Humble Pie - Performance: Rockin' the Fillmore (1971)

Label: A&M

1. Four Day Creep (3:46)
  2. I'm Ready (8:30)
  3. Stone Cold Fever (6:21)
  4. I Walk on Gilded Splinters (23:28)
  5. Rolling Stone (16:10)
  6. Hallelujah (I Love Her So) (5:11)
  7. I Don't Need No Doctor (9:14)
avatar van Tromop
Als het om een uitstekende liveregistratie gaat staat deze bij mij erg hoog op de lijst. Vooral de nummers I Walk On Gilded Splinters en Rolling Stone zijn erg fraai.

23 minuten I walk on gilded splinters

tondeman
De afgelopen dagen grijs gedraaid en ik moet zeggen: hij heeft me te pakken.
Humble Pie is een band waar ik voorheen altijd met de nodige scepsis tegenaan keek. Die Peter Frampton (die ik niet kan pruimen) zat erin en Steve Marriott was ook druk bezig zijn carriere in de vernieling te helpen.
Er zit toch wel meer achter dit bandje denk ik nu. 6 van de 7 nummers zijn covers, maar dat valt enkel uit de titels af te leiden. Begeleid door een gitaar wall of sound klinkt alles immens loom en ook hard. Als een pols die steeds even versneld en weer tot rust komt.
Een orkaan van geluid komt over je heen en dan die stem van Marriott.... Wat een enorme dijk van een stem! En dat voor zo'n mini-ventje. Kwam niet altijd 100 % uit de verf bij The Small Faces maar hier kent hij zijn gelijke niet.

tondeman
Het publiek schijnt er trouwens later te zijn bijgemixt omdat ze dat in eerste instantie vergeten waren

avatar van Oldfart
Doet gelukkig verder aan de kwaliteit van deze plaat niets af. Live waren ze zo; er zijn van die concerten die je een leven lang bij blijven. Humble Pie was er 1 van.

EVANSHEWSON
Ik heb enkel een best of van deze band die ik hier op de site niet terugvind.

Ben wel nieuwsgierig om dit te horen, maar ja, kwam deze plaat nog nooit tegen (op café, in de supermarkt ?)

is dat nog te verkrijgen, of moet je bij import gaan zoeken ???

Oldfart schreef:

Ik heb de Pie 2x live gezien heeft en ook nog in twee verschillende periodes muzikaal gesproken ( 1969 & 1971 ). Veel betere live bands kan ik me niet herinneren !

De band is hier zo geweldig ingespeeld en retestrak dat, met de afwisselende zang van Marriott, Frampton & Ridley op z'n hoogtepunt, deze plaat naar eenzame hoogten getild wordt waar het live registraties betreft. Werelds ! Als je Marriott's gezongen intro tot I'm Ready nog nooit gehoord heb, weet je niet waarover je het hebt als je live platen moet waarderen ........

Empyrium
Heerlijke en vooral eerlijke live plaat van deze vergeten grootheden. Four Day Creep, Stone Cold Fever.... ze gaan er nog steeds in als koek.

Wat een ritme sectie ook... Greg Ridley & Jerry Shirley

Verrassend goeie zanger bovendien, die Ridley.

ik heb Humble Pie gezien tijdens een nachtconcert in de Doelen in Rotterdam (1971)
Ik denk er nog vaak aan terug, ik heb nooit meer een performer als Marriott gezien.
Voor mij de beste band ooit.

avatar van BenZet
Ik word zo moe van die zanger........ Maar zal hem binnenkort nog wel een keertje beluisteren..

Kingsnake
Heb deze fijn op dubbelelpee. Komt nog vetter over op de luisteraar.

I'm Ready is een favoriet van mij.

avatar van Simon-Hans
Heel erg intens live werk. Wat de plaat bijzonder maakt is het "gedrag"van Marriot, een soort interactie die ik eigenlijk alleen van blues musici ken.. Het publiek gaat helemaal mee.
Doordat het allemaal erg tekeer gaat wordt het op den duur wat vermeoiend, maar dat licht aan mezelf. Top live album!

avatar van Stijn_Slayer
Droombolus schreef:

Jaloers.

avatar van Philipstown
Waarom staat deze plaat nooit in het rijtje met de beste live-albums ooit? Wat een energie leggen de heren in hun performance! Je hoort ook dat er een geweldige wisselwerking is tussen band en publiek, iets wat niet altijd in live-opnamen tot uiting komt.

avatar van henk01
Ik ben aangenaam verrast!
Ik hoor een beetje LEd Zep, Ten years after.

