Julian Cope - Saint Julian (1987)

Label: Island

1. World Shut Your Mouth (3:33)
  2. Trampolene (3:35)
  3. Eve's Volcano (4:16)
  4. Shot Down (3:59)
  5. Planet Ride (5:42)
  6. Saint Julian (3:06)
  7. Spacehopper (3:20)
  8. Pulsar (2:46)
  9. Screaming Secrets (3:27)
  10. A Crack in the Clouds (7:59)
avatar van waltzinblack
Ook hierbij dan maar een aanzet tot meer........echt een sterke Cope!!

avatar van vigil
Zoek ik nog, dus als iemand deze over heeft

avatar van vigil
Nooit gevonden helaas. Maar geeft niks, want goed nieuws! Begin februari 2013 komt er luxe editie van deze plaat op de markt!

Saint Julian Deluxe Edition

03. Disaster
04. Warwick the Kingmaker
05. Non-Alignment Pact
06. Mock Turtle
07. Almost Beautiful Child (I & II)
08. Transporting

Vandaag gekocht bij Plato Leiden voor 1 euro vigil

luigifort schreef:
Vandaag gekocht bij Plato Leiden voor 1 euro vigil

Goed bezig maat!

Had je een 10 minuten afspraak? Dan kan je nooit alle 2de hands bakken doorlopen hebben

avatar van luigifort
Ik had 3 slots van een kwartier gereserveerd Je mag er maximaal 4.

luigifort schreef:
Ik had 3 slots van een kwartier gereserveerd Je mag er maximaal 4.

Stapels mee naar huis?

avatar van luigifort
Ik heb het bescheiden gehouden
Naast Julian nog 2 x EBTG, Neko Case, demos van TBYML van PJ Harvey, Hanky Panky van The The, Pete Shelley en Gene Clark.

avatar van luigifort
Waarom staat hier de Amerikaanse versie? Ik heb de Britse en die begint met Trampolene.

Heerlijke popplaat overigens van onze Saint. Met als absolute hoogtepunten Planet Ride en de afsluiter A Crack in the Clouds.

Beide met schitterende outro's. Bij Planet Ride met heerlijk gitaarwerk dat me doet denken aan Warren Cuccurullo van Duran Duran maar dan een beetje met het geluid van de gitarist van A Flock of Seagulls. Niet helemaal, maar toch een klein beetje In ieder geval wordt daar een schitterend zwevend tapijt gewoven.

De afsluiter is een beetje zijn Last Night I Dreamt that Somebody Loved Me, beetje die desolate sfeer, met The Sound-achtige synths. En ook hier weer zo'n heerlijk lang durend outro met ook weer heerlijk chiming gitaarwerk. Ms iets voor de progladder deze?

avatar van bikkel2
Aardig album van "Saint Julian" en ook ik heb de Britse versie beluisterd.
Begint inderdaad met Trampolene en dat is een voorbeeldig begin. Aanstekelijke wave/rock met een pakkend verloop.
Dit album heeft alle ingrediënten die in 1987 het beeld bepaalde en dan heb ik het over drumcomputers en een wat klinische produktie.
De 1e helft is prima en een perfect popliedje als Eve's Volcano is een knap stukje componeerwerk.
World Shut Your Mouth is wellicht één van Cope's bekendere tracks en erg lekker.

Toch vind ik dat het wat inzakt op een bepaald moment.
Als stevig rockwerk bedoelde songs als bijvoorbeeld de titelsong, vind ik wat ontsiert worden door de klinische niet zo subtiele productie en instrumentatie.
Het lang uitgerekte A Crack In The Clouds is wel fraai door de dreigende duistere vibe en bewijst dat Cope ook het "diepere" niet schuwt.
Zeker geen misser, heeft heel aardige momenten, maar toch een album met wat valkuilen voor mij.