Michael Jackson - Got to Be There (1972)

Pop / Soul
Label: Motown

1. Ain't No Sunshine (4:09)
  2. I Wanna Be Where You Are (3:00)
  3. Girl Don't Take Your Love from Me (3:46)
  4. In Our Small Way (3:34)
  5. Got to Be There (3:23)
  6. Rockin' Robin (2:30)
  7. Wings of My Love (3:32)
  8. Maria (You Were the Only One) (3:41)
  9. Love Is Here and Now You're Gone (2:51)
  10. You've Got a Friend (4:45)
Davez
Dit is het beste dat Michael Jackson op plaat zette in zijn Motown periode. Er staan aardig wat hits op met name 'aint no sunshine', 'got to be there' en ' i wanna be where you are'.
Mijn favoriete nummer is echter de cover ' you've got a friend'.

Davez
Ik vergat de grootste hit dat op het album staat namelijk 'rockin robin'. Toch opvallend dat dit album redelijk vergeten is bij het grote publiek ondanks de vele hits. Ik heb het een meer dan behoorlijke 3 sterren gegeven.

Zijn Ain't no sunshine vertolking is een kassieker wat mij betreft. De inleiding is echt onovertroffen.

Got to be there is ook erg mooi natuurlijk en van Rockin' Robin wordt ik altijd vrolijk

Ronnuz
34 stemmen en slechts 3 reacties? 2,72? Wat is dat nou voor onzin?

Alleen zijn cover van Ain't No Sunshine verdient al 3*.

avatar van citizen
Heb de LP. Nodig weer eens draaien.

avatar van vdwaldennis
Welke is niet mooi van dit album?
Als je ook van jonge Michael houdt mag dit album niet ontbreken.
Rockin Robin is een geweldig lekkere meezinger.
Bekende nummers die MJ zoooo goed neer zet. Daar zullen de oorspronkelijke artiesten van geschrokken zijn, net als Smokey Robinson destijds.
Ain't no sunshine en You've got a friend geven mij kippenvel.

Lacoste
vdwaldennis schreef:
Welke is niet mooi van dit album?
Als je ook van jonge Michael houdt mag dit album niet ontbreken.
Rockin Robin is een geweldig lekkere meezinger.
Ain't no sunshine en You've got a friend geven mij kippenvel.

Ik sluit mij hier helemaal bij aan, ik had het zelf kunnen typen maar dan hadden er twee dezelfde stukken tekst gestaan, dus dan maar zo

Toppertje met geen enkele mindere track, daarom 5***

Human Nature
Michael Jackson - Got to Be There (1972)

Michael was nog maar 13 jaar toen hij bij het platenlabel Motown de kans kreeg om naast het optreden en succes met zijn broers, een solo album op te nemen.

Dit album werd dus 'Got to Be There'. Het gelijknamige nummer werd in Amerika en Engeland een Top 10 hit. Ook de tweede en derde single 'Rockin Robin' en 'Ain't No Sunshine' werden in beide landen grote hits. Het nummer 'I Wanna Be Where You Are' werd ook als single uitgebracht maar sloeg minder aan.

Al met al een erg leuk album dat zeker de moeite waard is om aan te schaffen, al is het alleen al om bovengenoemde hits. De Supremes cover 'Love Is Here and Now You´re Gone' is ook erg mooi uitgevoerd evenals de Carole King cover 'You´ve Got a Friend'

avatar van lennon
P. de Clown schreef:

Ben ik met je eens, erg veel gecovered, maar deze versie is toch naar mijn mening de beste.. zelfs beter dan het origineel!

avatar van ThePrinceOfPop
Prachtige album! Lekker kort waardoor het niet langdradig word.
Zo klein en zoveel soul in zijn stem, is gewoon prachtig om er naar te luisteren.

Jocharo-T
Wat veel mensen blijkbaar niet weten is dat dit het eerste Solo Album van Michael Jackson is. Je ziet dat als mensen het over Michael hebben ze altijd bij Off the Wall beginnen. Ze lijken echter te vergeten dat Michael voor Off the Wall al een carrière had van tien jaar. In 1969 begon zijn carriere al met het eerste album van The Jackson 5. Michael heeft een discography van om en nabij de dertig albums. Toch niet misselijk.

Ten tijde van The Jackson 5 begon Michael dus al aan zijn solo carrière en wel met dit album. Het album gaat eigenlijk verder met wat hij al deed met The Jackson 5. Op dit album hoor je Michael sommige klassiekers van andere artiesten en bands zingen en brengt hij de nummers vaak nog sterker dan de versies van de oorspronkelijke artiesten.

Bill Witherss Ain't No Sunshine wordt in ieder geval in mijn ogen compleet weggevaagd door de sublieme versie van de op dat moment pas dertienjarige Michael Jackson. Het nummer Got to Be There was de eerste echt solo hit van Michael. Gevolgd door Rockin' Robin en Ain't No Sunshine.

Dit album kan natuurlijk in de verste verte niet tippen aan de albums die Michael nog uit zou brengen. Maar het is wel ongeëvenaard dat een jochie van dertien jaar zulke nummers met zoveel gevoel weet te brengen. Het is verbluffend dat hij op die leeftijd eigenlijk al liet zien dat hij toen al beter en verder was dan menig volwassen artiest.

Aan Michael Jackson albums een cijfer geven is in mijn ogen ontzettend moeilijk. Natuurlijk is dit album veel minder dan toekomstige albums, maar toch raakt elk nummer mij nog steeds. De nummers zijn met veel gevoel en liefde gezongen en dat tilt het geheel naar een hoger niveau in mijn ogen. Een album als Got to Be There kan ik wel honderd keer opzetten en vervelen zal het mij niet. Vanaf dit album is in mijn optiek de ster pas echt geboren.

avatar van lennon
Jocharo-T schreef:

Bill Witherss Ain't No Sunshine wordt in ieder geval in mijn ogen compleet weggevaagd door de sublieme versie van de op dat moment pas dertien jarige Michael Jackson.

Precies, dat zeg ik

avatar van rkdev
^ Ook helemaal mee eens, sublieme versie !!

avatar van chevy93
Weergaloze versie van Ain't No Sunshine. Vraag me af hoe dat geklonken had als hij het een jaar of 5 à 10 nog een keer gezongen had.