The Sensational Alex Harvey Band - Live (1975)

Label: Vertigo

1. Fanfare (Justily, Skillfully, Magnanimously) (1:27)
  2. Faith Healer (6:51)
  3. Tomahawk Kid (5:45)
  4. Vambo (9:24)
  5. Give My Compilments to the Chef (6:47)
  6. Delilah (5:18)
  7. Framed (11:05)
  8. I Wanna Have You Back * (2:41)
  9. Jungle Jenny * (4:03)
  10. Ruanaway * (2:49)
  11. Love Story * (6:01)
  12. School's Out * (4:01)
avatar van Wolter
Een van mijn vreemdste aankopen, van jaren geleden: al een tijd lang geïntrigeerd door die maffe cover, ooit besloten het album te kopen en wat een totale verrassing: Een geweldig live album: prima geluid en spetterende, afwisselende muziek. Vooral de nummers Faith healer en Vambo zijn echte krakers... met in dat laatste nummer een heerlijk vette gitaarsolo, terwijl de drummer ondertussen flitsend de ruimte vult!

fredpit
Heb hetzelfde meegemaakt met het reguliere album inderdaad een geweldige band. Met een zanger waar je bang van wordt...wat een persoonlijkheid,en stem

Op het reguliere album staan fantastische nummers als Gang bang (to take the blues away....) en een waanzinnige cover van onze belgische bart J. Brell..

en het vreemde is dat de sarcastische,vuile ranzige teksten niets tekort doen aan de kwaliteit van de muziek,die een soort mengeling is tussen glam en bleusrock met hier en daar theatrale neigingen..

werkelijk een ontdekking!!(niet geschikt voor lichtgeraakten en/of mensen zonder relativeringsvermogen)

Harald
Next, Framed, Impossible Drream en deze Live plaat zijn verplichte kost. Die 11:04 mintenlange Framed is een absolut 5***** track

fredpit
fredpit schreef:
Heb hetzelfde meegemaakt met het reguliere album inderdaad een geweldige band.

met dat reguliere album bedoel ik dan next....

Naast dit livealbum verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende glamrocker

avatar van bikkel2
Een wat onterecht vergeten band rond boegbeeld Alex Harvey .
Een typisch geval van een wat steviger glamrockgezeldschap .
Live ging duidelijk het dak eraf . Prima muzikanten , de onberekenbare Harvey voorop en de nummers deugen . De hilarische Delilah versie is wat mij betreft legendarisch , evenals geweldig spannende nummers als Faith Healer en Framed .
Sterk inelkaar gezet met de nodige flair en juiste creativiteit .
Typisch toch dat het in Nederland nooit zo wilde lukken met SAB .
Een herwaardering is wel op zijn plaats . Jammerlijk stierf Harvey in 1982 .
Achteraf beschouwd toch wel 1 van de betere liveacts uit de 70er jaren .

avatar van Tupelo
Sommige nummers van Alex Harvey vind ik echt prachtig (the Hammer Song, Isobel Goudie), maar vaak vind ik het te kitscherig en bombastisch. Zo ook hier - neem nou dat vreselijke Delilah, bijvoorbeeld. Maar goed, het is toch het soort artiest die zo apart en gestoord is dat je hem welwillend wil benaderen, en dan is er op deze plaat best wel wat moois te vinden. Heel expressief, de vonken vliegen ervanaf.

avatar van jorro
Geen album voor mij dit. Heb het gestreamd op youtube maar na 2 tracks was het me eigenlijk al te veel.
Desondanks heb ik het volledig album beluisterd en gelukkig staan op de youtube versie de bonus nummers niet online. Ik houd wel van wat harmonie en dat mis ik hier nogal eens. Ook de 'zang' bevalt me niet.
Het album staat 51e in de jaarlijst 1975 van Oor dus er waren toen ook al liefhebbers.
Van mij 2,5*

avatar van Larzz
Geweldige live plaat van the SAHB. Alles op cd maar nu ook de vinyl versie. Lekker warm vet geluid met de Lp hoes op schoot. Deze band was eigenlijk uitzonderlijk goed. De voortreffelijke ritmesectie bassist Chris Glen en drummer Ted McKenna zagen we later terug in the Michael Schenker Group. McKenna geeft daartussen in ook nog bij Rory Gallagher gedrumd. Gitarist Zal Cleminson met zijn stoïcijnse clownsmasker voor speelt voortreffelijk gitaar met een heerlijke sound. Alex Harvey is altijd zichzelf en brengt het geheel met veel theater en gevoel voor humor. In Framed lach ik me stuk op zijn interactie met het publiek. Mooi werk dit.