Trust - Man's Trap (1984)

Frankrijk
Rock / Metal
Label: CBS

1. Hell on the Seventh (4:15)
  2. Uptown Martyrs (3:56)
  3. Have a Care for a Shadow (3:47)
  4. Fireball (4:22)
  5. Power of the Knife (3:30)
  6. Black Angel (4:11)
  7. Against the Law (3:45)
  8. Man's Trap (3:32)
  9. 84 (5:11)
avatar van Sir Spamalot
Tijdens een mini-meeting in Antwerpen vorige week zag ik dit album op vinyl liggen in de Record Collector en het werd de mijne. Ik heb ondertussen ook meerdere albums van Trust toegevoegd, zodat hun discografie op MusicMeter tamelijk volledig moet zijn.

Met als bron "Wikipedia" wist Kronos me al te vertellen dat dit de Engelstalige versie is van hun album Trust (alternatieve titel Idéal) uit 1983. Dit zag ik ook bevestigd op "Metal Archives", hoewel er geen overeenkomst lijkt qua titels en lengtes.

Het album zelf zorgt voor uitsluitsel want op de binnenhoes staat samen met de teksten per song ook de overeenkomende Franse titel. Ik citeer even:
Hell on the Seventh (Par Compromission)
Uptown Martyrs (Varsovie)
Have a Care for a Shadow (Les Armes Aux Yeux)
Fireball (Idéal)
Power of the Knife (Le Pouvoir et La Gloire)
Black Angel (Purgatoire)
Against the Law (Le Pacte)
Man's Trap (Jugement Dernier)
84 (La Luxure)

In vergelijking met Trust/Idéal uit 1983 zijn nummer acht en negen van plaats veranderd. Ik laat nog weten wat ik ervan vind, ik heb het nog maar twee keren kunnen beluisteren. Over het Engels van zanger Bernie Bonvoisin valt, zoals met alle Franse zangers, zeker iets te zeggen, if you catch my drift. Ach, het is ook zijn moedertaal niet, dus zo erg is het ook niet.

avatar van Sir Spamalot
Waarom maakt een Franse groep die in zijn moedertaal zingt een Engelstalige versie van een bestaand Franstalig album? Beste mensen, om door te breken in de Engelstalige landen want als fan die het Frans niet machtig is, kun je moeilijk meezingen en als platenmaatschappij die geld wil verdienen, wil je de markt openbreken. Simple fact of life: het moet opbrengen. Hoewel Frankrijk geen klein land is, lagen de echte vetpotten in de jaren tachtig in het buitenland.

Nog een belangrijke opmerking betreft de drummer, zowel op de Engelstalige versie (deze Man’s Trap) als op de Franstalige versie (Trust, alternatieve titel Idéal) drumt de geweldige ex-Iron Maiden drummer Clive Burr die de drumkit wisselde met Nicko McBrain. Nicko verhuisde op zijn beurt naar Iron Maiden! Een simpele ruil. Verwacht hier niet het swingende drumwerk van Clive Burr bij Maiden, het is iets simpeler.

Het album zelf dan maar? Ik kan nog niet vergelijken met de oorspronkelijk Franstalige versie want ik heb die niet in mijn bezit en ik heb die nog nooit gehoord. Op het album staat alleszins “English version by Alex Young”. Twee opmerkingen heb ik zeker – zagevent die ik soms kan zijn – het Engels van zanger Bernie Bonvoisin is aardig maar met haperingen. Geen probleem. Ook zijn de teksten redelijk banaal voor een sociaal bevlogen zanger als hij: zijn Franstalige teksten kunnen echte vitriool spuwen. Ik mis zijn venijn. Voorbeeld: “The eagle’s going vicious and it’s killing the dove?” Qua muziek is het Trustiaans tof, een aantal gelijkenissen met AC/DC zijn niet uit sluiten: Against the Law, iemand? Wel doet op het verder toffe Fireball een saxofoon zijn intrede en bevat Power of the Knife een prachtige doch te korte tempoversnelling met gitaarsolo’s. “84” is een waardige afsluiter van een goed album.

Ik ga nog meer albums van Trust trachten te pakken te krijgen want als het iets vooruit gaat met de nodige gitaarsolo’s is het zeker de moeite waard. Ik twijfel tussen 3,50 en 4,00. Ach, die vier sterren ga ik ongetwijfeld kunnen gebruiken voor de oorspronkelijke Franstalige versie.