James Carr - A Man Needs a Woman (1968)

Soul / R&B
Label: Goldwax

1. A Man Needs a Woman (2:49)
  2. Stronger Than Love (2:32)
  3. More Love (2:42)
  4. You Didn't Know It But You Had Me (2:00)
  5. A Woman Is a Man's Best Friend (3:33)
  6. I'm a Fool for You (2:01)

met Betty Harris

7. Life Turned Her That Way (2:39)
  8. Gonna Send You Back to Georgia (2:17)
  9. The Dark End of the Street (2:34)
  10. I Sowed Love and Reaped a Heartache (2:28)
  11. You've Got My Mind Messed Up (2:27)
  12. A Losing Game * (2:02)
  13. A Message to Young Lovers * (2:45)
  14. Let It Happen * (2:39)
  15. You Gotta Have Soul * (1:50)
  16. You Hurt So Good * (2:00)
  17. I Can't Turn You Loose * (2:09)
  18. Let's Face Facts * (2:27)
  19. Who's Been Warming My Oven * (3:20)
  20. Please Your Woman * (3:43)
  21. Your Love Made a U-Turn * (2:15)
  22. The Lifetime of a Man * (2:26)
  23. Tell Me My Lying Eyes Are Wrong * (2:46)
  24. Ring of Fire * (2:57)
avatar van Angelo
Januari dit jaar is het alweer tien jaar geleden dat deze soulzanger is overleden. Het blijft me toch altijd weer verbazen hoe (indertijd) kleine platenlabels als Goldwax bijvoorbeeld, de mooiste albums in elkaar konden zetten. James Carr behoort samen met Spencer Wiggins tot mijn favoriete artiesten bij dat label, al zijn dat dan ook de meest bekende. Helaas zat het geluk beide zangers niet mee.
Na het onverwachte en het steeds meer toenemende succes van James Carr, ging indertijd zijn mentale welzijn achteruit. Hij leed aan een bipolaire stoornis, waardoor het steeds moeilijker werd voor hem om opnamesessies bij te wonen en af te ronden. Een dieptepunt leek bereikt te zijn, toen hij ‘bevroor’ voor het publiek gedurende een Japanse tour in 1970, gevolgd door een overdosis aan antidepressiva. Dat weerhield de tour er niet van een succes te worden overigens.
Dit tweede album van James Carr wordt door critici berekend tot één van de beste soulalbums ooit gemaakt. Tja, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zo is? Sterker nog, ik sluit me er geheel bij aan. In mijn herrinering was het vooral het nummer ‘Dark end of the street’ waardoor ik deze zanger apprecieerde, maar toen ik dit album deze week weer een aantal keren beluisterde (de 11 nummers op de originele uitgave althans), realiseerde ik dat dit album in z’n geheel een piek is in de geschiedenis van de soulmuziek, maar ook ver daarbuiten.
Zijn prachtige stem, de achtergrondkoortjes, de instrumentatie… allemaal zo waanzinnig lekker. Kan iemand hier überhaupt iets negatiefs op aanmerken? Dan moet je naar mijn idee toch wel óf een hart van steen hebben, óf totaal geen affectie hebben met soulmuziek. Ik ga dit album in ieder geval nog een aantal keren goed beluisteren de komende weken, en misschien zit er wel een top 10 notering in. Deze week hebben de (in totaal) 9 luisterbeuren (!) wel wat losgemaakt hier. Wat een album! Ik ga me bijna schamen dat ik de ‘The complete Goldwax singles’ vrijwel nooit beluister, al is die CD strikt genomen niet van mij. Maar ach, wie houd ik eigenlijk voor de gek? Mijzelf natuurlijk.

Leuke anekdote over de totstandkoming van ‘Dark end of the street’:
In the summer of 1966, while a DJ convention was being held in Memphis, Tennessee, the song was written in about thirty minutes. Penn and Moman were cheating while playing cards with Florida DJ Don Schroeder. They wrote the song while on a break. “We were always wanting to come up with the best cheatin’ song. Ever,” Penn said. The duo went to the hotel room of Quinton Claunch, another Muscle Shoals alumnus, and founder of Hi Records, to write. Claunch told them, "boys, you can use my room on one condition, which is that you give me that song for James Carr. They said I had a deal, and they kept their word.”

Vooral dat nummer blijft één van de mooiste soulnummers. Voor mij een klassieker in z’n soort, en dat is kennelijk het geval voor velen. Het nummer is tig keer gecoverd door niet de minste artiesten. Slechts een kleine greep uit de selectie zijn: Aretha Franklin, Joe Tex, Oscar Toney Jr., Clarence Carter. Zelfs Elvis Costello, Bruce Springsteen, Ry Cooder, The Allmann Brothers en Linda Rondstadt schijnen hem gecoverd te hebben. Tja, dan heb je echt een evergreen geschreven als je 't mij vraagt.

avatar van Reijersen
James Carr heeft het niet makkelijk gehad in zijn actieve carriere. Hij kon maar moeilijk omgaan met zijn successen wat zelfs een keer resulteerde in een overdosis antidepressiva. Maar luisterend naar zijn muziek hoor je dat je goud in handen hebt. James Carr hoort toch de allerbeste soulzangers allertijden en dit album tot één van de beste soulalbum allertijden.
1. A Man Needs a Woman – James Carr is een koning in dit soort slowsongs. De juiste snaar raakt hij met zijn stem, maar daar zijn ook de muzikanten debet aan. Prachtige sfeer, prachtig nummer
2. Stronger than Love – in dit nummer zit wat meer groove en dat drijft de energie op een andere wijze wat hoger. Dat raspje in zijn stem blijft heerlijk, net als het nummer zelf is.
3. More Love – juist weer wat trager. Een nummer zoals Carr ze duidelijk graag zingt. Met volle overtuiging zo te horen.
4. You Didn’t Know It But You Had Me – de afwisseling tussen rustig en wat sneller is er nu ook weer. Fijne groove en energie weer hier.
5. A Woman is a Man’s Best Friend – mooi ballade met wat swing in het gitaartje en de piano. De invloeden van de blues zijn onmiskenbaar
6. I’m a Fool for You – eigenlijk meer een duet in de refreinen, verder een schitterend nummer met de juiste essentie en intensiteit.
7. Life Turned Her that Way – dat subtiele drummertje en die fijn aangezette blazers maken dit zeer fraai gezongen nummer helemaal af.
8. Gonna Send You Back to Georgia – groovend terug naar Georgia, terug naar de roots. Lekker swingend en energiek nummer.
9. The Dark End of the Street – de absolute wereldhit en klassieker van Carr. Geschreven door Penn en in mijn ogen dé ultieme versie van dit geweldige nummer. Genieten, wegdromen, kippenvel, het je aan laten spreken. Alles is mogelijk op deze tijdloze topsong.
10. I Sowed Love and Reaped a Heartache – uitstekend nummer, maar wat wil je met dergelijke vocalen.
11. You’ve Got My Mind Messed Up – geniale soulsong met heel veel oprechte bezieling gezongen. James Carr is werkelijk een meester in het zingen van dit soort songs

(bron: Opus de Soul)