Deodato - Deodato 2 (1973)

Braziliƫ
Jazz
Label: CTI

1. Nights in White Satin (6:02)
  2. Pavane for a Dead Princess (4:07)
  3. Skyscrapers (6:40)
  4. Super Strut (9:00)
  5. Rhapsody in Blue (8:47)
EVANSHEWSON
Mijn vader zaliger hield van jazz en meer uitgebreid ook van fusion.

En deze Eumir Deodato levert hier een prestatie van jewelste.

Pavane for a Dead Princess is wondermooi, ik dacht een nummer van Débussy.
Gershwin's Rhapsody in Blue is een schitterende bewerking en de absolute klapper van de plaat is SUPER STRUT, màn dat swingt als een tiet, wat zeg ik; als een tros tieten!
5 is de maximale score.
Dit is een lifetime favoriet van mij!
Zag de man live op North Sea Jazz in 2000 en hij kon het nog met zijn prima band!

avatar van Dridge
Ken dit album niet maar die "rhapsody in blue" heb ik vroeger welééns op een blues verzamelaar gehoord en kan me herinneren dat dat een puik stukje muziek was , hebben we het hier over dezelfde uitvoerende artiest? (jij schrijft over Gershwin evanshewson)
(is "nights in white satin" wat ik denk dat het is?)

EVANSHEWSON
Dridge schreef:
(is "nights in white satin" wat ik denk dat het is?)

Rhapsody in Blue is origineel een klassiek muziekstuk, van Gershwin dus.
Nights in White Satin was origineel een hit voor de Moody Blues, maar deze cover is héérlijk.
Trouwens, hier wordt nooit gezongen, dit is louter instrumentale fusion-muziek met véél latin-invloeden, denk dat je Deodato's muziek zo kunt omschrijven hier;
Pavane For a Dead Princess is bloedmooi, en zou zondermeer filmmuziek kunnen zijn, een dromerig thema, origineel ik dacht van Débussy, maar ik controleer het wel even.

avatar van Dridge
Ik zal ééns kijken of ik ergens een potje pindakaas kan opentrekken.
dank voor de info.

Father McKenzie
OP gebied van fusion muziek één van de beste platen ever, geloof me vrij.
Dit album is voor mij puur jeugdsentiment..... omdat mijn vader met deze plaat, deze elpee toen nog, thuiskwam.
Uitgerekend mijn "ouwe Heer" die met dit subliem plaatje thuiskwam, dat verwacht je niet zo gauw.
De plaat is destijds bij ons grijsgedraaid en ik kan die zo aanbevelen aan iedereen die graag funky fusion muziek hoort. Deze schitterende plaat zou eigelijk in alle echte muziekliefhebbers hun collectie moeten zitten!
Super Strut is een dijk van een nummer, een echte partysong, ook al is het dan fusion! Wat een moordend funky ritme!
Het album is makkelijk mid price te vinden, dus geen ekskuus!
Wie van Head Hunters van Hancock houdt, zal hier ook wel van houden, geen probleem!
Ik mocht de man enkele jaren terug live zien op North Sea Jazz Festival, toen nog in Den Haag.

Zààlig tijdloos jazzplaatje!

Stijn_Slayer
Het is jammer dat dit album pas halverwege op gang komt. 'Nights in White Satin' coveren was niet zo'n verstandige keuze. Ze doen het best aardig, maar zo instrumentaal is het net friet zonder mayo. 'Pavane for a Dead Princess' gaat ook compleet langs me heen.

Bij 'Skyscrapers' veer ik echter helemaal op, en die lijn wordt nog sterker doorgezet met 'Super Strut' en het fantastische 'Rhapsody in Blue'. Inderdaad doet het album vaak lekker funky aan, en ook de latin invloeden duiken soms op.

Drie echte topnummers, maar door de eerste twee moet de plaat het met 3,5* doen. Ik denk dat ik Prelude ook maar eens moet beluisteren als ik dat gemiddelde zo zie.

Prelude is geniaal. Deze ken ik nog niet.

rico24
mooie plaat

rico24
op de kop getikt voor 20 eurocent. Op vinyl in mint staat.
Ik wordt er vrolijk van. Funky

avatar van Red Rooster
Net gekocht in mijn favoriete platenzaak. Wel met 8 tracks en in een andere volgorde. Zie nu pas dat de topmuzikanten Stanley Clarke en Billy Cobham ook mee doen.
Heerlijke fusion; zo typisch begin jaren zeventig. Kan ik mijn verzamelcd eindelijk de deur uit doen.

WPE
Ik weet het niet....hou veel van jazzrock en aanverwante muziek, maar deze pakt me toch echt niet. Lounge-muziek, wel goed in elkaar gezet hoor. Maar om deze cd nu iedere week een keer te luisteren...