Broken Social Scene - Broken Social Scene (2005)

Canada
Label: Arts & Crafts

1. Our Faces Split the Coast in Half (3:44)
  2. Ibi Dreams of Pavement (A Better Day) (4:30)
  3. 7/4 Shoreline (4:55)
  4. Finish Your Collapse and Stay for Breakfast (1:26)
  5. Major Label Debut (4:30)
  6. Fire Eye'd Boy (4:01)
  7. Windsurfing Nation (4:38)
  8. Swimmers (2:57)
  9. Hotel (4:37)
  10. Handjobs for the Holidays (4:41)
  11. Superconnected (5:41)
  12. Bandwitch (6:58)
  13. Tremoloa Debut (1:01)
  14. It's All Gonna Break * (9:55)
  15. Her Disappearing Theme * (2:45)
  16. Canada Vs. America * (6:08)
  17. Baroque Social * (3:02)
  18. No Smiling Darkness / Snake Charmers Association * (5:37)
  19. All My Friends * (2:42)
  20. Major Label Debut (Fast) * (3:12)
  21. Feel Good Lost Reprise * (3:02)
Deze staan binnenkort in Paradiso.

tpvhall
De cd is voor mij iets te rustig!

Omdat?

En dat voor een Radioheadfan...ik ben benieuwd!

Als hij evengoed is als You Forgot It In People dan zou paranoidandroid best wel eens gelijk kunnen hebben. Ik wacht gespannen af tot ik dit album ook in mijn handen heb.

tpvhall schreef:
De cd is voor mij iets te rustig!

Dit kan niet anders dan ironisch bedoeld zijn.

Het album staat bol met muziek. Veel boller dan het vorige album stond. Veelzijdig, en het geheel doet zwoel en bijna hyperactief aan. Hoeveel leden telt deze band eigenlijk? Stuk of 10? Dat de Broken Social Scene een onmiskenbaar eigen geluid heeft, is in ieder geval duidelijk.

Na één luisterbeurt kan ik concluderen dat deze band t.o.v. het vorige album nog veel meer is gaan experimenteren en dat het minder poppy (maar misschien nog wel meer catchy!) is geworden. De basis (drum, bas, gitaar) van veel nummers bestaat eigenlijk uit een unieke mix van indie rock met briljant uitgevoerde post-rock. In laagjes daar bovenop wordt er druk geëxperimenteerd met talloze andere rock-invloeden, organisch gefriemel (soort avant-garde dus eigenlijk), blazers, zang, rap, percussie, sporadisch een hip-hop-achtige beat, en ik vergeet vast nog acht dingen te noemen.

Beste album van 2005, tot nu toe.

Er kwam zoveel op me af tijdens mijn eerste luisterbeurt, dat er eigenlijk nog geen enkele ruimte was voor een "klik", ik niet weet in welke van de 10 instrumentalisten ik me moet verdiepen (in allen tegelijk is onmogelijk), en dus eigenlijk heb ik door de overdondering eigenlijk weinig binding. Het geheel zal denk ik ook pas op langere termijn te bevatten kunnen zijn. Beste album van 2005 tot nu toe vind ik gewaagd, maar albums met bovenstaande eigenschappen zijn vaak wel grootse groeiplaten en uiteindelijk de beste albums...

JonnieBrasco schreef:

Omdat?

Je hebt het album nog niet gehoord neem ik aan? Het is lang geleden dat een album zo'n indruk op me gemaakt heeft, ik kan 'm praktisch elke dag draaien en hij wordt eigenlijk alleen nog maar beter. De eerste paar luisterbeurten zullen veel nummers als random noise klinken, maar hoe vaker je ze luistert hoe mooier ze worden. Wat ik erg mooi vind van dit album is dat het ondanks de verscheidenheid aan stijlen toch een geheel vormt. Zoals een andere user al aangaf: hiphop beats, gitaarnoise, blazers, zowel mannelijke als vrouwelijke vocalen (en zelfs een stukje rap). Dankzij dit album ben ik pas echt goed naar You Forgot It In People gaan luisteren en ik snap niet dat ik die voorheen niet zo goed vond.

De opmerking van Bloompje snap ik niet echt, waarom zou een Radiohead fan dit niet het beste album van het jaar kunnen vinden? Ik vind dit album zelfs beter dan Hail to the Thief en The Bends.

-knip-

paranoidandroid schreef:

Je hebt het album nog niet gehoord neem ik aan? (...) Zoals een andere user al aangaf: hiphop beats, gitaarnoise, blazers, zowel mannelijke als vrouwelijke vocalen (en zelfs een stukje rap).

Volgens mij was dat JonnieBrasco.

Voor iedereen die nieuwsgierig is geworden: mijn soulseek username is 'xxxx'.

Uitwisselen van soulseek-gegevens is niet toegestaan op MuMe.

paranoidandroid
Dan zou ik ze maar snel weghalen, aangezien je bij de crew hoort..

edit: vind 't trouwens nergens op slaan, het is maar een gebruikersnaam van het programma. Als ik hier nou links naar illegale mp3's zou plaatsen ok.

JonnieBrasco schreef:

Dit kan niet anders dan ironisch bedoeld zijn.

Experimenteler? Ja! Voller? Ja! Maar voor mij mist dit album de intensiviteit van You Forgot It In People...

