Ekseption - Beggar Julia's Time Trip (1970)

Pop / Avant-Garde
Label: Philips

1. Ouverture (3:21)
  2. Prologue (2:23)
  3. Julia (2:21)
  4. Flying Power (0:31)
  5. Adagio (3:45)
  6. Space 1 (0:44)
  7. Italian Concerto (4:59)
  8. Concerto (3:52)
  9. Space 2 (0:26)
  10. Pop Giant (3:54)
  11. Space 3 (0:22)
  12. Feelings (3:09)
  13. Epilogue (0:57)
  14. Finale: Music for Mind / Theme Julia (3:55)
avatar van Jan 1970
Nog geen bericht bij deze cd?

Ekseption bestookte Nederland begin jaren '70 met zijn "2 delen klassiek, 1 deel jazz-verhouding" .
Met name Bach werd gecovered, maar ook (op dit album) Albinoni en Tchaikovsky. Adagio en Italian Concerto zijn indrukwekkend.

Pas weer heruitgegeven op cd door Universal

Stijn_Slayer
Ekseption is toch een behoorlijk ondergewaardeerde band hier op Musicmeter zeg...

avatar van Hans Brouwer
Stijn_Slayer schreef:
Misschien komt dat wel door de gemiddelde leeftijd van de MuMe gebruikers Eind jaren '60, begin jaren '70 was Ekseption helemaal "hot". Ik ben blij dat "Beggar Julia's Time Trip (1969)" opnieuw door Universal is uitgegeven. M'n vader zaliger had dit album vroeger in zijn lp koffer zitten en het werd in huize Brrouwer veelvuldig gedraaid. Bij het verdelen van Pa 's erfenis is "Beggar Julia's Time Trip (1969)" ik weet niet waar gebleven . Toch zien dat ik "Beggar Julia's Time Trip (1969)" snel ergens op de kop kan tikken. Ter nagedachtenis aan Pa zal ik maar zeggen. Mischien dat ik met mijn draagbare cd speler maar eens een uurtje bij zijn graf ga zitten, een sigaartje opsteek en "Beggar Julia's Time Trip (1969) daar dan gewoon moet gaan draaien. Wellicht dat hij de voor hem zo bekende klanken van Ekseption, in het hiernamaals, wel opvangt .

Stijn_Slayer
In vrijwel elke platenzaak (zelfs de Free Record Shop) ligt dit album voor 5 á 6 euro in de schappen. Zodra de portemonnee het weer toelaat sla ik mijn slag ook even.

avatar van novalepidoptera
Heerlijke relaxte muziek. Geniale man Rick van der Linden. Voor mij de beste band van Haarlem ooit.
Misschien komt het door de nostalgie maar ik kan niet anders dan 5 sterren geven!

avatar van gaucho
'Original 1970 album' staat er op een sticker op de CD-versie van dit album. Afgezien van het feit dat dat niet klopt (de plaat verscheen eind '69, zoals MuMe ook terecht aangeeft), wist ik niet dat ik dat zo letterlijk moest nemen. Deze CD is geript van vinyl!

Als de mastertapes niet meer beschikbaar zijn (wat ik hier overigens betwijfel), zou ik daar nog vrede mee kunnen hebben, maar de vinylrip is gewoon niet zo goed gedaan. Je hoort overal tikjes en krasjes, die gemakkelijk weggefilterd hadden kunnen worden. Is er dan helemaal geen kwaliteitscontrole meer?

Een van de beste albums gemaakt door Ekseption. Neem maar het nummer Feelings, stond ergens op een B kantje, maar luister eens goed naar Dick Remelink die hier met de Alt saxophoon het grootste deel voor zijn rekening neemt. Geweldig nummer. Ook de intrede van het kerkorgel is hier heerlijk bombastisch te horen. Hulde

avatar van Bartjeking
Debuutplaat van Ekseption heb ik ooit voor 1 € meegenomen, maar nooit gedraaid. Vandaag kwam daar verandering in en tot mijn verbazing zat er ook nog een exemplaar van ' Beggar Julia's Time Trip' in verstopt. Vandaag van kunnen genieten en inderdaad niks mis mee. Toch een beetje een vergeten band heb ik het idee. Af en toe tegen het Kitsch aan, maar misschien is bombastisch inderdaad een beter woord. Prima, gaat misschien nog groeien.

