Accept - Breaker (1981)

Label: Brain

1. Starlight (3:52)
  2. Breaker (3:35)
  3. Run If You Can (4:48)
  4. Can't Stand the Night (5:23)
  5. Son of a Bitch (3:53)
  6. Burning (5:13)
  7. Feelings (4:48)
  8. Midnight Highway (3:58)
  9. Breaking Up Again (4:37)
  10. Down and Out (3:44)
avatar van hnzm
Wat een energie!. Nog steeds een lekkere plaat met de rauwe stem van Udo Dirkschneider en goed gitaarduo, zelfs de ballad Can't Stand the Night is oké.

avatar van ZAP!
Dit had ik vroeger op tape, kant A. Kant B natuurlijk 'Restless and Wild'. Of andersom? En misschien moest ik 'm wel lenen van m'n broer. Wotever en hoe dan ook: dit heb ik indertijd ontzettend veel geluisterd op dat kleine, trouwe cassetteradiootje (zo'n tien tot vijftien jaar geleden hebben we hem moeten begraven...).

Udo Dirkschneider, goeie naam, en onderscheidend uiterlijk in de metal scene. Alleen Arnold Schwarzenegger klinkt nog beter, maar die kan weer niet zo'n strot opzetten als Dirk (niet dat ik weet, in elk geval). En dan ook nog komen met "Son of a bitch! Kiss my ass, son of a bitch! Son of a bitch! You asshole, son of a bitch!" Classick.
Wel een beetje jammer dat het daarna een AC/DC / Priest tribute plaat lijkt te worden, maar nog steeds best vermakelijk, zeker 'Burning' staat me nog goed bij van vroegah. 'Midnight Highway' doet deels sterk denken aan 'You Shook Me...' van AC/DC. En dan kan Udo opeens ook 'gewoon' zingen in 'Breaking Up Again', dat nummer kan ik me totaal niet herinneren. "Oooohh" Niet echt slecht, maar had wel wat beter uitgewerkt kunnen worden. Ook 'Down and Out' kan de score - wat klinkt Udo hier als David Wayne - niet boven een nette 7 trekken.

-edit- en waar het intro van 'Restless and Wild' een speciale vermelding verdiende, gaat dat hier op voor de zinnenprikkelende cover, naast het al genoemde 'SoaB'.

avatar van Rockfan
Bij mij weten is Breaking Up Again gezongen door Peter Baltes.

avatar van ZAP!
Dat wist ik duidelijk niet!

avatar van Rockfan
Later heeft hij nog wel wat vaker gezongen. Op Predator bv.

avatar van ZAP!
Ik laat het voorlopig bij platen 3 t/m 6, wilde vooral deze en 'Restless and Wild' weer es horen.

avatar van Germ
Germ (crew)
Rockfan schreef:
Later heeft hij nog wel wat vaker gezongen. Op Predator bv.

Op I'm a Rebel zong ie ook al een paar nummers. The King sowieso en volgens mij ook No Time To Lose.

avatar van BlauweVla
Ik wil me hersenen ook een keertje flossen zoals die dame op de hoes.

avatar van Edwynn
Germ schreef:

En Seawinds van het debuut natuurlijk.

avatar van The_CrY
Deze vind ik net wat beter dan Restless and Wild, waar heel veel tamme nummers op staan. Deze bevat een goeie, frisse energie waar die strot van Dirkschneider goed naar voren komt. Tracks als 'Run If You Can', 'Burning' en de titeltrack vallen daarbij onder mijn favorieten van Accept. De ballads doen me wat minder, met het - zoals ik hierboven lees - door Baltes gezongen 'Breaking Up Again' als vreemde eend in de bijt. Dat miskleuntje negerend snap ik wel waarom mensen naar deze periode blijven hunkeren als ze de wat tammere Accept uit 2021 horen.

avatar van Wolfmother
Down and Out
Breaker
Son of a Bitch

Lekker plaatje van Accept.
Wat mij betreft ook het debuut, want kon de vorige niet vinden op Spotify.
Ja okay, een handjevol was te vinden op compilaties, maar niet genoeg om een compleet beeld te vormen.