Ik vind het een geweldig album! You Forgot It In People is inderdaad unieker, omdat dat album zo ontzettend afwisselend is. Het was een verzameling van uiteenlopende ideeën van een grote groep mensen en wonderbaarlijk genoeg bleek het achteraf toch 1 geheel. Iedereen bracht hun eigen ding mee en dat hoorde je heel duidelijk terug op het album.

Het nieuwe album heeft dat allemaal niet. Het is veel eenduidiger. Maar naar mijn mening nog steeds geweldig. Het is vooral een David Newfeld album geworden. Je kunt dat ook heel duidelijk teruglezen in dit (zeer vermakelijke) interview met Goddeau.com.

Mensen die de kakofonie van dit album niet kunnen waarderen, zeker even naar deze studiosessie voor KCRW bekijken!

En mensen die (waaronder ikzelf) de kakofonie wel kunnen waarderen natuurlijk ook even kijken. Prachtige sessie.

Hoe vaker ik 'm luister des te beter hij wordt. Echt een geweldig album, behoort tot het beste van 2005.

Heerlijke cd! Vond het op het eerste gehoor nogal rommelig klinken, maar niet voor lang.. eigenlijk is dit gewoon super-relaxte muziek. Favorieten op de cd zijn 7/4 Shoreline, Windsurfing nation en Swimmers, maar fuck it, eigenlijk is elk nummer gewoon goed! Moet zeker niet onderdoen voor z'n voorganger en behoort voor mij zowieso tot het beste van 2005!

avatar van timing
Ik las net dat Murray Lightburn (de man achter The Dears) aan deze plaat heeft meegewerkt, begint toch meer en meer een ontzettend leuk verzamelingetje muzikanten te worden. Bij het volgende album Stef Kamil Carlens erbij?

avatar van KampF
Dit is leuk!

avatar van otherfool
1,5
paranoidandroid schreef:
De eerste paar luisterbeurten zullen veel nummers als random noise klinken

Ik zit dan duidelijk nog in die fase. Kan hier weinig leuks uit halen. Plaat irriteert zelfs soms gewoon.

Ik zet in op 1,5* maar ik zal hem nog wel eens een kansje geven.

Vind het nogal chaotisch en rommelig. Maar zeg niet dat het slecht is. Zal het nog vaker moeten horen.

avatar van nevyn
Het kostte bij mij de eerste paar keren ook moeite om aan het achtergrondgeluid te wennen. Ik weet niet of je You Forgot It In People al hebt geluisterd, maar misschien kun je daar beter mee beginnen. Die is iets toegankelijker. Na een tijdje gaat het chaotische eraf en dan blijft er een juweeltje van een plaat over!

nevyn schreef:

Bedankt voor de tip !

Het instrumentale nummer "Pacific Theme" van het album "You Forgot It People" is in elk geval prachtig.

avatar van Blue88
Zoals iemand hierboven al beschreef: Catchy, geweldig. Ben er nog niet uit welke ik nu beter vind, deze of you forgot it in people. Ik wacht nog even met mijn stem, want ik begin deze echt steeds gaver te vinden. Wat minder toegankelijk is dit album, maar zeker niet slechter. Broken Social Scene is op Oceansize na mijn beste ontdekking op deze site. hulde

avatar van Osiris Apis
'Handjobs for the Holidays'
Bedoelen ze daar rukken mee? Uit te tekst kan ik het niet echt concreet opmaken. Vermoedelijk wel.

Op You Forgot in People stond ook al zo'n aparte titel: I'm Still Your Fag.

Ik had dit album een jaar geleden gehoord, toen vond ik het niet echt goed. Maar omdat ik sinds een paar weken You Forgot in People wel erg goed vind, ben ik deze weer eens gaan luisteren. Tot nu toe vind ik deze minder goed als hun vorige.

avatar van blur8
Shoreline, Swimmers en Hotel zijn goedgekeurde songs, Maar over de hele linie heb ik hier niets mee, een verzameling vage, onsamenhangende muziekale ideeen, die verder ontwikeld hadden moeten worden, voordat je ze uitbrengt.
Wel mooi artwork deze keer.

Ravenous
Je moet natuurlijk wel even door krijgen wat er allemaal gebeurt op dit album. En er gebeurt best veel, best veel moois, zeker net zo goed als hun vorige.

avatar van BB King
Osiris Apis schreef:
'Handjobs for the Holidays'
Bedoelen ze daar rukken mee?

waarschijnlijk gaat dit nummer over kerstkaarten maken...

erg mooi album van deze Canadezen, sommige nummers zijn wat complex, maar zeker niet onsamenhangend zoals eerder genoemd. Echt een album die bij elke luisterbeurt iets groeit, dat is knap. Zeker ook originele composities, creatieve wendingen maken van het album een spannende luisterervaring.

avatar van Improvision
Ontzettend goed album.

Ik vond al dat het hier en daar een Do Make Say Think sfeertje had, blijkt dat twee van de bandleden dus ook in BSS zitten.

Na eindelijk beide platen te hebben geluisterd ben ik er wel een beetje uit. Deze tweede is consistenter, een beter geheel, meer uitgebalanceerd, en ga zo maar door. Het eerste album is een ideeenplaat. De tweede is de uitkristallisatie van die ideeen tot een eigen geluid. Ik vind beide platen erg mooi hoor, maar deze staat als een huis. You Forgot it in People heeft een geweldig middenstuk, maar het begin en met name het einde kan ik niet goed hebben.