Accept - Breaker (1981)

Label: Brain

1. Starlight (3:52)
  2. Breaker (3:35)
  3. Run If You Can (4:48)
  4. Can't Stand the Night (5:23)
  5. Son of a Bitch (3:53)
  6. Burning (5:13)
  7. Feelings (4:48)
  8. Midnight Highway (3:58)
  9. Breaking Up Again (4:37)
  10. Down and Out (3:44)
avatar van Sinner
Behoorlijke plaat waar de band hoorbaar met sprongen op vooruit is gegaan. Een aantal prima tracks waaronder toch zeker Starlight, Son Of A Bitch en Burning als Accept klassiekers kunnen worden genoemd. En net als bij Judas Priest's Sad Wings, beschouw ik Breaker bij Accept dan ook als het eigenlijke debuut van de band.

avatar van Rockfan
Bestaat er ook een ongecensureerde versie van?

avatar van Rinus
Misschien wel de beste plaat van Accept. Rauw, veel energie en gaan als een banaan. "Starlight", "Breaker", "Son of a bitch" en "Burning" zijn zeer sterke nummers. Udo Dirkschneider en companen hebben het niveau van dit album nog maar zelden gehaald hierna. Ik heb het op vinyl. Daar staat dus de ongecensureerde versie op.

Rinus schreef:

Ik bedoel eigenlijk op cd, ik heb er nu twee en allebei de ongecensureerde versie, live issie wel ongecensureerd

avatar van Germ
Rockfan schreef:

Ik heb de CD ook, waar ook de ongecensureerd versie op staat. Alleen in het CD-boekje is de songtekst van SOAB weg gelaten....
hoe hypocriet

Germ schreef:

hoe hypocriet

Heb je voor mij het produktnummer misschien? Kan ik daar naar zoeken

avatar van Germ
815 622-2!

Germ schreef:
815 622-2!

Hey, thanx ga direct zoeken

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Dit is al duidelijk een verbetering tegenover de vorige twee albums (Accept en I'm a Rebel): alles is veel beter uitgewerkt en er staan ook al enkele krakers op die live regelmatig de revue passeerden: Starlight, Breaker, Burning.

Die historie ivm Son of a Bitch was destijds eens een leuk fait divers, maar nu ligt daar nog niemand van wakker.

avatar van notsub
Het aanwezige talent begint hier boven het maaiveld te komen. Starlight en Breaker zijn goed en het beste is bewaard voor de song met de meest indrukwekkende titel: Son Of A Bitch. Dit maakte destijds best indruk, maar tegenwoordig is het natuurlijk allemaal achterhaald.

Rockfan schreef:

Ik bedoel eigenlijk op cd, ik heb er nu twee en allebei de gecensureerde versie, live issie wel ongecensureerd

Rockfan schreef:

Matige ritmesectie. Bij pop/rock luister altijd eerst of bas en drum iets meer kunnen dan één twee in de maat. Vanaf 1980 had elke hardrock/heavy metal band een stergitarist en een zanger met groot volume. Daarmee onderscheidt Accept zich dus niet. De zanger zingt zo af en toe vals. Ik vermoed met opzet, maar evengoed vind het niet mooi.
Dit alles is gebaseerd op de opener Starlight. De rest ken ik niet en ik vrees dat dat zo zal blijven.

avatar van Mart
Wat mij betreft van dezelfde kwaliteit als de andere Accept-albums die ik ken (Restless And Wild, Balls To The Wall en Metal Heart): Een paar uitschieters (Starlight, Son Of A Bitch, Burning), de rest van de nummers zijn niet zo bijzonder, maar het album als geheel luistert lekker weg. Ik vind alleen het nummer Breaking Up Again uit de toon vallen, maar overall gezien een prima plaat.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Accept is altijd al een geval apart geweest, vele mensen kunnen om met de zang van Udo Dirkschneider, anderen dan weer niet. Toch blijft Udo een groot onderdeel uit het totale Accept geluid. Ik beschouw dit net als Sinner als het debuut van Accept, want op de twee vorige platen valt zeer weinig te beleven. Mijn toppers op dit album blijven: Starlight, Breaker, Son of a Bitch en Burning welke zeer sterke nummers zijn. Breaking Up Again is een afknappper. Het blijft genieten van het gitaarwerk, maar pas op het volgende album laat Accept werkelijk zijn tanden zien.

avatar van Lonesome Crow
Hun beste album, misschien wel het beste NWOBHM album van een niet Britse band.
Ikzelf was gewend aan de USA LP versie met een heel andere volgorde van de tracklist als de CD die ik ook heb.

Wat is "Midnight Highway" toch een fantastisch openingsnummer op de LP.

