James Carr - You Got My Mind Messed Up (1967)

Soul / R&B
Label: Goldwax

1. Pouring Water on a Drowning Man (2:40)
  2. Love Attack (2:54)
  3. Coming Back to Me Baby (1:59)
  4. I Don't Want to Be Hurt Anymore (2:24)
  5. That's What I Want to Know (1:56)
  6. These Ain't Raindrops (2:35)
  7. The Dark End of the Street (2:34)
  8. I'm Going for Myself (2:25)
  9. Lovable Girl (2:24)
  10. Forgetting You (2:54)
  11. She's Better Than You (2:22)
  12. You've Got My Mind Messed Up (2:25)
  13. These Arms of Mine * (2:37)
  14. You Don't Want Me * (2:11)
  15. There Goes My Used to Be * (2:32)
  16. A Lucky Loser * (2:07)
  17. Dixie Belle * (2:23)
  18. Search Your Heart * (3:04)
  19. Sock It to Me, baby! * (2:14)
  20. My Adorable One * (3:29)
  21. Love Is a Beautiful Thing * (2:46)
  22. Life Turned Her That Way * (2:58)
  23. A Losing Game * (2:02)
  24. What Can I Call My Own * (2:47)
Ik schreef al bij The Complete Goldwax Singles van James Carr, dat als een song maar een beetje aardig is, James Carr er met zijn fantastische Southern Soul stem iets heel moois van maakte. Dat is hier op zijn debuutalbum You Got My Mind Messed Up ook goed te horen. Wow, wow, wat staat er weer veel moois op dit album.

De helft staat ook op die singleverzamelaar, want stond op de 3 singles van dit album A- of B-side. Maar dit is dus de originele LP in de echte volgorde, aangevuld met nog 6 fraaie nummers. Goed voorbeeld is het LP nummers I'm Going For Myself: werkelijk prachtig! Maar ja, verderop kom je Forgetting You even tegen: wat een gigant van een Southern Soul Ballad. Beter bestaat niet.
Alles bij elkaar kan je toch wel spreken over één van de beste Soul albums ooit uitgebracht.

Op de heruitgave van Kent krijg je er ook nog eens 12 'killers' bij (zoals achterop staat), waarvan een aantal nummers nog nooit eerder uitgebracht. Gelukkig maar, want hierna volgde in de jaren '60 / '70 nog maar één ander (ook geweldig) album: A Man Needs A Woman. De weinige albums en moeizame optredens hadden te maken met het feit dat door het succes zijn bipolaire stoornis opspeelde en dit is mede een verklaring voor het toen geringe succes van deze briljante artiest die nu meer en meer gewaardeerd wordt.

avatar van Reijersen
Hierboven bespreken we een andere Goldwax topper van Carr al uitgebreider. Dit album doet er zeker niet voor onder.
1. Pouring Water on a Drowning Man – die rasp in zijn stem en de blazers passen zo goeds bij elkaar zeg!
2. Love Attack – wat een heerlijke beleving heeft deze man toch in zijn stem zeg!
3. Coming Back to me Baby – gooit er juist wat meer tempo tegenaan. Dit beheerst hij ook super goed.
4. I Don’t Want To be Hurt Anymore – De pijn is voelbaar in de stem van James
5. That’s What I Want to Know – de swing is hier weer volledig terug. Wat energie krijg je hier van.
6. These Ain’t Teardrops – wat een soul in zijn stem. Je krijgt bijna letterlijk een kijkje in zijn ziel.
7. The Dark End of the Street – een hele grote klassieker die nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. Prachtig nummer dat je simpelweg raakt.,
8. I’m Going for Myself – de melancholie blijft nog wel even doorgaan, al spreekt er ook kracht uit dit nummer
9. Lovable Girl – en wat een lovable song. Behoort tot de top van zijn repertoire
10. Forgetting You – en als we het dan toch over de top van zijn oeuvre hebben, dan kan deze er ook nog wel bij.
11. She’s Better than You – schreeuwt het er nog even goed uit
12. You’ve Got my Mind Messed Up – dit nummer kan zich zonder twijfel meten met de eerdere klassieker. Prachtige song.

(bron: Opus de Soul)