Al Di Meola - Casino (1978)

Jazz / Rock
Label: Columbia

1. Egyptian Danza (5:57)
  2. Chasin' the Voodoo (5:05)
  3. Dark Eye Tango (5:26)
  4. Senor Mouse (7:22)
  5. Fantasia Suite for Two Guitars (5:12)
  6. Casino (9:29)
avatar van argus
Vooral de titelsong "Casino" is een vreselijk goed nummer, maar het is niet zo'n top album als Elegant Gypsy. 3,5*

avatar van indana
Het is erg kunstig allemaal zoals op dit album gitaar wordt gespeeld en toch...het kan mij niet echt bekoren. kijk het is duidelijk dat het gitaarspelen op hoog niveau is en virtioos maar het raakt het hart niet. althans niet dat van mij.

avatar van indana
Ik verhoog een halfje. Bij nader inzien is 2,5 iets te weinig. Eigenlijk kan de begeleiding mij meer bekoren namelijk.

Kingsnake
Ik vind de eerste vier soloplaten van Al van het zelfde constitent hoge niveau. Alleen is SPlendido Hotel de topper.

Later werk is meer ingetogen, meer akoestich, meer ruimte voor andere solisten etc.

De bewerking Senor Mouse is vet!

wijsneus
indana schreef:

Tja, gitaarspelen op hoog nivo wil nog niet zeggen dat iedereen het zo maar goed vindt, dan.

BIj mij raakt de muziek het ook hart niet; er = géén emotie voelbaar.

Ik hoor hem liever in RTF spelen, daar is zijn gitaarspel beter op zijn plaats.

rico24
Casino wow !

avatar van kaztor
LOTMS, Elegant Gypsy en deze plaat blenden voor mij. Alle drie dezelfde opzet en dezelfde invloeden. Het verschil zit 'm in de details: Aan LOTMS hoor je dat er hier en daar nog wat geschaafd kan worden, aan EG hoor je dat hij als muzikant gegroeid is en op dit album komt alles samen en zit Al aan z'n plafond. Splendido Hotel is daarna de logische opvolger.

Degenen die 'm niet op emotie kunnen betrappen begrijp ik niet helemaal; Als er één gitarist is die m'n stemming kan bespelen is DiMeola het wel. Z'n gitaar is haast z'n zesde zintuig.

avatar van Ataloona
Deze ken ik ook nog wel, 2 jaar geleden draaide ik Di Meola vrijwel elke avond in de zomer, dit was wel 1 van mijn favorieten, sterke gitarist en vrij gedurfd zoals op Egyptian Danza, ook bij vlagen sterke fusion. Echter ben ik het er wel mee eens dat hier 0,0 emotie in zit. Erg leuk en goed gespeeld, maar het raakt me niet. Ik houd ook niet meer zo van gitaarsolo's, maar de muziek die hierbij zit vind ik nog alleraardigst. Ik houd het op een 3*.

Stijn_Slayer
Meer fusionjazz met latininvloeden van deze stergitarist. Desondanks niet zo sterk als zijn eerste twee albums. De verrassing is er ook een beetje af. Echte emotie hoor ik hier inderdaad ook niet zo, al heb je niet per se emotie nodig om te kunnen boeien.

Glen Drover steekt hem naar de kroon met zijn cover van 'Egyptian Danza': YouTube - Glen Drover - Egyptian Danza

Wat zijn z'n beste akoestische albums eigenlijk?

avatar van DeWP
Een prima fusion album! Al is natuurlijk al een van de beste gitaristen ter wereld, en hij maakt prima muziek.

avatar van Barney Rubble
Tikkeltje aan de cerebrale kant, maar het gitaarspel is fenomenaal.
Titelnummer vind ik het sterkst.

avatar van Karma_To_Burn
Blijft fijne muziek, maar ik mis een beetje die "losgaande" Meola zoals hij op zijn eerste 2 albums deed.. achjaa! Nog steeds wel lekker

Blijft een topper Al di Meola. Op dit album geen samenwerking met Jan Hammer maar met Barry Miles. Het gitaarspel is zeer herkenbaar en staat als een huis.