Ras Kass - Barmaggedon (2013)

Uitgebracht in eigen beheer

1. intro: Johnny C-Arson (0:40)
  2. I Love This Show (3:32)
  3. Come On (4:27)

met Agallah en Sick Jacken

4. Human Dogfight (3:02)

met Guilty Simpson

5. Godz N the Hood (5:13)

met Bishop Lamont, MK Asante en Talib Kweli

6. Upscale Ratchet (3:40)
  7. Judas (3:04)

11. CokeLines (3:55)

met Agallah

12. Overdose (3:14)

met Gifted

13. Still Breathin' (3:49)

met Yukmouth en Eddie Projex

14. Sushi (5:21)
  15. Lost (3:05)
  16. C U Next Tuesday (3:31)
  17. Get Yo Money Right (3:33)

met Too $hort, Black Silver, Ice-T en Dina Rae

18. iSpit (5:47)
avatar van Silky & Smooth
Waarschijnlijk zou ik een luisterbeurt van dit album blijven uitstellen, maar ik werd vanmorgen wakker met C U Next Tuesday en ik heb meteen maar de hele plaat opgezet! Wat een album! De producties mogen hier en daar een tikkeltje amateuristisch zijn ('Uitgebracht in eigen beheer?'), maar dat mag de pret niet drukken. De lichtelijk nostalgische Ras Kass en gastartiesten zijn vrijwel allemaal stuk voor stuk overtuigend!

Harco
Het is ook een tape, dacht ik. Vandaar waarschijnlijk dat eigen beheergedoe. Alhoewel, de beste man heeft eigenlijk altijd problemen gehad met labels, dus onwaarschijnlijk is het ook weer niet dat-ie het dan maar eens op eigen houtje probeert.

EDIT: Ik zie net dat Ras in november een mixtape heeft uitgebracht onder dezelfde naam. Laat dat eerste commentaar dan maar zitten.

avatar van Silky & Smooth
Ja, ik was ook in de war met die mixtape. Volgens mij is dit gewoon een indie-album van Ras.

Vrij afwisselende plaat. Sushi maakt wel heel veel goed!!

avatar van Oortrommel
Voor mij een enorme verrassing. Ben al sinds jaar en dag een fan van Ras Kass, zijn wordplay en punchlines zijn ongeëvenaard. Maar we hebben helaas met lede ogen moeten aanzien dat hij verkeerde keuzes heeft gemaakt, op het gebied van labels (Priority), samenwerkingen (met producers en in duo-projecten als met Doc Hollywood) en projecten (The Quarterly, alle mixtapes van 2003-2010).

Gelukkig heeft hij met A.D.I.D.A.S. in 2010 al laten zien dat hij het nog in zich heeft, mits hij samenwerkt met namen die bij hem passen. Gelukkig trekt Ras Kass die lijn door met Barmageddon, want hier staan een aantal zeer sterke tracks op en vrij weinig tracks waarbij ik de neiging tot skippen krijg.

Wellicht was deze plaat met 3 tracks minder nóg sterker geweest, maar tracks als I Love This Show, Human Dogfight, Judas en C U Next Tuesday zijn ronduit geweldig. En de Daz Dillinger/Dogg Pound tribute Focus heeft sowieso al een streepje voor bij mij, prachtige track voor het zomerse weer.