Melanisean Choirs: The Blesses Island (1999)

Alternatieve titel: Chants from the Thin Red Line

Salomonseilanden
Wereld
Label: RCA

1. Choir Of All Saints - Jisas Yu Hand Blong Mi (1:23)
  2. Choir Of All Saints - Soon My Lord (1:17)
  3. Choir Of All Saints - God Yu Tekkem Laef Blong Mi (2:16)
  4. Melanesian Brotherhood - Early Morning in Tabalia (0:28)
  5. Melanesian Brotherhood - Procession Chant No. 1 (1:28)
  6. Melanesian Brotherhood - Procession Chant No. 2 (0:56)
  7. Melanesian Brotherhood - Holly (1:41)
  8. Melanesian Brotherhood - Procession Chant No. 3 (1:04)
  9. Choir Of All Saints - We Love to Sing (3:40)
  10. Choir Of All Saints - Mi Go Longway (2:53)
  11. Choir Of All Saints - Jisas, Masta Mi Save (2:59)
  12. Melanesian Brotherhood - Procession No. 4 (0:38)
  13. Melanesian Brotherhood - Together Be (2:27)
  14. Melanesian Brotherhood - Sunday Service Hymn (1:45)
  15. Melanesian Brotherhood - Halleluia!, Sing to Jesus (1:31)
  16. Choir Of All Saints - Jesus, You Are Here (2:17)
  17. Choir Of All Saints - Byebye (2:34)
  18. Choir Of All Saints - We Are One Big Happy Family (2:31)
  19. Melanesian Brotherhood - Traditional Lullaby (2:18)
  20. Melanesian Brotherhood - Cho Cho Vancho (1:26)
  21. Melanesian Brotherhood - Remember (0:56)
  22. Melanesian Brotherhood - Jisas Yu Holem Blong Mi (1:54)
  23. Melanesian Brotherhood - Pray for Us (2:44)
  24. Melanesian Brotherhood - God All Mighty (2:10)
  25. Melanesian Brotherhood - Procession Chorus (3:18)
  26. Melanesian Brotherhood - Kyrie (3:02)
neo
Niet alleen Zimmer's score is belangrijk. Ook de toevoeging van lokale chants van de bevolking van de Solomon eilanden dragen bij aan de sfeer. Hun religieuze manier van uiten door middel van dit soort volksliederen heeft een bepaalde droevigheid, verborgen onder het schijnbaar optimistische karakter. Dat deze bijdragen aan het verlossende gevoel mogen duidelijk zijn. Zimmer gebruikt echter de meest fascinerende chant, God Yu Tekem Laef Blong Mi, als een soort thema voor soldaat Witt. Naast dat het door de bevolking enkele malen wordt gezongen verwoordt het Witt's andere wereld, waar hij het met Welsch over heeft. Na Witt's dood en Welsch ''Where's your spark now?'' zin is de laatste orchestrale variatie erop te horen in de score van Zimmer. Wat verklaart waarom nu precies deze op de score uitgaven staat., daarnaast is deze ook gewoon degene van het meest essentiele belang.

Mallick voegde een deel toe aan het verhaal, de omgang met de natuur en met de bevolking, wat Jones oorspronkelijk vermeed. Als geheel gezien kan je merken dat de prachtige chants ook zo nauw bij Witt's karakter aansluiten. Niet alleen accepteert hij de natuur, de bevolking, maar treed ook als een verlossende hulp naar voren als de dood ergens bij de missie met de dunnen rode lijn verschijnt.
Opgenomen in het gebied zelf, met aparte opnames voor de vrouwelijke en mannelijke vocalen.