Bell Orchestre - Recording a Tape the Colour of the Light (2005)

Canada
Neoklassiek / Avant-Garde
Label: Rough Trade

1. Recording a Tunnel (The Horns Play Underneath the Canal) (0:42)
  2. Les Lumières, Pt. 1 (6:17)
  3. Les Lumières, Pt. 2 (3:51)
  4. Throw It on a Fire (4:46)
  5. Recording a Tunnel (1:53)
  6. The Upwards March (4:21)
  7. The Bells Plays the Band (1:19)
  8. Recording a Tape... (Typewriter Duet) (3:41)
  9. Nuevo (5:51)
  10. Salvatore Amato (6:39)
  11. Recording a Tunnel (The Invisible Bells) (13:28)
Zo, wat een ontdekking is dit zeg! Wat je al niet tegen komt als je een beetje doorklikt op weblogs.

Bell Orchestre is bevriend met The Arcade Fire (ik geloof dat ze twee leden delen) en maakt instrumentale muziek die ruwweg een combinatie is tussen The Arcade Fire en Sigur Rós. Dit album doet me verder ook wel denken aan DAAU (de jazzy inslag en de contrabas) en Rachel's (de avant-gardistische inslag). Heerlijke, opgewekte muziek.

ElMeroMero
Een vergelijking met Sigur Rós is misschien wat te ver gezocht inderdaad, maar ik hoor zeker elementen die op platen van DAAU en Rachel's terugkomen. Maar deze plaat klinkt in elk geval wat ruimtelijker en speelser dan de soms "stoffig" klinkende albums van Rachel's("System/Layers" uitgezonderd, dat is een plaat die bij wijze van spreken "fris over de vensterbank hangt" ).

Weer een kansrijke kandidaat gevonden voor het jaarlijstje. Het belooft zo nog een spannende strijd te worden voor die begeerde plekken.

Bedankt voor je tip, Herman !

[edit] waarom is de alternatieve albumtitel hetzelfde als de gewone titel ?[/edit]

Ik was dit album tegen gekomen als 'The Colour Of Light' en 'Recording A Tape The Colour Of Light' en heb hem toen toegevoegd onder die eerste naam en die tweede naam als alternatieve titel meegegeven. Toen kwam ik erachter dat de tweede titel de echte titel was en heb ik een correctie doorgevoerd, maar per ongeluk de alternatieve titel laten staan. Maar ik zal het zo nog 's verbeteren.

Ben trouwens blij dat mijn tips ter harte worden genomen. De demo is ook erg mooi.

Ondertussen kan ik deze plaat wat beter duiden en nu hoor ik de Sigur Ros-associatie ook niet echt meer terug. Speels is wel een goede omschrijving.

ElMeroMero
herman schreef:

De demo is ook hier al onder goedkeurend gemompel ontvangen hoor

Klopt het dat de cd (nog) niet in Nederland verkrijgbaar is?
Wat ik via internet heb gehoord vind ik ook leuk in elk geval.

Hij zou vandaag uitkomen, als ik het goed heb.

Hmm, genieten !

fastpulseboy
heel erg fijne shit dit
hier wordt ik blij van

Diegene die dit album waarderen vinden het misschien fijn te weten dat ze op 13 maart a.s. in Paradiso Amsterdam spelen.

Het was erg mooi in Paradiso!

Ze deden zelfs een cover van Aphex Twin (Buphelus Bouncing Ball van de Come to Daddy EP).

Ook erg aardige mensen; heb na afloop nog met een aantal staan praten. Ook over het optreden van The Arcade Fire (ze delen een aantal leden) in Nighttown van vorig jaar. Ik zei dat ik dat niet zo goed vond en zelf vonden ze dat misschien wel hun slechtste optreden ooit, dus ik kwam goed weg.

Die violiste (Sarah Neufeld) heeft verder nog mijn CD gesigneerd. Wat een ontzettend mooi meisje, overigens. *zwijmel*

avatar van Ziggy007
Laat die twee leden zich maar fijn concentreren op The Arcade Fire, dit is toch wel een stuk minder...
(al is dit meer avant-garde dan rock denk ik)

Ze speelden zelfs een nummer waarbij in elkaar overvloeiende viool- en contrabasloopjes werden aangevuld met tijpmachinegeluiden (live geproduceerd).

Als dat geen avant-garde is, weet ik het ook niet meer.

avatar van The Scientist
Jammer dat ik dit nu pas voor het eerst hoor, dit klinkt fijn tot zeer fijn. Avant-Garde zou ik het niet direct willen noemen, maar er zitten zeker Avant-Gardistische elementen in.
Vind dit toch wel net zo fijn als The Arcade Fire, wat meer mijn smaak, vooral die hoorns vind ik heerlijk .

avatar van FisherKing
Throw it in a Fire klinkt erg lekker, zal er eens diep induiken

avatar van Ziggy007
Nee, geen Avant-Garde voor mij

Een jaar na dato dan toch maar eens opgepikt (beter laat dan nooit zullen we maar zeggen).
De blazers maken dit album zeker weten erg smakelijk.
Herman: het mag dan wel een jaar later zijn, maar alsnog bedankt dat je me er op de een op andere wijze op attent hebt weten te maken

Beter laat dan nooit inderdaad!
Ik ben blij dat je het mooi vindt (en vergeet ook de demo - die helaas niet officieel uitgebracht is/wordt - niet!).

Ik moet wel zeggen dat ik de eerste helft vooral goed vind, daarna kakt het allemaal wat in en verslapt de aandacht.

Kan ik me wel invinden als ik zie welke nummers ik heb aangevinkt als favorieten (2, 3 en 4). Desalniettemin kan ik van de rest ook wel genieten.

avatar van musicfriek
Heb dit ook net geluisterd en qua muziek is het zeker wel interessant, kwestie van vaker luisteren. Ik snap de link met Arcade Fire/Sigur Ros wel.

Maar in zijn geheel mis ik wat, namelijk zang! Ik wil zangers/zangeressen horen! Beetje jammer naar mijn mening...

Geef pas sterren als ik het vaker beluisterd heb

avatar van BlueVelvet
Nee, dit is het niet voor mij. Telkens probeer ik het weer, telkens kom ik tot de conclusie dat het maar een saaie, kleurloze plaat is. Af en toe een leuke vondst, maar het geheel kan me niet boeien. De vergelijking met Arcade Fire volg ik, maar die met Sigur Rós is erg misplaatst.
Ik houd het op 2.5*, sorry.

avatar van MVW
MVW
Doet me toch vooral denken aan Do Make Say Think eigenlijk. Of ben ik de enige?

avatar van sluiswachter
Ik werd op bell orchestre geattendeerd door de wikipedia-pagina over clogs, ook al zo'n nevenproject van leden van een rockgroep. Smakelijk luistervoer is dit. Ik kan muziek die elementen van klassieke muziek mixt met elementen van popmuziek wel waarderen.

Nu hun jongste boreling net op deze aarde is verschenen, heb ik ook deze maar weeer eens opgezet en ik hoor meteen waarom ik destijds zo gegrepen was. Nog steeds een heerlijk stukje neoklassieke improv en wat mij betreft nog steeds speelser dan alles wat arcade fire ooit gemaakt heeft.