Sandra van Nieuwland - And More (2012)

Label: 8ball

1. Venus (2:59)
  2. Keep Your Head Up (4:06)
  3. Sing It Back (4:11)
  4. Jolene (3:05)
  5. A Night Like This (3:58)
  6. Beggin' (3:23)
  7. New Age (3:28)
  8. Ben (3:27)
  9. Time in a Bottle (3:43)
  10. More (3:21)
  11. Love You Less (3:53)
avatar van Stickman10
Wacht maar tot Sandra haar eigen geschreven album uitkomt,..ik denk dat ze jullie allemaal zal verbazen en dan heb ik het over de mume gebruikers die dit momenteel niks vinden.
Ik vind haar verzie van Venus mooier terwijl ik normaal gesproken niet zo van covers hou en dan ook nog eens liever naar muziek van voor mijn tijd luister.
Deze dame heeft veel in haar mars,.dat weet ik zeker!!!
Sandra ''I Want More''!!!!!!

Tja ... Laat ik voorop stellen dat ik best wel een beetje fan van Sandra ben. Ze heeft een unieke klank en stem. En dan doel ik niet eens nationaal, maar wereldwijd.

More was een mooie cover. Zodanig omgetoverd dat 't een heel nieuw nummer werd. Bovendien haar eigen werk en niet van die pipo's van The Voice die werkelijk alles weten te verkrachten.

Daarna werd 't imo een stuk minder. Het was een "Sandra invulling met 't zelfde trucje". Nog steeds mooi en interessant dankzij haar stem, maar daar ontstonden bij mij de eerste irritaties. En dan doel ik met name op herhaling. Met elke cover die volgde begon ik m'n interesse te verliezen.

Nu met dit album wordt 't alleen maar bevestigd eigenlijk. In zo'n korte tijd mag je misschien ook niks verwachten, maar dat neemt niet weg dat er heel veel gemiste kansen te horen zijn.

Voorop gesteld de productie. Haar stem is mooi opgenomen, maar alles eromheen komt op mij wat moffelig en gesloten over. Niet ruimtelijk. Lang niet zo goed als 't zou kunnen. Je hoeft Ben Howard - Keep your head up maar op te zetten en te vergelijken om 't verschil te horen.

De composities zijn wel heel erg "mannetje op de straat met een keyboard" achtig. Erg saai en inspiratieloos. (En dan doel ik niet op Sandra's stem, die is prachtig).
Als je 11 nummers gaat maken moet je gewoon zorgen voor meer variatie, spanning en creativiteit. Dit is nog net geen repeat met vergelijkbare akkoorden.

Sandra zal haar stem ook wat creatiever moeten gaan toepassen. Ze maakt te vaak dezelfde bruggetjes en overgangen waardoor 't mij wat gaat vervelen en irriteren.

Dan de nummers.
01 - Venus: Kende we al. Productie iets getuned en dat is 't. Tov 't origineel geen verbetering of toevoeging imo.
02 - K.y.h.u: Eigenlijk een beetje hetzelfde. Iets spannendere invulling omdat het ritme en overgangen meer afwijken van 't origineel. Maar geef mij maar 10x 't origineel.
03 - Sing it back - Passende cover aangezien moloko en Sandra wel een beetje in 't zelfde straatje zitten. Leuk alternatief, maar gaat me na 1.5 minuut ook wel weer vervelen, met name door gebrek aan ontwikkeling.
04 - Jolene: Wat mij betreft de beste toevoeging op 't album. Andere aanpak, ritme, overgangen en invulling qua zang.
05 - Night like this: Gaap. Ik begin vanaf dit punt echt m'n interesse te verliezen. Origineel alleen maar verkracht imo met matige compositie en productie. En 't origineel kan me al niet zo heel erg boeien - zal ook meespelen.
06 - Beggin: Idem,
07 - New Age: Idem
08 - Ben: Ik wordt weer beetje wakker. Niet door de geweldige productie, maar warempel, zowaar weer een iets ander ritme en compositie. Zit zowaar wat groove in.
09 - Time in a bottle: Verkeerde keuze. Slechte cover. Voegt niks toe.
10 - More: T.o.v. 't origineel de enige cover die echt een heel nieuw nummer geworden is dankzij Sandra's interpretatie. Bovendien imo ook een heel stuk beter dan 't origineel ooit geweest is (toch 't doel van een cover imo - iets beter maken). Jammer dat 't qua productie nog zo "amateur op een keyboard" overkomt.
11 - Love you less: Eigen nummer.. Ik vind 't zelf niet erg spannend of boeiend, maar het is op zich wel lekker dat je 't niet gaat herleiden naar een origineel wat een stuk beter is

Het is zonde dat zo'n mooie stem gewoon uitgemolken wordt omdat ze nu moet scoren ipv de tijd te nemen voor "echt" iets goeds. Ik hoop dat ze hierna meer haar eigen weg gaat en die pipo's die haar nu begeleiden vaarwel zegt en zich dan focust op 't echte werk, want het talent is er echt wel.

