Bad Brains - Rock for Light (1983)

Punk
Label: PVS

1. Coptic Times (2:11)
  2. Attitude (1:18)
  3. We Will Not (1:33)
  4. Sailin' On (1:50)
  5. Rally 'Round Jah Throne (4:39)
  6. Right Brigade (2:13)
  7. Fvk (1:04)
  8. Riot Squad (2:03)
  9. The Meek Shall Inherit the Earth (3:35)
  10. Joshua's Song (0:33)
  11. Banned in Dc (2:03)
  12. How Low Can a Punk Get (1:55)
  13. Big Takeover (2:36)
  14. I and I Survive (5:18)
  15. Destroy Babylon (1:24)
  16. Rock for Light (1:40)
  17. At the Movies (2:18)
avatar van platedraaier
Volgens mij hun beste album.
Keiharde hardcore (how low can a punk get)
afgewisseld met relaxte reggae. (big takeover)
De leden zijn overtuigde rastafari`s.

avatar van platedraaier
Keiharde hardcore afgewisseld met relaxte reggae.
Vind het af en toe lekker om op te zetten.
"how low can a punk get" en "big takeover" zijn mijn favorieten op dit album.
Echte rastafari`s trouwens deze jongens.

avatar van pjh1967
Vooral de felle harde hardcore is van topkwaliteit. Vaak geimiteerd, nimmer overtroffen !! 4,5*

avatar van Paalhaas
Inderdaad, daarom vind ik die 3,5/5 die ik hier had staan ook wat magertjes. Halfje d'rbij.

Ik ben niet zo fan van de productie van dit album. De basgitaar is echt zo naar de achtergrond verplaatst, soms kan je hem niet eens horen.
Hoewel Bad Brains - Bad Brains eigenlijk slechter is opgenomen vind ik die plaat gewoon veel beter qua geluid. Dat basgeluid is echt gruwelijk, hij speelt echt heel snel.

avatar van Djeff-iz-ded
wat heeft die h.r. toch een stem, en wat is deze band geweldig!
de stoot adrenaline die je krijgt van deze muziek is niet normaal, maar wat ik vooral erg leuk vind is dat ze veel chorus-effect gebruiken op de gitaren bij de rustige reggae nummers , dat zorgt voor een mooie sfeer, vooral in the meek is dit goed te horen.
de positiviteit gecombineerd met de energie is wat mij betreft de grootste kracht van bad brains,
de stripboek-achtige teksten bevallen ook.
prima plaat.

Perfecte plaat; ontdekte dit pas in 1993, na het uitbrengen van 'Rise'.
Dit blaast je gewoon omver, dat chaotische, drukke geluid; dat geschreeuw van HR. Dit album gaat nooit vervelen.
Mijn zoon is nu 11 jaar en dit is één van zijn favoriete platen; 16 jaar voor zijn geboorte uitgebracht, om maar te zeggen hoe tijdloos dit album wel is. Ze maakten hierna nog goeie platen, maar dit konden ze nooit meer evenaren.

De eerste cd van Bad Brains die ik leerde kennen was hun debuut album. Als je dat rauwe en ruige harde geluid gewend bent, klinkt dit heel wat anders. Mijn voorkeur gaat daarom toch uit naar het debuut puur en alleen omdat het geluid (al dan niet dankzij de slecht e productie) veel vetter klinkt.

Ik heb trouwens een andere tracklist, bestaat uit 20 nrs.....iemand?

woodies86 schreef:

Ik heb trouwens een andere tracklist, bestaat uit 20 nrs.....iemand?

De originele uitgave op PVC heeft 17 nummers. Jij hebt de heruitgave uit 1991. Die heeft wat andere mixen, een andere volgorde en 3 nummers meer.

avatar van freakey
Mijn exemplaar heeft wel bovenstaande tracklist, maar weer een egaal gele hoes... iemand?

avatar van Ernie
Vanavond nog eens door mijn oren laten knallen en wat blijft dit toch een heerlijk plaatje! Lekker chaotisch en het rockt van begin tot einde. Het is ook de enige schijf die ik ken en heb van hen maar aan de comments hier te lezen moet ik ook dringend achter het debuut aan...

Favorieten ten huize Ernie : Rally 'Round Jah Throne, The Meek Shall Inherit the Earth, Banned in DC en Big Takeover.

avatar van Paalhaas
freakey schreef:

Da's de Duitse uitgave op Line Records.

avatar van Oldfart
Ik zou je deze vooral willen aanraden Ernie Youth Are getting Restless

avatar van frolunda
De productie is inderdaad het enige zwakke punt(je) aan dit verder briljante album.Zet hem nog maar eens op en vraag je zelf af of het ooit beter werd.....(live natuurlijk uitgezonderd).Hardcore klassieker pur sang.

avatar van davevr
Hoort in mijn top 3 van beste Hardcore bands ooit

avatar van LinkinPark90
Leuke (hardcore) punk met speciale vocals.
Ook zijn de reggae geïnspireerde nummers de moeite waard wat soms een rustpauze is tussen de andere zeer snelle en korte punksongs.

bennerd
Zeer moeilijk te beoordelen plaat... Langs de ene kant toont Bad Brains hier opnieuw hoe geweldig ze zijn, langs de andere kant vind ik het doodzonde om de tracks van het debuut hier zo opgeschoond en gladgestreken te horen. Bad Brains is hardcore punk van de bovenste plank en dat laat Rock For Light duidelijk horen. Maar dankzij de productie is de kans klein dat ik niet naar de legendarische self-titled teruggrijp als ik wat muziek van deze heren wil horen.

avatar van roefs9297
Geweldig