Pat Metheny Group - The Falcon and the Snowman (1985)

Score
Label: EMI

1. Psalm 121 / Flight of the Falcon (4:09)
  2. Daulton Lee (5:59)
  3. Chris (3:21)
  4. The Falcon (5:02)
  5. This Is Not America (3:56)

met David Bowie

6. Extent of the Lie (4:18)
  7. The Level of Deception (5:49)
  8. Capture (4:03)
  9. Epilogue (Psalm 121) (2:17)
avatar van titan57nl
Daulton Lee is een beauty van een track.

avatar van Broem
0.5* erbij. Een nagenoeg perfecte score van Pat Metheny. Mijn eerste kennismaking met dit fenomeen nav de film en het hitje met David Bowie (wie is die gitarist waar David voor mag zingen ) Zijn kenmerkende sound is op dit album te horen ten dienste van de film. Ook dat doet hij weer erg knap. Pat is een van meest veelzijdige artiesten op deze aardbol (Secret Story staat al jaren vast op nr 1 in mijn P top 10) Kan geen genoeg krijgen van de mooie intro Psalm 121 gevolgd door Daulton Lee. Mis de film overigens niet. Erg de moeite waard.

avatar van iggy
Ooit op tape gehad. En inderdaad een prima sfeervolle plaat van Pat Metheny. Ook de hit vind ik erg lekker klinken. Alleen is de cd vandaag de dag wel erg duur.
De film is ook zeker de moeite waard

avatar van Broem
iggy schreef:
De film is ook zeker de moeite waard

12,99 euro bij JPC (prima website waar je eens per maand zonder verzendkosten kunt bestellen)

Aha thanks Broem

avatar van brandos
iggy
En inderdaad een prima sfeervolle plaat van Pat Metheny
Hoe effectief soundtracks ook zijn en hoe mooi bij tijd en wijle, toch leggen ze het vaak af tegen het reguliere werk van de gelegenheidsscorecomponisten. Zeker omdat ze toch bedoeld zijn om een visuele presentatie te ondersteunen en als dat wegvalt veelal nauwelijks overeind blijven. 'Purple rain' van Prince is wat dat betreft mijn favoriet en de uitzondering op de regel; want eigenlijk is dat een film die rondom een stuk muziek is gecreeërd -en telt dus eigenlijk niet mee. Dan houden we 'Paris, Texas' - Ry Cooder als ultiem hoogtepunt over. Niet omdat ik die nou zo vaak beluister maar meer omdat beeld en muziek daar zo geniaal samenvallen; zie je de beelden, hoor je Ry Cooder en hoor je Ry Cooder, zie je die magistrale beelden van Robby Muller voor je. Als gesamtkunstwerk kent het zijn gelijke niet. Dit album is niet het beste wat Pat Metheny heeft gemaakt, maar de eerste plaatkant slaagt volledig (ook) als apart muziekwerkstuk. Meesterlijk hoe Psalm 121 -één van de mooiste (Psalm-)teksten ooit; kippenvel!- overloopt in 'the flight of the falcon'. Kant 2 draai ik daarintegen nooit meer. Maar ik ben altijd nog wel blij met die ene plaatkant.

avatar van iggy
Ook de soundtrack She's the One van Tom Petty & The Heartbreakers is erg goed.