Deodato - Prelude (1973)

Alternatieve titel: 2001

Braziliƫ
Jazz
Label: CTI

1. Also Sprach Zarathustra (9:03)
  2. Spirit of Summer (4:17)
  3. Carly & Carole (3:44)
  4. Baubles, Bangles and Beads (5:22)
  5. Prelude to the Afternoon of a Faun (5:15)
  6. September 13 (5:56)
avatar van Lying Mouth
Also Sprach Zarathustra (door Stanley Kubrick gebruikt voor Space Odyssey 2001 en later ook nog eens in een Silan wasmiddelreclame) was voor mij ooit de reden om de plaat te kopen.
Dit nummer steekt ook met kop en schouders boven de rest uit.

avatar van T.O.

Also Sprach Zarathustra (door Stanley Kubrick gebruikt voor Space Odyssey 2001

Maar Kubrick gebruikte natuurlijk niet deze versie.

EVANSHEWSON
Hele sfeervolle fusion plaat is dit, iedereen zou dit album minstens een paar keer gehoord moeten hebben, wat is dit tijdloze lekkere muziek zeg!
Vroeger hadden we hem op elpee, ondertussen heb ik hem al jààren op cd.
Zag de man live op North Sea Jazz aan het werk en het was pure magie!
4.5 sterren ****1/2

Joy
funny

ooit gekocht omdat de verkoper aanstekelijk enthouisast was over dit plaatje

vind um wel aardig

niet echt mijn muziek kant 1 wel leuk, de rest ken ik niet

EVANSHEWSON schreef:
Vroeger hadden we hem op elpee, ondertussen heb ik hem al jààren op cd.
Zag de man live op North Sea Jazz aan het werk en het was pure magie!
4.5 sterren ****1/2

Eindelijk iemand die bij dat concert was. Ik liet er Van Morrison voor schieten, en kwam terecht bij misschien wel het beste concert uit m'n leven. Ongelooflijk.

Toch ook wel 4,5 ster. Al was het alleen maar vanwege die middag.

avatar van dj maus
Lying Mouth schreef:

Dit nummer steekt ook met kop en schouders boven de rest uit.

September 13 heeft toch echt mijn voorkeur boven Also...

LocoHermano
En het werd zomer.

Also Sprach Zarathustra (door Stanley Kubrick gebruikt voor Space Odyssey 2001
T.O. schreef:
Maar Kubrick gebruikte natuurlijk niet deze versie.

Als er ooit nog een blaxploitation versie komt van 2001: A Space Odyssey, lijkt deze versie van Zarathustra me wel de ideale opener.

beaster1256
alleen al de moeite voor " zarathustra " ongelooflijk nummer , een soort van openbaring !

avatar van Paap_Floyd
Jammer dat de naam Richard Strauss hier nog niet is gevallen. Dat is immers de componist van Also Sprach...

rico24
prachtig album ,laatst voor 50 eurocent in mint staat gescoord op elpee.
daar wordt ik nou vrolijk van.Also Sprach Zarathustra

avatar van matthijs
dj maus schreef:

September 13 heeft toch echt mijn voorkeur boven Also...

HEERLIJK NUMMERTJE JA!!!

Klinkt beetje als instrumentale hiphop zoals ie de laatste jaren wordt gemaakt.

WPE
jazeker, is een leuk album! Wel gedateerde muziek maar lekker relaxen bij het haardvuur.

avatar van EttaJamesBrown
Ik vond het boek van Nietzsche beter.

avatar van EttaJamesBrown
zaaf, zie bovenste bericht over Silan.

avatar van ZAP!
herman schreef:
Tot die tijd moet je 't doen met Being There (1979), ook niet mis!

Afgezien van het wat slappe Spirit of Summer is dit Prelude of Deodato 2001 een lekkere jazz-funk plaat van de Braziliaanse Eumir Deodato De Almeida, oftewel Deodato. Zijn grote hit Also Sprach Zarathustra is de fijne opening van deze plaat. Opvallend lekker zijn ook Baubles, Bangles and Beads, Prelude to the Afternoon of a Faun & September 13. Daarop zijn ook een geweldige bas en gitaar en heerlijke ritmes te horen. Also sprach West: prima plaatje!

Echt zo'n plaat die je regelmatig in een kringloop of iets dergelijks ziet, maar geen idee wat het is. Ik dacht dat het synthesizer muziek a la Tomita was, niet dus !
Braziliaanse jazz/funk, op zich nou niet iets wat ik normaal aan zou schaffen. Toch op zich moet ik zeggen dat ik toch redelijk verrast ben. Naar ik begreep is Deodato Braziliaanse muzikant, die zoveel andere Braziliaanse muzikanten naar New York trok. Daar ontmoette hij een zekere Creed Taylor die met veel Braziliaanse muzikanten de bossa nova/fusion speelde en Deodato speelde op zijn muziek vaak de toetsen. Als dank hiervoor mocht hij zelf een album maken (in Brazilië had hij al heel wat albums opgenomen) en dit werd dus zijn eerste album buiten Brazilië op het toendertijd befaamde CTI label met uitstekende gastmuzikanten. Het is bossa nova muziek gemengd met, jazz. "Also sprach Zarathustra' is een bewerking van Straus en dat is toch wel heel knap gedaan. De andere nummers halen dit niveau lang niet altijd. Er staat nog een andere klassieke bewerking op "Prelude to the Afternoon of a Faun" van Debussy en ook Baugles, Bingles and Beads is een redelijk bewerkt stuk van Boderin. Het zorgt wel voor afwisseling van bossa nova, jazz, maar vooral ook funk. En wat wordt er goed gemusiceerd. Hoewel het niet echt mijn ding is, kan ik er best wel genieten, besef dat het kwalitatief zeer in orde. Ook hier en daar wat gedateerd, maar dat is eigenlijk niet echt storend. Niet dat ik snel nog meer van Deodato aan zal schaffen, maar op zich leuk dat ik dit album in mijn verzameling heb. 'Also sprach Zarathustra' was trouwens een flinke hit en stond nog in de allereerste top 2000 van 1999.