Dat rustige mooie nummer erop past wel in het geheel, maakt de rest ook nog beter !

avatar van Kronos
Ik vind Restless and Wild toch beduidend sterker. Maar het gaat hier al wel de goeie richting uit wat enkele leuke nummers oplevert, zoals Son of a Bitch, Breaker en Starlight.

avatar van DjFrankie
Lonesome Crow schreef:
Hun beste album, misschien wel het beste NWOBHM album van een niet Britse band.

Wat is "Midnight Highway" toch een fantastisch openingsnummer op de LP.

Sluit me hier volledig bij aan, mijn favoriet Burning !!

avatar van Kronos
Zonet weer eens beluisterd en eigenlijk is op deze net als op Restless and Wild elk nummer wel goed.

Ooit héél veel gedraaid dit album en na 30 jaar nog niet beu gehoord. Een klassieker wat mij betreft.

Na Restless and Wild hun beste album. R & W klonk ook beter dan deze plaat.

avatar van AstroRocker
Mijn tweede kennismaking met Accept. Deze plaat beviel erg goed, maar vond hem wel wat minder dan Restless and Wild. Hoogtepunten zijn wel Starlight, Breaker, Son of a Bitch en down and Out. Dit waren nummers die al een beetje wezen op de stijl die ge etaleerd werd op Restless and Wild.
Ik heb deze plaat ooit op lp gehad, maar later aangeschaft op cd. teleurstellend was dat de songteksten van het het nummer Son of a Bitch aangepast waren, zo werd o.a.Son of a Bitch aangepast naar Born to be Ritch.
Ik geef deze plaat, omdat er ook enkele zwakke broeders opstaan zoals Breaking Up Again, 3 sterren.

avatar van B.Robertson
Lonesome Crow schreef:

Wat is "Midnight Highway" toch een fantastisch openingsnummer op de LP.

Ik heb ook de LP die met Midnight Highway opent. Die openingsriff/melodie vond ik altijd op You Shook Me All Night Long van AC/DC lijken. Ik vind dat het peil van de songs op Breaker t/m Russian Roulette elkaar niet veel ontloopt.

avatar van Edwynn
Die versies die openen met Midnight Highway zijn voor de Amerikaanse markt bedoeld. Op de hoes wordt ook geen gebruik gemaakt van het Acceptlogo maar van een soort Miami Vicefont volgens mij. Hier staat de tracklist en hoes van de oorspronkelijke versie afgebeeld.

avatar van Kronos
Gelukkig maar. En natuurlijk hoort dit album te beginnen met het knalharde Starlight en niet met het melodieuze Midnight Highway. Maar ja, die Amerikanen hè. Die beginnen met het desert en laten vervolgens de rest staan.

Op discogs staat die versie. Inderdaad geen Accept logo, maar een ander lettertype.

buizen
Deze elpee heeft ooit eens heel erg in de zon gelegen op een of andere manier en 'bobbelt' dus, als ie op de draaitafel ligt danst de naald op en neer. En er zit ook een bepaalde 'knispering' in.
Een zeer vet metalalbum uit de jaren toen het allemaal begon.
Over de favoriete nummers is hierboven alles al gezegd.
Ik geef 'm 4 sterren.

Deze band is daarna alleen maar gegroeid emt - voor mij als hoogtepunt - hun dubbel LIVE album. Een groot F E E S T

AstroRocker schreef:

Dat bedoel ik dus. Paar keer een exemplaar aangeschaft met de belofte dat dit met Son of a bitch is. Maar nee hoor : Weer Born to be rich

Gevolg is dat ik dan steeds weer de live-versie moet opzetten om die vieze smaak weg te spoelen.

avatar van Lau1986
heerlijke plaat. Ik heb zo te lezen de Amerikaanse versie. Dus beginnen met het beste nummer. Maar dat geeft verder niet. De rest is ook erg lekker.

avatar van iggy
Wisselvallige plaat van brulboei Udo en co. De eerste 5 nummers zijn wat mij betreft Accept klassiekers. Daarna begint het toch allemaal wat minder te worden. Soms zelfs irritant slecht, Midnight Highway bijv pfffff. Feelings kan nog enigzins in het spoor blijven van de eerste 5 nummers de rest vind ik beduidend minder.

Ik vind trouwens dat deze Restless and Wild en Balls to the Wall alle drie behoorlijke wisselvallig zijn. Ijzersterke nummers afwisselen met behoorlijk zwakke broeders. Na Balls ben ik afgehaakt. Metal Heart vond ik destijds behoorlijk zwak.

iggy schreef:
. Na Balls ben ik afgehaakt. Metal Heart vond ik destijds behoorlijk zwak.

Metal Heart is een prima album. Russian Roulette ook nog wel, daarna was het over met het vertrek van Udo.