broeder Dieleman - Alles Is IJdelheid (2012)

Roots
Label: Beep! Beep!

1. Morgen (2:45)
  2. Duuzend Veugels (3:25)
  3. Zingen bij Beurte (1:36)
  4. Zilverspa (4:42)
  5. Genade (2:02)
  6. Polderevangelie (3:55)
  7. Sneeuw (3:26)
  8. De Nieuwe Zeven Jaar (3:52)
  9. O.L.V. van de Polder (5:11)
  10. Dankt Dankt * (4:16)
  11. Klein Zieltje * (4:15)
avatar van The Scientist
... en zie dat hij op spotify staat gelukkig.. Op plaat is er iets meer afwisseling te brengen dan solo live, met een aantal fragmenten tussendoor en 2e zang en dat wordt goed gebruikt, niet te pas en te onpas maar alleen als het iets toevoegt. Teksten zijn nog niet altijd even hoogstaand, maar de fijne sfeer maakt een hoop goed.

avatar van WoNa
Dit album gekocht na afloop van zijn show in Bleyenberg. 'Het Magazijn' bleek een kelder die door kan gaan voor bunker. Donker, klein, maar goed gevuld. Er staan een paar prachtige nummers op dit album, die aantonen dat broeder Dieleman heel kleine, maar uiterst effectieve liedjes kan schrijven die de concurrentie met erkende grootheden zeker aankunnen.

Het lied dat hij schreef naar aanleiding van het overlijden van zijn moeder, 'Zilverspa', is prachtig, maar het doet mij ook sterk denken aan een nummer van St. Thomas, een Noorse artiest die jaren geleden een album heeft uitgebracht. Wat zoekwerk levert de titel 'I'm Coming Home' op. Zo veel breekbaarder dan de stevige Zeeuw Dieleman. 'Zilverspa', 'O.L.V. van de Polder', het zijn prachtige nummers, die tot op de dag van heden uitnodigen om mee te zingen. Dat gebeurt dan ook.

Op Alles Is IJdelheid zijn de eerste aanzetten te vinden van wat Dieleman later is gaan doen, bijvoorbeeld in het derde nummer 'Zingen Bij Beurte'. Hier is de meerderheid toch "gewone" nummers in een bijzondere setting van banjo, leegheid, de spookachtige achtergrond zang van Janine van Osta en het werk van producer Pim van der Werken. Te samen maakt het een album dat prima werkt.