

3. Heaven Can Wait (4:38)
  4. All Revved Up with No Place to Go (4:19)
  5. Two Out of Three Ain't Bad (5:23)
  6. Paradise by the Dashboard Light (8:28)

met Ellen Foley

7. For Crying Out Loud (8:45)
  8. Great Boleros of Fire [Live Intro] * (3:54)
  9. Bat Out of Hell [Live] * (11:11)
  10. Dead Ringer for Love * (4:21)
avatar van JanLo65
Kronos schreef:
Paradise by the Dashboard Light 'werkt' natuurlijk als hit, maar is intussen ontzettend afgezaagd en de rest van het album is amper om aan te horen.
Jij vind dat afgezaagd, en dat is prima hoor, maar het is niet afgezaagd. Dat is als iedereen het met je eens is!!

avatar van Kronos
Dus als iedereen het erover eens is dat de aarde plat is dan is de aarde plat?

Carpe Diem
Legendarisch album. Ver voor dat ik geboren werd kwam dit album uit en nu, anno 2020 luister ik dit album nog. Dit album verveelt mij nooit.

Muziekverslaafd
Ik ben echt verbaast door de redelijk lage score die dit album heeft. Voor mij toch echt een klassieker, waarvan ik had verwacht dat de gemiddelde score wel boven de 4 sterren zou liggen. Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen.

Is een geweldige plaat ( heb ik ooit vroeger gehad op elpee ), alleen "paradise" is zo zot gedraaid en dat is spijtig. De eerste 2 nummers zijn echt sterk alsook de afsluiter

avatar van Metal-D78
heerlijke over-the-top plaat. eens per jaar ga ik hier helemaal los op!

avatar van LucM
Muziekverslaafd schreef:

Dat het (overbodige) derde deel van Bat Out of Hell hoger wordt gewaardeerd dan het uitstekende debuut hier, daar kan ik niet bij. Ik ben het niet altijd eens met MuMe.

LucM schreef:
Ik ben het niet altijd eens met MuMe.

Ik bijna nooit. En ik wil er eigenlijk 'gelukkig' aan toevoegen. Dit album is een klassieker. Helaas lijkt het hier op MuMe populair om het af te kraken. Hebben meer populaire millionsellers 'last' van.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Dat een 3,65 uit 72 stemmen (en een 3,54 uit 128 stemmen) niet echt een 'hogere waardering' aangeeft dan een 3,52 uit 490 stemmen... dat is toch geen hogere wiskunde?

avatar van Rudi S
Op RYM scoort deze een 3,54 uit 3997 stemmen dus mume wijkt daar niet echt van af (onderwaardering).

avatar van Heer Hendrik
5 nummers van de 7 staan in de top 2000. De songs worden dus tot op de dag van vandaag nog steeds erg gewaardeerd.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Serieus!? Ja, ik zie het.
Ben benieuwd hoeveel albums dat Bat out of Hell na kunnen zeggen...

avatar van feestje
Casartelli schreef:
Serieus!? Ja, ik zie het.
Ben benieuwd hoeveel albums dat Bat out of Hell na kunnen zeggen...

Alleen “hij die niet meer genoemd mag worden” met dat album uit 1983 waar onze eigen Eddie z’n geweldige gitaarsolo op speelt......

avatar van gaucho
Ja, ik vermoed dat dat de enige twee artiesten zijn die in de Top 2000 scoren met vijf nummers van één regulier album. Van MJ had ik het wel verwacht, van Meat niet. Vind ik een hele prestatie, en er blijkt inderdaad uit dat dit album nog steeds breed gewaardeerd wordt. Meer het album dan de artiest, want van Meat staat er naast deze vijf slechts één ander nummer in de lijst. En MJ heeft er veel meer van andere albums.

avatar van ArthurDZ
Volgens de geruchten is er zelfs een Fleetwood Mac-album dat 7 afgevaardigden heeft

avatar van gaucho
Oh sh*t, hoe kon ik die nou vergeten? Ik wil hierbij die geruchten wel even officieel bevestigen...

Dat is natuurlijk echt een topprestatie; niet te geloven. Drie bij de eerste tweehonderd en vier bij de eerste vijfhonderd (ook al is dat laatste op het nippertje; Songbird staat op nummer 500). Geeft ook aan hoe dat album zich bij een breed publiek genesteld heeft. Het album, en ook de band, is door de jaren heen steeds populairder geworden - en gebleven, zo blijkt. Ook bij jongeren.

avatar van Minneapolis
In mijn hoofd ging Two out of three (prachtig nummer, en mooi beeldend geschreven) over 2x dezelfde vrouw. Maar aangezien ik dat nooit terug hoor in hoe anderen dat nummer interpreteren zit ik er misschien naast met die extra laag. Ach, dat is wel leuke van songteksten natuurlijk.

dood gedraaide nummers. Alleen het openingsnummer is gaaf. Met een super gave solo van Mr. Todd Rundgren!!!

avatar van vielip
Dood gedraaid zegt niks over kwaliteit.

avatar van Funky Bookie
De legendarische Jim Steinman overleden. De man was in staat een zeer herkenbaar geluid te creëren, waar dit album het allerbeste voorbeeld van is.

Tjonge...R.I.P.

avatar van RebelINS
Die komt ook behoorlijk rauw op mijn dak moet ik zeggen. Ik hou van het bombastische, kitscherige haast megalomane geluid van Steinman. Onwijs genieten altijd. Deze plaat weer even goed de revue laten passeren deze week.

avatar van Film Pegasus
Mag het ietsje meer zijn. Het album ontbreekt alvast niet aan overdaad. Een bombastisch rockalbum met een groot rock 'n roll gehalte. Opera met gitaren. Wie ooit DJ is geweest op trouwfeesten zal niet voorbij de grijsgedraaide Paradise by the dashboard light kunnen. Het album is meer dan dat gelukkig. Ik kan me voorstellen dat dit zeker eind jaren '70 een zeer geliefd album was. Het blijft een beetje circus waar je van moet houden, maar het zijn zeker geen slechte nummers. Dat Paradise by the dashboard light na al die jaren kapot gedraaid is, kan het album helaas niet veel aan doen.

avatar van superessy

All Revved Up with No Place to Go (4:19) --- 3,0
Two Out of Three Ain't Bad (5:23) --- 3,5
Paradise by the Dashboard Light (8:28) --- 5,0
For Crying Out Loud (8:45) --- 3,0

Best wel lage cijfers dan voor een geweldig album....

Dit zijn mijn songscores:

Paradise by the Dashboard Light (8:28) --- 4,5
For Crying Out Loud (8:45) --- 5,0

avatar van MIAB
Bravejester schreef:

Best wel lage cijfers dan voor een geweldig album....

Jouw gemiddeld stemgedrag ligt ook wat hoger

avatar van LucM
Debuteren met een meesterwerk, het is eerder een vloek dan een zegen en Meatloaf kan er over spreken. De verwachtingen waren zo hoog gespannen dat alle volgende albums van hem relatief teleurstelden en hij is zelfs failliet geweest. Enkel Bat Out of Hell ll uit 1993 benadert de kwaliteit van het debuut.

avatar van Heer Hendrik
duidelijk dat dit album nu nog steeds veel wordt gewaardeerd. Maar liefst 6 van de 7 songs staan in de top 2000 van het jaar 2021. Nu alleen nog All revved up with no place to go en dan is het het eerste album ooit dat volledig in de top 2000 staat. Is toch wel een applausje waard