Tracy Chapman - Where You Live (2005)

Pop / Folk

7. America (5:58)
  8. Love's Proof (4:27)
  9. Before Easter (5:06)
  10. Taken (3:42)
  11. Be and Be Not Afraid (4:44)
avatar van Nubis
Hee cool, hij staat op de site.

Ik was dus in Rome deze week, en toen hoorde ik in een cd-winkel hele mooie, rustige muziek opstaan. We gingen vragen wat het was en toen bleek het dit te zijn.
Ga het gauw downloaden, de prijzen waren echt belachelijk hoog daar namelijk.

geweldig intro nummer, mag van mij een hit worden. superalbum, de oude tracy chapman is weer terug!!!!

Ruby1966
Ik had het nooit verwacht, maar dit album komt toch echt in mijn top 10 van 2005 te staan. Wat een geweldige come back van Tracy. Prachtige plaat, zeker zo rond deze tijd van het jaar.

mefyfrancky
Tracy wordt opnieuw erkent in haar waardigheid. Waarom die plaat downloaden ? Kopen zou ik zweren ! Waar blijft de artist dan als je er geen cent voor wenst te betalen. Spaar voor goeie muziek en bezuinig in snert platen of rommelige fuiven !

De zoveelste superalbum van een onder gewaardeerde artiste ! Voor mij ZEKER een 5 waard !

avatar van Reijersen
Deze ga ik zeker even opzoeken.

Thijssie024
Deze is na haar debut het beste waar je kan beginnen. Wanneer komt er nu es een nieuw album?

avatar van Twinpeaks
Mooie degelijke plaat van Tracy Chapman.Subtiele begeleiding en die heerlijke stem maken dit een sterk geheel.Teksten zijn eenvoudig en toch ook best raak.Eenvoud blijft de sterkste troef van Chapman en die speelt ze keurig uit.

avatar van LucM
Haar debuut vond ik een meesterwerk, haar opvolger wat minder maar toch zeer sterk maar nadien was ik Tracy Chapman uit het oog verloren. Ten onrechte want dit is een prachtalbum met sobere subtiele begeleiding, rake teksten en vooral die aparte en emotionele zang. Een artiest die zichzelf blijft en goede albums blijft uitbrengen.

avatar van Broem
Tracy heeft haar niveau door de jaren heen meer dan aardig vast weten te houden. De insteek van haar albums is hetzelfde gebleven. Mooie subtiele songs met een singer songwriter inslag. Nergens over het randje. Ook op deze Where You Live kleurt ze netjes binnen de lijntjes. Dat is wellicht haar enige tekortkoming. Veel van het (mooie) zelfde maar nergens DE uitschieter die haar uniek zou kunnen maken.

avatar van Shelter
Kwa stem en teksten is er weinig groei naar mijn mening, maar voor mij hoeft dat ook niet.
Kwa instrumentale gedeelte is het allemaal wat voller en meer rijk in geluid, dat is wel nice.
Hoewel alleen een akoestische gitaar en Tracy Chapmans stem zeker geen straf is.
Mijn favoriete tracks op deze zijn; Change, Talk To You, Never Yours en America.

Ik heb alle Tracy Chapman platen keurig op een rijtje staan in één van mij cd rekken. Vanaf het debuut, dat insloeg als een bom heb ik deze zangeres gevolgd, maar kocht de albums eigenlijk automatisch. Nu besef ik dat ik ze zelden nog maar beluister en dat is best jammer. Dus voorgenomen komende tijd de albums één voor één weer eens kritisch te beluisteren, willekeurig. Startend met deze plaat, die qua waardering maar net onder het debuut uitkomt. Voor sommigen is het een come back plaat van Tracy Chapman, maar ze heeft tussen het debuut en deze plaat nogal wat platen gemaakt.

Als je van verrassing houdt moet je je niet wagen aan Tracy Chapman. Vooraf weet je precies wat je krijgt. Rustige nummers, niet al te moeilijke teksten die wel ergens over gaan en passende begeleiding. En dat alles om de prachtige hese stem van Tracy op de voorgrond te zetten.

Aan deze plaat heeft Tracy heel wat jaren gewerkt , een goede producer gevonden, uitstekende gastmuzikanten en toen naar de studio.
Wat opvalt dat de plaat lekker poppy begint met het aanstekelijke, maar diepgaande 'change' , maar daarna het gas wel wat terug wordt genomen en er een echt folky/americana album ontstaat. De begeleiding is bijzonder verfijnd, zodat de nummers, die op zich best eenvoudig zijn aan kwaliteit winnen. En de teksten. ik heb pas een tekst van Martyn Joseph moeten vertalen, dat was een hele klus. Maar Tracy Chapman maakt het ons niet te moeilijk, de boodschap moet duidelijk zijn. Zoals altijd zijn er songs die politiek georiënteerd zijn, spiritueel en romantisch. Op zich zeer afwisselend.

De eerste ontmoeting na zoveel jaren voelt goed, een beetje als thuiskomen. Ik besef waarom ik Tracy Chapman eigenlijk automatisch kocht. Kwaliteit door eenvoud, authenticiteit en integriteit. Luister maar eens naar "America", wat een indringend nummer. En zo zijn er nog meer.
Prachtig album, ik geef het vier sterren. Op naar het volgende.

avatar van goldendream
Wie kan de tekst van de song 'Before Easter' van wat uitleg voorzien? Ik snap niet wat ze eigenlijk bedoelt.