Arch Enemy - Doomsday Machine (2005)

Zweden
Label: Century Media

1. Enter the Machine (2:03)
  2. Taking Back My Soul (4:35)
  3. Nemesis (4:12)
  4. My Apocalypse (5:26)
  5. Carry the Cross (4:12)
  6. I Am a Legend / Out for Blood (4:58)
  7. Skeleton Dance (4:34)
  8. Hybrids of Steel (3:50)
  9. Mechanic God Creation (5:59)
  10. Machtkampf (4:16)
  11. Slaves of Yesterday (5:06)
avatar van ravenstein
Alweer een erg goed album van deze Zweedse melodieuze Death Metalband.
Elk album worden ze iets melodieuzer en iets minder Death Metal en dat komt het geluid van de groep enkel maar ten goede.
Denk nu niet dat dit totaal anders of minder stevig klinkt dan wat we te horen kregen op Wages of Sin of Anthems of Rebellion, want dit is nog steeds de Arch Enemy zoals we die kennen en graag horen.
Bij de vorige twee albums was ik nog redelijk gecharmeerd door het stemgeluid van Angela, nu begint het toch wat tegen de steken.
In elk geval, als je nog niks hebt of kent van deze band, dan is dit toch wel het album dat ik aanraad.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik enkel hun albums vanaf Wages of Sin ken, het eerdere werk is mij spijtig genoeg onbekend.

Benieuwd hoe ze op hun volgend album gaan klinken...

avatar van Ralph_Mennes
Goed album, gewoon een album als verwacht van een death metal band. Keihard, goede en mooi solo's en een schreeuwend figuur, in dit geval de lieftallige Angela Gossow (man wat een wijf ). Erg goed gecomponeerd en zoals hiervoor al vermeld, ook goed melodieus gehouden en niet teveel death metal in dit album gepropt, Good Job. 4,5!

Mooi album, met heerlijke solo's, en vooral de grunt verraste mij heel erg omdat het een vrouw was, toen ik dit voor het eerst aan mijn moeder liet horen vroeg ik of het een man of een vrouw was die zong, het antwoord luidde: een monster. Nu dat is dan de smaak van mijn moeder, ik vind het prachtig en het gitaarwerk sluit perfect aan op de drums. 4* omdat ik het een goed album vind, maar wil ik een 5 geven moet er meer gebeuren.

bro
zeer goede cd al had ik toch liever wat meer snelle numers zoals nemesis en machtkampf gehoort want in zo nummers komen ze het best tot hun recht. 4.5*

avatar van james_cameron
Spetterend album, een hele verbetering ten opzichte van de wat routineuze voorganger. Muzikaal klinkt het allemaal als een klok, met een beestachtige ritmesectie en heerlijk gitaarwerk. En wat een solo's! De rauwe strot van frontvrouw Gossow past er ook wederom goed bij. Tegen het einde zakt het album wat in, maar tot die tijd valt er veel te genieten.

Berichten verplaatst naar Arch Enemy

avatar van relentless
My Apocalypse,Skeleton Dance,Nemisis zijn de beste nummers van de plaat vind het top ga niet langdradig doen dus 3.5

Gewoon erg lekker. Lekkere Riffs!

avatar van dennisrammstein
Heerlijk album, gitaarwerk is zo relaxt .

Dit is het eerste album van Arch Enemy dat ik ondertussen heb beluisterd, wat was Doomsday Machine een heerlijk album! Nemesis en Machtkampf zijn sowieso de allerbeste nummers op het gehele album, maar de rest van het album mag er ook best wezen! Absoluut een grote aanrader, geen twijfel mogelijk!
Cijfer: 3,5*!

clutch
Nemesis is zo bruut! Live ook een echte knaller. Verder tuurlijk een erg toffe CD, lekker beukend als in My Apocalypse ( ), vette riffs, en ook genoeg ruimte voor melodie. Hybrids Steel is erg leuk gedaan ook.

bro
Nemesis en Taking Back Our Souls kwamen goed uit de verf live op Graspop. Carry the Cross is daarintegen net zoals op cd doodsaai. Onbegrijpelijk dat ze zoiets live spelen.

Doom!
Doomsday Machine is zonder twijfel het beste album van Arch Enemy. Het klinkt allemaal heerlijk snel, ruig en instrumentaal feilloos. De gitaar solo's zijn verder een genot om naar te luisteren, net zoals de grunt stem van Angela Gossow. Gewoon een heerlijk bruut album met meesterwerken als My Apocalypse, Nemesis en Carry The Cross.

