Dwight Yoakam - If There Was a Way (1990)

Country
Label: Reprise

1. The Distance Between You and Me (2:43)
  2. The Heart That You Own (3:11)
  3. Takes a Lot to Rock You (3:01)
  4. Nothing's Changed Here (2:59)
  5. Sad, Sad Music (3:45)
  6. Since I Started Drinkin' Again (3:44)
  7. If There Was a Way (2:57)
  8. Turn It On, Turn It Up, Turn Me Loose (3:25)
  9. It Only Hurts When I Cry (2:35)
  10. Send a Message to My Heart (3:17)
  11. I Don't Need It Done (4:47)
  12. You're the One (4:02)
  13. Dangerous Man (4:18)
  14. Let's Work Together (3:34)
avatar van Don Broccoli
‘There should be music’, zong Bakersfield Sound-vaandeldrager Dwight Yoakam in 1990, en hij vulde aan: ‘sad, sad music’. Zijn muziek is voor mij eerder gezellige country dan muziek die troost biedt. Maar Dwight had wel gelijk; het is goed dat er trieste muziek is. Iedereen zit weleens in de put - de een dieper dan de ander - en op opgewekte muziek zit je dan niet te wachten. Voor mij biedt Blood on the Tracks van Bob Dylan weleens troost. En Townes Van Zandt.

Nu draai ik Dwight Yoakam. Dat betekent dat er bij mij in de buurt geen put te bekennen is. De put van Yoakam ligt in California, waar truckers met buiken, caps en tatoeages bij de gedachte aan hun vrouw wegkwijnen, terwijl ze It Only Hurts When I Cry meebrullen. Vals en het gaspedaal diep intrappend.

Pindahaai - pindahaai.wordpress.com

avatar van frolunda
Van alle albums die ik ken van Dwight Yoakam zijn beste.Tearjerkers worden afgewisseld met sterke uptempo nummers;Since i started drinking again en Takes a lot to rock you zijn heerlijk.De al hiervoor genoemde Bakersfield sound in zijn finest hour.

avatar van Don Broccoli
Ik vind zijn debuut persoonlijk beter, al staat hier met Send a Message to My Heart zijn mooiste nummer op.

echt een goed album van hem

avatar van heartofsoul
Lang niet zo goed misschien als zijn debuut, maar wél een onderhoudend traditioneel klinkend country-album. Ik kan er wel van genieten, al prefereer ik doorgaans opnames uit de glanstijd van de honky tonk;
hier klinkt het mij soms té stevig. Het album heeft veel vaart, en verveelt, mede door de bijdragen van de goede begeleiders, geen moment. Een van de hoogtepunten vind ik Send A Message To My Heart, waarop Patty Loveless (prima zangeres in het genre) assistentie verleent. Alleen aan die cover van Let's Work Together van Wilbert Harrison heb ik nooit kunnen wennen.