Stratovarius - Nemesis (2013)

Finland
Label: earMUSIC

1. Abandon (4:51)
  2. Unbreakable (4:37)
  3. Stand My Ground (4:14)
  4. Halcyon Days (5:29)
  5. Fantasy (4:19)
  6. Out of the Fog (6:58)
  7. Castles in the Air (6:02)
  8. Dragons (4:04)
  9. One Must Fall (4:27)
  10. If the Story Is Over (6:06)
  11. Nemesis (6:33)
avatar van jasper1991
Wat een creatieve hoes weer. Wie vertelt wij waarom naakte engelen het toch altijd goed doen op (power)metalhoezen...

Unbreakable klinkt niet slecht, een move richting hardrock. Iets wat ik nu wel vaker aantref bij powermetal-bands. Voor de paar lekkere nummertjes waar Stratovarius altijd wel garant voor staat ga ik dit wel beluisteren.

avatar van snarf349
Deze gasten zijn het beste in het maken van lekker in het gehoor liggende power-ballads. En daar hadden er best wel meer van op dit album mogen staan.

avatar van Eddie
Een heerlijke plaat van Stratovarius. Zij zijn goed in het maken van powerballads, dat zal best. Eigenlijk vindt ik alle powerballads van alle metalbands tenenkrommend. Voor mij is stratovarius het best wanneer ze lekkere up tempo, melodieuze powermetal met een prog-randje maken, vergezeld van heerlijke goed in het gehoor liggende zanglijnen. Dus op deze plaat kom ik heerlijk aan mijn trekken.

avatar van jasper1991
Prima powermetal-album, nog gladder dan Stratovarius ooit was volgens mij, maar nog wel sterk. Unbreakable is het beste nummer, dan komt Fantasy en de epische finale in de vorm van de titelsong. De powerballad If the Story Is Over vind ik juist weer niet zo veel, maar Stratovarius kan dat inderdaad beter, zie Before the Winter. Verder ook wel weer een hoop nietszeggende bombastische tracks. Ik doe het echt voor die 'paar lekkere nummertjes', zoals ik al zei.

Jeddy van Est
Het is geen toeval dat op de albumcover een naakte engel te zien is, jasper1991, want de ontwerper van deze cover is ook degene die de cover van At Vance - Ride The Sky heeft ontworpen Leuk trouwens dat in het boekje het ruimteschip weer opduikt. Hierdoor vormen de laatste drie albums meer een eenheid.

Voor mij steekt 'Fantasy' er bovenuit. Alle onderdelen in dat nummer lopen perfect in elkaar over. Vooral de korte solo, die het tweede en het derde refrein perfect met elkaar verbindt.

Jeddy van Est
Er zijn inderdaad veel power metal bands die richting de hard rock zijn gaan spelen, jasper1991. Zelf vind ik dit geen slechte ontwikkeling, omdat ik hard rock en power metal goed bij elkaar vind passen. Ik zie power metal een beetje als de 'epische' versie van hard rock

Als je dit album vergelijkt met bijvoorbeeld 'Visions,' dan valt pas echt op hoe groot het verschil is. Op 'Nemesis' staat geen enkel nummer dat ook maar in de buurt komt van de snelheid van bijvoorbeeld 'Black Diamond.'

Zolang er maar genoeg bands zijn die ook de traditionele, snellere vorm van power metal spelen, vind ik het allemaal best (en die zijn er zeker). Iets meer variatie binnen het power metal genre is zeker niet verkeerd

avatar van Rinus
Absoluut een goed album in de beste Stratovarius traditie. Ik heb trouwens een andere versie, met 13 songs erop, een andere hoes en een bonus DVD.,

avatar van lennert
Elysium en Nemesis heb ik in dezelfde week aangeschaft. In eerste instantie was het een beetje wikken en wegen welke van de twee mijn favoriet zou worden, maar in de tussentijd is het toch duidelijk dat dit Elysium is geworden. Nemesis is zeker ook een lekker album geworden, maar het mist voor mij net de echte krakers die op het vorige album in grote getallen aanwezig waren. Dit wil niet zeggen dat dit album geen goede tracks heeft, in tegendeel zelfs. Abandon, Stand My Ground en Halcyon Days zijn perfecte single tracks die door de elektronische invloeden van Jens Johansson een moderne impuls hebben gekregen. If The Story Is Over is een prima ballad en de titeltrack Nemesis is zoals verwacht weer het beste nummer van de cd. Toch vallen zij in het niet bij het nummer Elysium, waardoor de score wat lager uitvalt. Fantasy en Dragons (ik zie een rode draad hier) vallen me daarnaast ook een beetje tegen.

Het album bevat echter wel gewoon lekker hapklare brokken moderne powermetal met een hint van de klassieke sound. Nog steeds een flink stuk boven Polaris en op gelijk niveau met een aantal oudere albums zodoende.

Voorlopige tussenstand:
12. Fright Night
13. Polaris
14. Elements Pt. 1

avatar van RuudC
Drie sterren en best wel met pijn in het hart. Met deze marathon is mijn sympathie voor Stratovarius toch nog wel gegroeid. Ik heb een veel beter beeld gekregen door eindelijk ook eens het (echt) oude werk eens te luisteren. Ik vind het goed dat Kotipelto en Johansson de band voortgezet hebben, nadat Tolkki de stekker eruit trok. Ik gun ze het allerbeste, maar ik voel toch echt dat onze wegen sinds de reünie aan het scheiden zijn.

Na een nachtje slapen heb ik de 4,5 van Elysium teruggedraaid naar 4*. Het ligt niet aan de songs. Die zijn goed. Het ligt aan de productie en het moderne invloeden. Op albums als Dreamspace, had je ook al van die futuristische fratsen, maar dat was nog op een lekker oubollige wijze. Stratovarius experimenteert op Nemesis steeds meer samples en moderne keyboards. Ook op Nemesis hoor ik in de basis prima songs. Het niveau is wel wat minder dan de voorganger, maar het is nog steeds te genieten. Regelmatig verstoren die bliepjes het luisterplezier. Het is langzamerhand niet meer de band waarmee ik opgegroeid ben. Er zijn nauwelijks nog neoklassieke stukken. De solo op (ik geloof) Unbreakable is trouwens wel echt fantastisch, maar mijn voorkeur gaat zonder twijfel uit naar het geluid van Destiny en Infinite.

Tussenstand:
11. Nemesis
12. Polaris
13. Elements Pt. 2
14. Elements Pt. 1

Gewoon een hele goede plaat. Ik had niet verwacht dat de heren dit nog in zich hadden. Verrassend!! Op zoek naar de opvolger dan maar.