Laatst heb ik deze band overigens ook live mogen aanschouwen in Uden. Dat was echt een groots spektakel. Arch Enemy is uniek!

avatar van Joy4ever
Geweldig dit

avatar van vin13
Arch Enemy presteer live ook wat ze studio in elkaar knutselen. Gewoon degelijk en niet te verrassend, wel een goede frontvrouw en goed gitaarwerk.

avatar van Scython
'N aardig album. Al wordt alles veel beter gedaan op hun meest recente album ''Rise of the Tyrant''.

Aanbevolen nummers:
-Carry The Cross
-Nemesis
-Machtskampf

avatar van jasper1991
gaaf album met weinig inzakking, ook niet al te gruwelijke teksten en de nummers klinken heerlijk in de oren, my apocalypse is voor mij de beste

dit ie volgens mij het beste album van Arch Enemy

op dit album wijken ze wat meer af van hun oude sound, namelijk meer death, minder thrash. de vorige albums ben ik al wat beu gehoord, het is namelijk teveel van hetzelfde, dit album zorgt dus voor wat meer afwisseling.
met het instrumentale hybrids of steel zakt het album wel een beetje in, maar de andere nummers vangen dat zonder probleem op.

de eerste 6 - 7 nummers zijn echte aanraders
en ook Mechanic God Creation en Machtkampf zen best wel goed.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Snoeiharde en ijzersterke opvolger van Anthems of Rebellion. Dit album is zo mogelijk nog harder en venijniger, en dat komt de sound alleen maar ten goede. Hoewel het niveau niet over de gehele linie even sterk blijft (de tweede helft van de plaat haalt het niet bij de eerste 6 nummers), blijft het toch genieten geblazen.
Keiharde beukers als "Taking Back My Soul" en "Nemesis" worden prima afgewisseld met slepende tracks als "My Apocalypse" en "Carry the Cross".
In de tweede helft valt vooral "Mechanic God Creation" op (op terugwerkende kracht toch wel héél erg goed) en "Machtkampf", alhoewel de laatste in bepaalde passages wel erg lijkt op "Burning Angel" van Wages of Sin.
Verder hebben de heren (en dame) in kwestie hun death metal-streken nog niet verleerd, getuige een track als "Out for Blood" (blastbeats!!! ).

avatar van Hardcoremaster
Echt een vet en onwijs gaaf album. Voor mij met als toppunt "my Apocalypse" ...dat drumwerk op het eid!!

Voor de rest zoals Arch Enemy altijd is...top spul
met een fijne duistere sfeer!!

Bastiaan Prasath
Aardig Arch Enemy album met als bloedstollend hoogtepunt het beestachtige tweeluik I am legend/Out for blood.

Nemesis doet me zowaar aan Megadeth denken. Lekker nummer

edit: ow, Taking Back my Soul ook. Hele album even luisteren dus. Mixed by Andy Sneap, das een bekende

avatar van gigage
Nou, ik ben er doorheen. Het gitaarwerk is werkelijk om van te smullen. Michael Ammot gebruikt een Dean V (eigen signature) gitaar en zowel het geluid als het spel heeft veel overeenkomsten met de andere Dean V gebruikers zoals Dave Mustaine (Megadeth) en Eric Peterson (Testament). Het instrumentale Hybrids of steel en het langzame Mechanic God Creation zitten echt goed in elkaar. Maar ook de rest is van een hoog niveau. Over de "zang" ga ik niks zeggen , daarvoor mis ik de zoetgevooisde stem van Dave Mustaine teveel om dit plaatje echt compleet te maken. Maar deze komt alvast in de wishlist voor mijn volgende bestelling.
Nu nog even Taking back my soul (een sort of Holy wars) in de herhaling.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
gigage schreef:

Sarcasme, neem ik aan?

avatar van gigage
Dat daves stem zoetgevooisd is wel natuurlijk, dat ik hem liever hoor knauwen en kraaien ipv de growls op deze plaat niet. Maar dat is mijn eigen smaak. Zit je meer into de deathmetal growls dan is hier verders niks mis mee. Stoer wijf wel, eigenlijk.
Hoofd act op Dynamo Metal festival, zag ik later vandaag.

avatar van gigage
Mede uit de Dean gitaarstal Ammott deelde het podium met Dave Mustaine op de laatste editie van Hellfest. Daar mocht hij de solo niet doen maar dat besloot me wel om deze Doomsday nog eens flink hard te draaien. Geweldige gitarist, heerlijk album.