Lekker rauw!

BenZet schreef:

Steve Marriott, die zich gedraagt als een predikant.

Ik vind het te gek...

avatar van viking1
Een van mijn top live albums!
Sterke rauwe ruige blues/rock.

Heb 2 albums van humble pie deze prachtige live cd en de studio plaat as safe as yesterday is.
Wil nog wat meer van hun hebben voor al wat live werk(king biscuit hour,live at the whiskey a-go-go '69)en de studio plaat smokin'('72).

Had op you tube al wat van deze live cd's gehoord/gezien was prachtig,staan ook hoog aangeschreven op de site.

Komt op mijn verlanglijstje voor 2013 te staan ha.
Ben eind vorig jaar naar peter frampton geweest in de hmh in amsterdam.
Hij speelde toen in de 2e set wat humble pie nummers.

Maar al met al dit een sterke live plaat.

avatar van Droombolus
Frampton zonder Marriott klinkt nooit als Humple Pie helaasch ...... Als liefhebber kan ik je ook nog hun 3e LP ( Humble Pie - aka The Beardsley Album ) aanraden ....

avatar van viking1
Thanks droombolus,zal dat 3e album gauw opzoeken en beluisteren.
Ben benieuwd wil zeker wat meer werk van hun luisteren/kopen.

Ozric Spacefolk
Ik vind The Pie met Clempson echt niet onaardig. Rauwer zelfs.

avatar van Droombolus
Toen ik de kop zag dacht ik even dat we op een stuk rock-hemel getrakteerd gingen worden, helaas lijkt het meer een rielies voor kompletisten: The Fillmore Boxed

4 keer dezelfde set... Daar ga je toch geen verschillen in kunnen ontdekken. Ik

Denk niet dat ik deze boxset ga kopen...

avatar van Stijn_Slayer
Vooral in 'I Walk on Gilded Splinters' en 'Rolling Stone' moeten toch wel de nodige verschillen te vinden zijn, maar die verschillen interesseren me làààng niet genoeg om die box te kopen.

avatar van Droombolus
Ik zat al klaar om op de pre-order knop te klikken maar heb gelukkig eerst een tracklisting opgezocht. Als uitverkopie wil ik 'm nog wel eens hebben ..........

gar
Ik heb deze box net besteld bij WOW HD voor €19,54 incl. verzendkosten en 15% korting.
Das toch een soort van uitverkopie

avatar van ricardo
Is dit vergelijkbaar met het beroemde live album van frampton, of compleet anders?

Ozric Spacefolk
Compleet anders. Dit is keiharde rauwe bluesrock. Wel supervet.

avatar van ricardo
Dan zou het maar zo wat kunnen zijn voor mij. Heb heel veel live albums, maar van de legendarischen heb ik deze helaas nog niet.

Zal hem binnenkort maar ff checken dan.

Waar is dit mee te vergelijken dan?

Zz top, allman brothers zoiets?

Ozric Spacefolk
Moeilijk vergelijkbaar. Spooky Tooth, Free, Cream, Jimi Hendrix.

Het is meer engelse blues dan amerikaanse.

avatar van kapiteingilo
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze band nauwelijks ken. Ben dan ook bij toeval op dit album gebotst. Ik kan me zeker vinden in bovenstaande bedenkingen. Persoonlijk vind ik dit een heel goed album. Lekkere muziek die nooit verveelt, en ook geen minuut te lang duurt. Rauwe, schrapende stem en muzikanten die er duidelijk zin in hebben. Iemand die gelijkaardige LP's kent, mag mij die zeker aanraden!

kapiteingilo schreef:
Rauwe, schrapende stem

Er staan 3 man ( vaak afwisselend ) te zingen. Steve Marriott ( de man met meer soul in z'n grote teen dan 99,5% van de konkurrentie in hun totale lijf ), Peter Frampton ( waarvoor jouw omschrijving niet op gaat ) en Greg Ridley ( die wel voor 100% voldoet, maar het minst van de 3 zijn strot los trekt )