Aphrodite's Child - 666 (1972)

Alternatieve titel: The Apocalypse of John, 13 / 18

Griekenland
Label: Vertigo

1. The System (0:23)
  2. Babylon (2:47)
  3. Loud, Loud, Loud (2:43)
  4. The Four Horsemen (5:53)
  5. The Lamb (4:35)
  6. The Seventh Seal (1:31)
  7. Aegian Sea (5:23)
  8. Seven Bowls (1:29)
  9. The Wakening Beast (1:12)
  10. Lament (2:45)
  11. The Marching Beast (2:00)
  12. The Battle of the Locusts (0:56)
  13. Do It (1:44)
  14. Tribulation (0:32)
  15. The Beast (2:26)
  16. Ofis (0:15)
  17. Seven Trumpets (0:35)
  18. Altamont (4:34)
  19. The Wedding of the Lamb (3:39)
  20. The Capture of the Beast (2:17)
  21. (5:15)
  22. Hic and Nunc (2:55)
  23. All the Seats Were Occupied (19:21)
  24. Break (2:58)
Een schokkend goeie progrock plaat, zeker als je je bedenkt dat Demis Roussos en Vangelis tot de bandleden behoren. Vooral 'The Four Horsemen' is ongenadig mooi. In het voorlaatste nummer worden de meeste thema's van de voorafgaande songs nog een keer terughaald en verweven tot een bizar psychedelisch epos. Overigens is de plaat volgens mij uit 1972 en niet uit 1970, maar dat terzijde.

avatar van Paalhaas
Ik kan geen uitsluitsel vinden over het releasejaar. De ene site zegt 1970, de andere weer 1972. Dit is trouwens inderdaad een erg goeie plaat en de 3,5/5 die ik heb staan moet toch eigenlijk echt naar 4/5.

avatar van Herr Meijer
Gemaakt in 1970, door strubbelingen met de platenmaatschappij Mercury/Philips/Vertigo uiteindelijk pas in 1972 uitgebracht. Vandaar de verwarring wellicht.

Ongelooflijk veel pre-hardrock-clichés trouwens, hahaha: Four horseman kennen we nu van Metallica, 666 als Number of the Iron Maiden-beast. Er staat richting Iron Maiden sowieso veel Beast en Seven(th) op... grappig! Gauw maar eens luisteren, dit wellicht vergeten meesterwerk.

avatar van Fza
Fza
Herr Meijer schreef:

Dat komt omdat het hele album om de openbaringen van Johannes (bijbel) is geïnspireert. Vandaar de titels en teksten.

The Four Horsemen is echt een ontzettend goed nummer, zonde dat zo weinig mensen deze band kennen.

avatar van Paap_Floyd
Bij deze band haal ik me altijd het tenenkrommende "Rain and Tears" voor de ogen. Is dit andere koek?

avatar van Toon1
Paap_Floyd schreef:

Jep. 'Rain and Tears' vind ik niet eens zo slecht eigenlijk. Maar dit is in ieder geval weer wat anders; zoveel hierboven al gezegd: een bizar psychedelisch epos. Zeker een beluisteren!

avatar van Corporal Clegg
Deze staat in mijn top 10 lijstje en mag eigenlijk bij geen enkele progrock liefhebber ontbreken in de kast. steengoed. De eerste solo LP´s van Vangelis gaan trouwens ook nog wel. Jammer dat dit ook het enige album is van topkwaliteit. De rest van deze band vind ik bagger.
mijn cijfer 5 !

Harald
666 is my name - het teken van de antichrist

avatar van Helicon
Bijzondere plaat, niet alle nummers even goed, MAAR The four horsemen is wel zo'n waanzinnig goed nummer!

avatar van Lee Malone
Af en toe uitstekend (Four Horsemen, Babylon,...) maar meestal gaat deze cd me iets te ver in zijn streven naar het experimentele, ongewone geluidssamenhang, en dergelijke meer.

Voor mij zou deze cd dan ook een pak aangenamer te beluisteren zijn mochten er een tiental nummers geschrapt worden. Maar ach, daar hebben we de forwardfunctie dan weer voor zeker...

tangmaster
Pracht album van voor tot achter met geen enkel zwak moment. Super slot nummer Break daar krijg ik kippevel van. De beste van deze band.

Pieter Paal
Deze dubbelaar indertijd uit de afprijsbakken gevist en nog nooit spijt gekregen.

Teksten: Costas Ferris
Muziek gecomponeerd door: Vangelis Papathanassiou
en af en toe mag Demis Roussos een moppie zingen.

Van Aphrodite's Child al hun reguliere werk in mijn verzameling. Van Demis solo alleen 'Greatest hits' in mijn bezit, mooie stem, maar niet echt mijn ding.
'We shall dance', 'Forever and ever' en 'My friend the wind' vind ik stiekem toch wel mooie songs.