Kritische noot richting Sandra: Geef de band ook wel tijd en ruimte om eens een bruggetje of solo te doen (zoals bij Jolene). Het is soms vermoeiend om non-stop de stem te horen. Adele heeft daar imo soms ook last van. Dat geeft wat meer variatie en spanning in een nummer. Niet dat 't met deze productie qua band veel beter was geweest.

@Stickmars: Prima, maar eerst laten zien. Dat ze veel "zou kunnen" kan op zich iedereen wel horen denk. Alleen niet met deze pino's van producenten. Je kunt niet ontkennen dat 't veel beter kan dan dit. Laat ons 't dan ook als zodanig beoordelen Of moeten we op potentie gaan beoordelen?

Stickman10 schreef:
Deze dame heeft veel in haar mars,.dat weet ik zeker!!!
Sandra ''I Want More''!!!!!!

Het schijnt dat ze nu geen nieuw materiaal mag uitbrengen, maar dat de platenmaatschappij "eerst met de winnaar om de tafel moet" volgens Wikipedia.
Maar over dit album: Ik vind Sandra v Nieuwland een mooie stem hebben, maar bij sommige nummers vind ik de sfeer echt niet passen. More vind ik vreselijk. A night like this is wel aardig. Maar Keep your head up is dan weer geweldig!
Het enige eigen nummer "love you less" heb ik nog maar één keer geluisterd, maar dat klinkt goed genoeg om me nieuwsgierig te maken naar meer eigen composities. Ben benieuwd naar haar eerste echt eigen plaat.
Voorlopig krijgt deze 3 sterren

Stickman10 schreef:
[Misschien reageerde ik hier met wat teveel emotie,maar ik ben zo blij dat we zo'n goede zangeres in Nederland hebben!!!

Emotie hoort bij muziek toch? Helemaal prima!

avatar van Deranged
Nee niet nog meer.

Deranged schreef:
Nee niet nog meer.

???????

avatar van tnf
tnf
Inmiddels staat het schijfje meerdere weken op 1 in de album top 100.

Tja, er is blijkbaar wel een markt voor het weliswaar goed in het gehoor liggende, maar tevens ook wat vlakke en eentonige geluid, zeg maar. Mag ik het 'confectie-jazz' noemen?

Ik denk dan ook dat we de Sandra van dat filmpje met Applethree (qua genre eveneens makkelijk in het gehoor liggende jazz, maar met een wezenlijk verschil: veel meer bezieling) voorlopig niet meer terugzien.

avatar van Stickman10
Sandra is live zoooooooooo goed!!!!!!!!
Ik heb haar 14 februari in paradiso gezien en mijn bek viel open tot op de grond toen de eerste noten uit haar mond kwamen!!!!!
Het jazzcombo Applethree speelde ook een paar nummers mee echt onwijs tof!!!!
Ik vond haar al goed,..maar nu ik haar live gezien heb ben ik helemaal om!!!
Ze droeg de show fantastisch ze heeft humor en is een stijlvolle dame!!!!
Haar stem is live zoveel beter dan op een geproduceerde plaat als deze.....
Sandra is mijn Topper!!!!!

avatar van Stickman10
Afgelopen Zondag heb ik haar weer live mogen bewonderen in Arnhem(LuxorLive)!!!!!
Ik heb er nog steeds geen woorden voor hoe goed ze live is.
Ik kan iedereen aanraden er live heen te gaan,ook als je haar op plaat niet zo goed vind.
live is het een Mix van uptempo songs en hypnotiserende ballades en wat ludieke improvisatie stukjes!!!
ik hoop dat ze snel met een zelf geschreven plaat komt!!!!

beatcluster
Gisteren is haar nieuwe single Hunter uitgekomen, ik ben er heel erg positief door verrast! Stukken beter dan alles op dit album.

avatar van Emile93
beatcluster schreef:

Hunter is inderdaad stukken beter! Hunter vind ik best goed te pruimen

avatar van Boermetkiespijn
Tot voorkort nog nooit van gehoord, gezien ik nooit televisie kijk. Laat staan die flauwe talentenshows. Maar dit vind ik toch een verzameling hele leuke covers hoor. Mooi en smaakvol uitgevoerd, vooral de live-uitvoering van "A Night Like This" geeft een goed inzicht in waarom deze tante heeft gewonnen.