Humble Pie - Performance: Rockin' the Fillmore (1971)

Label: A&M

1. Four Day Creep (3:46)
  2. I'm Ready (8:30)
  3. Stone Cold Fever (6:21)
  4. I Walk on Gilded Splinters (23:28)
  5. Rolling Stone (16:10)
  6. Hallelujah (I Love Her So) (5:11)
  7. I Don't Need No Doctor (9:14)
avatar van kapiteingilo
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze band nauwelijks ken. Ben dan ook bij toeval op dit album gebotst. Ik kan me zeker vinden in bovenstaande bedenkingen. Persoonlijk vind ik dit een heel goed album. Lekkere muziek die nooit verveelt, en ook geen minuut te lang duurt. Rauwe, schrapende stem en muzikanten die er duidelijk zin in hebben. Iemand die gelijkaardige LP's kent, mag mij die zeker aanraden!

avatar van Droombolus
kapiteingilo schreef:
Rauwe, schrapende stem

Er staan 3 man ( vaak afwisselend ) te zingen. Steve Marriott ( de man met meer soul in z'n grote teen dan 99,5% van de konkurrentie in hun totale lijf ), Peter Frampton ( waarvoor jouw omschrijving niet op gaat ) en Greg Ridley ( die wel voor 100% voldoet, maar het minst van de 3 zijn strot los trekt )

avatar van Mssr Renard
Kom, ik geef deze ook maar een 5*-rating. Ik heb nu de Humble Pie A&M box-set en daar is alles prachtig geremasterd. Ook deze livedubbelaar, en wat klinkt Walk on Gilded Splinters van Dr. John toch waanzinnig. Een ware progressive blues-epic.

Deze liveplaat, samen met die Fillmore-plaat van Allman Brothers, zijn toch echt wel de twee beste liveplaten ooit gemaakt. Tel daar ook maar Live Dates van Wishbone Ash bij op. En uiteraard binnen dit genre natuurlijk.

Wat moet het geweldig zijn geweest om in die tijd te moeten hebben geleefd.

avatar van heartofsoul
Wat een vreselijk album. Ik ben tóch al niet zo'n rockliefhebber, maar het indringende stemgeluid van Steve Marriott maakt dit album voor mij bijna totaal onbeluisterbaar. Er worden hier een paar bluesnummmers vakkundig verkracht. En dat terwijl ik Small Faces zo'n onderhoudende groep vond. Mijn 3* zijn dan ook hoofdzakelijk dankzij het voortreffelijke gitaarspel van Peter Frampton.

avatar van Mssr Renard
Nou, nou, nou, wat een taal.

Dat je niet van instrumentale jams houdt en uitgesponnen songs, is me nu wel allang duidelijk, getuige je soortgelijke berichten bij Allman Brothers.

Mssr Renard schreef:

Het is vooral het stemgeluid van Steve Marriott dat me (hier) tegenstaat. Dat ik tóch 3* geef is vooral te danken aan het gitaargeluid van Frampton, goede ritmesectie ook. Het is niet anders. Ik zeg toch niets onwelvoeglijks?

heartofsoul schreef:

Je vindt het vreselijk en er worden nummers ver....

Maar goed, ik ben fan he. Dan verdedig je graag je lievelingetjes.

avatar van heartofsoul
En de oorspronkelijke blues (die voor mij begon met Ma Rainey en Bessie Smith, Blind Willie McTell en Robert Johnson) is één van mijn grote muziekliefdes - dus de akoestische blues van voor de 2e Wereldoorlog én de modernere blues uit de 50s en 60s. Veel van de moderne bluesrock vind ik daarentegen nogal verwaterd, en (maar dat is gewoon mijn kijk op de blues en mijn smaak) Humble Pie bakt er niets van.
Omdat ik zag dat je dit album zo hoog had gewaardeerd heb ik het een kans gegeven. Ik kócht het zelfs afgelopen week; ik was eigenlijk op zoek naar het tweede album. Uitgebreid beluisterd tussen de reportages op CNN door.

avatar van Mssr Renard
Ik houd toevallig ook van oude oorspronkelijke, akoestische plaat. Ik ben zelfs jarenlang washboardspeler geweest in het duo Brian Sydney and the Washboard Kid. Maar ook electrische blues vind ik tof.

Ik snap volkomen dat electrische blues niet voor iedereen is weggelegd.

juni 1971 ik was 15. Naar het Amsterdamse Bos, want Pink Floyd zou GRATIS optreden en ook America (A horse with....) en oom Humble Pie. Kende alleen die ene hit (natural born woman). Drijfnat zong Steve Mariott de longen uit zijn lijf en speelde Peter Frampton weergaloos op zijn gitaar. En ik.....?
Ik stond vooraan in de regen en werd fan en....drijfnat.

avatar van Droombolus
Boetsie12 schreef:
En ik.....? Ik stond vooraan in de regen en werd fan en....drijfnat.

Ik stond met een stel vrienden onder een stuk bouwplastic en was, na weggeblazen te zijn bij hun europese première in Paradiso, al 2 jaar fan. Wat ze in '71 brachten lag wel een stuk dichter bij wat er op deze 2LP gebracht wordt. De Pie in deze samenstelling was gewoon een unieke live-band.

Ik kwam deze tegen:

Walk on Guilded Splinters - Live 1971

avatar van Ri3n
Vandaag voor 5 euro deze dubbelaar in uitstekende staat op de kop getikt. Mooi document om in je verzameling te hebben.

avatar van liefkleinhertje
Meer live materiaal van deze groep beluisterd maar deze CD/LP vind ik verreweg de beste.
In de studio is het allemaal ook minder dus als je wat in huis haalt laat het dan deze zijn ,maar beter zal het nooit meer worden.
4,5 *

in 1971 ben ik niet gegaan omdat het onwijs hard regende en ik op de brommer moest. nog altijd spijt van....