Helaas ben ik hoesloos, maar it's all about the music, ja toch.

Fedde
Italian Concerto en Feelings zijn hier zeker de moeite waard. Het verhaaltje over de tijdreis van Julia is wat dun. De gelijknamige song met zanger Michel van Dijk doet me denken aan de Tee-Set en klinkt wat plechtig. Het meiske lijkt onderweg bij Bach langs te gaan. Bijzonder origineel conceptalbum, dat dan weer wel.

avatar van spoiler
Naar mijn mening de beste plaat van Ekseption. Heerlijk dat dit soort platen vroeger gewoon gemaakt werd en nog verkocht ook!!
Feelings is inderdaad een geweldig nummer. Is begin jaren 70 ook gebruikt als muziek voor de TV serie Waaldrecht.

avatar van teus
spoiler schreef:

Mijn voorkeur naar beste Ekseption album gaat uit naar hun eerste,dat komt vnl ,wat ik al eens beschreef bij hun laatste verzamelaar (2015) hun bewerkingen van klassieken stukken in pop/jazz/rock boeien mij meer dan bv een avant gardetrip zoals op Beggar Julia's ,daarmee wil ik niet zeggen dat ik dat niet waardeer,was ook geniaal en ook best knap gedaan
De eerste 5 albums zijn zeker de moeite waard ,waarvan 5 ('72) ook opvallend goed is
Voor mij de mooiste tracks van Beggar...Adagio. Italian Concerto. Concerto. en ook heel sterk de v d Linden Compositie Feelings

gaucho schreef:

Wat betreft het tweede deel van dit bericht: het lijkt er inderdaad sterk op dat hier een vinylrip gebruikt is. Al moet ik zeggen dat ook op oude tape bijgeluiden kunnen voorkomen. In elk geval lijkt het duidelijk dat de originele master niet te vinden was.

Op mijn zoektocht naar het jaartal kom ik niet verder dan maart 1970 als releasedatum. Dat zou dan wel kloppen met de sticker. Maar de website Ekseption - Discography van weduwe Inez van der Linden geeft duidelijk 1969 aan als releasedatum voor de LP.
Iemand moet zich dus vergissen. Wie?

avatar van teus
Wandelaar ik denk dat jou zoektocht wel klopt, Julia's Trip komt uit begin 1970 ook de hiervan eerst getrokken single..
Italian Concerto/Feelings is van begin 1970
Wss een foutje van wed v d Linden

teus schreef:
Italian Concerto/Feelings is van begin 1970
Wss een foutje van wed v d Linden
Bedankt, ik denk dat we daar wel van uit kunnen gaan. Singles gingen in die tijd ook vooraf aan de album-release.

avatar van Karma_To_Burn
In de juiste fame of mind is dit album een beleving, maar je moet er wel voor in de stemming zijn.

Geweldig album! Grijs gedraaid als lp en later cd aangeschaft en nog regelmatig zet ik de cd op.

avatar van Wandelaar
Nieuwe release beluisterd uit het boxje 'the First Five' en vooral op de techniek gelet. Dit is géén vinylrip. Integendeel. De kwaliteit is bijzonder dynamisch, helder en transparant, geen krasje te bekennen. Hoe het dan met de vorige CD-versie anders gelopen is, kan ik niet achterhalen.

Opmerkelijk symfonisch conceptalbum. Ondanks de rare synthesizerbliepjes en het povere tijdreisverhaaltje toch één van de meest geslaagde Ekseption-albums. Met Concerto en Feelings als hoogtepunten. Maar ook Ouverture, Adagio en Italian Concerto zijn niet mis.

Een fantastisch album. Mijn vader had hem en hier leerde ik het "echte" orgelwerk kennen.
Ik heb een zeer groot aantal CD's van hen en tot op de dag van vandaag nog altijd enthousiast fan.
De dag dat Rick van der Linden overleed, overleed ook een klein stukje van mezelf.