LocoHermano
Koholere, wat klinken die nummers op youtube geweldig. Lijkt me zo'n plaatje die je op vinyl moet hebben. Hier moet ik werk van maken.

avatar van Skilldigger
Dat werk maken om dit op vinyl te vinden was ik al een tijdje mee bezig. Heb 'm een keer in het Oosten des lands gezien, maar de fysieke staat was niet om over naar huis te schrijven. Zojuist in m'n woonplaats gevonden voor een schamele € 6,-. Wat lichte krasjes, maar zeer goed luisterbaar. Krijgt er met die zware psychedelische geluiden soms zelfs nog iets extra's door.

Zoals al meer mensen hebben aangegeven is dit gewoon een klassieker, die je als liefhebber van experimentele rock uit het gouden tijdperk toch echt een keer gehoord moet hebben (of het liefst nog in de collectie moet hebben). Vooral mooi met dit weer. 's Ochtends opstaan, buiten zon en sneeuw, binnen verwarming op twintig en volume lekker open. Genieten maar!

avatar van Gerards Dream
Het jammere van heruitgaven op cd is wel de vormgeving. Alle artwork wordt eigenlijk te klein. Afbeeldingen verliezen daardoor aan kracht en teksten zijn nauwelijks leesbaar. Zo ook bij dit album, maar daar staat dan wel tegenover dat de muziek, hoe heidens dan ook, is blijven staan als een huis. Het getal 666 is al een verwijzing naar de duivel en zal eigenlijk door mijn oren met Rooms Katholieke opvoeding niet mogen stromen.

Toch doet het dat zonder dat de tenen noemenswaardig krom gaan staan. De heren Lucas Sideras, Demis Roussos, Silver Kouloris en Vangelis Papathanassiou zetten een indrukwekkend epos neer van bijna tachtig minuten. De muziek is erg breed van opzet.het loopt van Rock via verstilde composities tot iets wat me doet terug denken aan de jongerenmis in de kerk waar ik als klein Gerard Dreampje regelmatig kwam. Daarnaast zijn de gedeelten waarop alleen spraak is te horen ook erg mooi. Als dit een film zou zijn geweest zou ik al hyperventilerend de zaal hebben verlaten door de sferen die erg adembenemd zijn. Zo is die gitaar op Aegian Sea wel erg meesterlijk te noemen en doet mijn huid veranderen in kippenvel.

Ook de gedeelten die mij min of meer aan kerkelijke rituelen doen denken brengen een mooi beeld op mijn netvlies. En de stilte die te horen is op Lament brengt me terug na het moment dat je net een hostie had gekregen van de priester die dan vervolgens aan je gehemelte bleef plakken na de Heilige Communie. The Marching Beast is dan gevoelsmatig een mooi begin van het volgende deel. Hierna volgen in een behoorlijk rock-tempo vele tracks elkaar razendsnel op. The Beast doet me wat denken aan Engelise humor, iets in de trant van Monty Pythons Flying Circus. En dan de preek in de vorm van Seven Trumpets het doet me van de ene in de andere verbazing vallen. Saai is het zeker niet.

Als daar dan later op The Wedding of the Lamb klanken zijn te horen die aan het Midden Oosten doen denken heb ik dan ook het gevoel dat ieder religie aanbod is geweest. Met de ogen dicht zie ik dan ook het ritueel wat op The Capture of the Beast plaats vindt. Gruwelijk maar wel met een gevoel van verlichting. Hierna mag er van de lusten des levens worden genoten. Hic and Nunc geeft mij op de een of andere manier een kijkje in de hippie tijd. De stem van Demis Roussos past er erg goed bij.

Na al dit moois volgt er nog een soort van symfonie in de vorm van All the Seats Where Occupied. Het begint erg stil een groeit fraai uit in heerlijke rock met een oosters tintje. Delen van wat al gehoord is treken hier als een fata morgana voorbij en de muziek wordt heftiger en dan ineens ruimte voor verstilling. En dan opnieuw de beuk erin. Wonderbaarlijk wat mijn trommelviezen te verwerken krijgen. Dit is een stuk muziek wat zonder woorden er aan vuil te maken duidelijk maakt wat goede symfonische rock is. Het laat me alle hoeken van het muziek maken zien. Dit overtreft bijna alles. En vooral het einde is het einde. Onbeschrijflijk mooi. Break is dan ook nodig om weer bij mijn positieve te komen, maar hier begin ik ook al los te komen van de materie. In één woord: meesterlijk.

