Deep Purple - Anthology (1991)

Label: EMI

1. Hush (4:27)
  2. Mandrake Root (6:11)
  3. Shield (6:08)
  4. Wring That Neck (5:16)
  5. The Bird Has Fown (5:37)
  6. Bloodsucker (4:18)
  7. Speed King (5:54)
  8. Black Night (3:31)
  9. Child in Time (10:22)
  10. Fireball (3:22)
  11. Strange Kind of Woman [Live] (9:37)
  12. No One Came (6:26)
  13. Highway Star (6:29)
  14. Smoke on the Water [Live] (6:40)
  15. Pictures of Home (5:42)
  16. Woman from Tokyo (5:52)
  17. Smooth Dancer (4:15)
  18. Sail Away (5:51)
  19. Lay Down Stay Down (4:22)
  20. Burn [Live] (8:17)
  21. Stormbringer (4:06)
  22. Hold On (5:11)
  23. Gypsy (4:04)
  24. Mistreated [Live] (7:30)
  25. Gettin' Tighter (3:38)
  26. Love Child (5:51)
  27. You Keep on Movin' (5:18)
avatar van HiLL
Tot nu toe mijn enige werk van de band. Redelijk goed overzichtje. Ik heb altijd iets met Gettin' Tighter..was meteen (heb deze alweer 8 jaar) mijn favoriet. Komt het door Bolin? Coverdale?

avatar van avdj
Geen idee.

Maar wel een mooi overzicht dit. Twee of drie CD's?
Zelf heb in de verzamelaar uit 1998 (30 jaar DP). Daarna heb ik In Rock gekocht en nu is Machine Head in bestelling. Toch wel een erg goede band

Twee cd's.

avatar van avdj
Oke. Nu is er een 3 delige best-of. Zijn de liveversie nog wat?

avdj schreef:
Oke. Nu is er een 3 delige best-of. Zijn de liveversie nog wat?

Ja wel lekker, maar ben niet zo gek op live uitvoeringen.

avatar van Lying Mouth
Deze tracklist ziet er heel aardig uit, beter dan die van 30: Very best of met die verminkte Child in Time versie.
Goed aandacht voor Mk I t/m IV. De live nummers zijn volgens mij gewoon van Made in Japan en Made in Europe geplukt.

Gettin' Tighter misschien komt het wel door Glenn Hughes, als ik me goed herinner zingt hij dit liedje.

Lying Mouth schreef:

O verdomd dat klopt volgens mij, dat Hughes zingt. Zeer prettige stem.

avatar van Gert P
1,5
Dat ze in zo'n verzamelaar ook live nummers doen!
Dat is voor mij een reden om dat niet te kopen.
Ze kunnen toch een live anthology uitbrengen en dan toch ook een studio versie zonder dat nummers gediteted worden.
Vaak korten ze die nummers in.
Wil zelf of live horen of studio maar niet alletwee door elkaar.
Eigenlijk heb ik nog nooit een perfecte verzamelaar gevonden van welke groep dan ook.

avatar van GothicBowie
Ik ben het daar gedeeldelijk mee eens Gert P . Is ook de reden waarom ik dit maar een 3.0 geef, ik had liever een aparte live verzamelaar gezien, desnoods een drie box met twee gewone verzamelaars, en een live verzamelaar, nu is het beetje ''een soepje'' , maar toch is het een goeie weergave van Deep Purple door de jaren heen , iets dat een beginner kan aanschaffen om zich een idee te vormen van de band..

Father McKenzie
Geen slechte doorsnede van hun beste werk, maar ik verkies volgende, die ik véél urgenter en beter samengesteld vind;

Deep Purple - The Platinum Collection (2005)

avatar van Thuurke
Slimme verzamelaar om net even na het verschijnen van de plaat Perfect Strangers (1984) met de heropgerichte band met de (beste) Mk II line up nog even alle voorgaande platen aan te tikken met deze plaat. Van der eerste Mk I line 2 nummers elk van de eerste drie platen. Van de Mk II line Up 3 nummers elk van de 4 platen van de Mk III line Up 3 nummers elk van de 2 platen en van de Mk IV line up 3 nummers van Come Tase The Band met Tommy Bolin in plaats van Ritchie Blackmore. Sommige nummers in de live uitvoering van Made In Japan en Made In Europe.

avatar van freakey
Ik vind het juist wel fijn dat eri s gekozen om de beste stukken van Deep Purple (tot dan) te krijgen in een chronologische volgorde. En ja, dan horen die live stukken er natuurlijk bij en ook daar te staan waar ze staan. In vogelvlucht een geschiedenisles Deep Purple zeg maar...

avatar van B.Robertson
De ware Anthology is de dubbel-LP met essentiële verschillen: Deep Purple - The Anthology (Vinyl, LP, Compilation, Remastered) | Discogs

De LP had echt collectors waarde in die tijd met niet eerder verschenen tracks als Grabsplatter, Freedom, Shadows en de nodige singles en B-kantjes. Was destijds mijn kennismaking met When a Blind Man Cries van de weinig succesvolle Never Before single. Struint verder het bekende repertoire wat af. Die CD heb ik, later, altijd links laten liggen als niets nieuws te bieden zijnde, maar biedt zo te zien heel wat meer MK III + IV en komt met verrassende, originele keuzes zoals Shield en Mandrake Root. Mandrake Root van MK I is de blauwdruk voor dat lange gefreak van Space Truckin' op Made in Japan. Pictures of Home zou Deep Purple jaren later zelf ontdekken en Smooth Dancer ervaar ik als een absolute 'killertrack' met wervelende orgelsolo van Who Do We Think We Are. Uit het Coverdale/Hughes tijdperk werd de riff van Lay Down, Stay Down later gebruikt voor Nobody's Home en met Hold On heeft men de plank behoorlijk misgeslagen. The Gypsy staat er echter ook op. Gedurende de Tommy Bolin periode gingen Glenn Hughes en David Coverdale ieder voor zich de nummers inzingen, Gettin' Tighter en Love Child, en is de samenwerking tussen de zangers beperkt tot You Keep on Movin'.