Aphrodites masterpiece 666

Griekse Prog Rock op zijn best. en deze moet al zeker niet onderdoen voor Floyd, Tull, Yes, VDGG, Gentle Giant, Genesis, blablabla
en ze gaan nog een stuk verder door reeds voorgaande nummers te verwerken in All the Seats Were Occupied

Sterk staaltje met als BLASTER MASTERSONG The Four Horseman

Vergeet maar snel The Four Horseman van metallica. Deze van Child is the one and only

tangmaster heeft gelijk over het slotnummer Break. Briljant!!!

avatar van buckingham
Inderdaad niet te vergelijken met rain and tears, it's five 'o clock enz. Twee keer beluisterd en redelijk onder de indruk. Niet alles is goed, maar misschien ontdek ik dat later nog wel. The four horsemen is inderdaad erg goed, misschien wel het beste losstaande nummer, maar eigenlijk moet je deze nummers niet los beluisteren. Ik ben erg benieuwd wat deze plaat mij nog meer gaat brengen.

avatar van buckingham
Verhoogd naar vijf sterren. Vreemde obscure nummers af en toe, maar dat geeft de cd wel een lekker sinister sfeertje.

Vergeten meesterwerkje!

avatar van Helicon
Inderdaad zo weinig mensen kennen dit album niet. Ze kennen Aphrodites Child alleen maar Rain and Tears of It's five o'clock (wat ook fijne nummers zijn) Maar dit is van een hele andere orde.

Ga m weer eens opzetten

AC1
Miljaar, die drums op The Four Horsemen klinken goed, zeg! Dat moet je eens keihard zetten!

beste AC1

je moet eens kijken naar onderstaande link

YouTube - Aphrodite's Child "The Four Horsemen"

knap staaltje drumwerk als je het mij vraagt.

avatar van dj maus
In Aegian Sea is al duidelijk het vroege solowerk van Vangelis te herkennen. Mooi, sferisch nummer.

avatar van dj maus
Do It is echt hilarisch - in moderne oren klinkt het als metal met een house sample (volgens mij is die stem ook zeker wel in een oude househit gesampled).

Tribulation lijkt wel free jazz.

Een onwaarschijnlijk goed album dat blijft verbazen.

avatar van Leeds
Ik ben blij dat je deze geweldig vind dj maus. Spijtig genoeg zijn er nog heel wat die deze plaat niet kennen.

avatar van dj maus
Heb 'm op m'n blog bij de tips gezet.
Kan ik 'm weer bij een paar lezers slijten...

avatar van Leeds
Vandaag de plaat es bovengehaald en wat blijft dit toch een magistraal, met momenten huiverend, spectakelstuk. Werkelijk geniaal in elkaar gestoken meesterwerk. Vangelis is hier zeer doordacht aan het werk geweest. Want deze Vangelis heeft hier de lakens volledig naar zich toegetrokken. Spijtig dat dit de nodige spanningen naar buiten bracht en zo Demis Roussos er uiteindelijk de brui aan gaf. Gelukkig is Roussos nog hoorbaar op o.a. The Four Horseman.

Lee Malone schreef:

Ik ga hier zeker niet mee akkoord hoewel ik u wel begrijp. De zogenaamde extra's zijn verwijzingen naar de Apocalypse en bijbelse uitspraken. Eveneens komt het theaterstuk over Alexander de Grote en de Vervloekte Slang hierin voor. Verder is er de spiegeling over illusie en realiteit. Maar als je ook eens aandacht schenkt aan de kaft en deze es goed leest, dan verwacht je een avontuurlijke trip doorheen dit album.

ANYONE WHO HAS INTELLIGENCE
MAY INTERPRET THE NUMBER OF THE BEAST.
IT IS A MAN'S NUMBER.
THIS NUMBER IS
666

Bij deze onmiddelijk in mijn top 10 gestoken.

Dit is meesterlijke progressive rock van de allerbovenste plank.

avatar van Lee Malone
Leeds schreef:

Ik moet deze binnenkort inderdaad nog eens met meer aandacht naar luisteren. Begrijp mijn commentaar trouwens zeker niet verkeerd, ik geef hier tenslotte 4 sterren aan, alleen is het één van die albums die voor mij moeilijk in één keer uit te zitten zijn...

Dat ik nog perfect weet waar ik dit album de laatste keer beluisterde (ergens in het voorjaar van 2009, tijdens een compleet uitgeregende en verschrikkelijk uitputtende fietstocht doorheen de Vlaamse Ardennen op de wegen van de Ronde Van Vlaanderen, kan het nog apocalyptischer...), bewijst toch wel dat dit album boven de middelmaat uitspringt!

Maar, binnenkort toch nog eens lekker voor gaan zitten en met iets meer achtergrondinformatie naar luisteren!

avatar van Leeds

WAW, wat een fantastische stukje

rico24
All the Seats Were Occupied . Progrock van de bovenste plank.iemand nog mooie progrock tips die in de buurt komen van dit nummer !

avatar van dj maus
De vroege Vangelis-platen (Earth, Fais...Rève) komen qua sfeer wel hier in de buurt.
Even chaotisch c.q. ideeënrijk. Wel iets minder powerriffjes.