Exodus - Pleasures of the Flesh (1987)

Label: Combat

1. Deranged (3:47)
  2. 'Till Death Do Us Part (4:52)
  3. Parasite (4:57)
  4. Brain Dead (4:17)
  5. Faster Than You'll Ever Live to Be (4:29)
  6. Pleasures of the Flesh (7:37)
  7. 30 Seconds (0:42)
  8. Seeds of Hate (5:01)
  9. Chemi-Kill (5:46)
  10. Choose Your Weapon (4:51)
MetalDex
Ook al haalt deze plaat het niet bij het debuutalbum Bonded By Blood, is het toch een heerlijke thrashmetal plaat. Én de intrede van zanger Steve 'Zetro' Souza, die met zijn aparte stem de muziek toch een niveau omhoog haalt. Vooral op Tempo of the Damned schreeuwt hij toch heerlijk die nummers uit je boxen.

avatar van Sir Spamalot
Ik blijf dit een klasse-plaat vinden: het staat voor mij nog altijd model voor een ander soort thrash-metal: nog altijd hard en snel maar met heel veel aandacht voor details.

Dit blijft 20 jaar na datum een vet album!

Empyrium
Inderdaad een klasse-plaat door voor mijn nauwelijks minder is dan het debuut.

Thrash zoals Thrash hoorde te klinken anno 1987, vet, strak en een moshpitje beginnen!

avatar van Sir Spamalot
Dat begin van Deranged (het gesproken stuk) is ook best grappig: waar hebben ze die opgeraapt?

Empyrium
yea, I remember someone telling the story, about how the EXO guys paid some bum (maybe some cash, but Im pretty sure it was for vodka or something)

he just rambled on and on, and what you here is what you get.

(bron: Exodus Forum)

Dit is trouwens de oorspronkelijke hoes.

avatar van Sir Spamalot
Ach zo, ik meende me het ook zo te herinneren: dat ze één of andere zatlap van straat hadden opgepikt en hem iets in de micro lieten zeggen.

Meen je dat van die hoes? Ik vind de huidige zoals die hierboven staat wel mooier. Nu, de muziek blijft van dezelfde (hoge) kwaliteit!

avatar van notsub
De band maakt een stap voorwaarts ten opzichte van het debuut qua productie en de teksten zijn wat serieuzer geworden. Er staan heerlijke nummers op Seeds Of Hate, maar ook wat saaie nummers. De echte scherpe randjes mis ik hier wel en deze zanger blijft voor mij toch een minpuntje. Ik geef daarom toch de voorkeur aan de Exodus van Bonded By Blood.

avatar van exodus
Aangezien ik een walgelijk groot Exodus fan ben vanuit de machtige mooie jaren '80, en ze vroeger (Bonded by Blood helemaal natuurlijk), al zwaar bewonderde, heb ik nog meer respect voor Exodus gekregen sinds hun ijsersterke comeback zo'n 5 jaar geleden. Ze zijn weer net zo sterk als vroeger, en misschien nog iets harder...maar ja, dat komt denk ik door brulboei: Rob Dukes. Steve "Zetro" Souza was destijds in de jaren '80 ook een nieuwe zanger voor Exodus, maar i.p.v. dat hysterische en boze gebrul v/d meest recente Exodus zanger, introduceerde Souza destijds een Thrash zang met een AC/DC/Bon Scott achtig gevoel. Qua zang op de toch wel bijzondere Pleasure of the Flesh plaat, kan ik in iedergeval associaties met Bon Scott niet of moeilijk onderdrukken. Dan hebben we de bizarre, enigszins vernieuwende strakke Thrash gitaar-riffs en mooie melodie-lijnen die op Pleasure voorbij komen....volgens mij had ik het tot op dat moment nog niet zo voorbij horen komen. Ook heavy en stroef bijna komt het op je af, dat het 2e album Pleasure of the Flesh in tegenstelling tot het frisser/opener en anders gespeelde voorganger: Bonded by Blood, misschien zelfs nog wel eens iets minder toegankelijk zou kunnen zijn. Ik heb Pleasures of the Flesh altijd een beetje een hardnekkig Thrash album gevonden...maar wat zijn een aantal zaken mooi gedaan op dit 2e Exodus album! Dat gitaarwerk, de zang en dan de strakke drums erbij; je gaat er toch zwaar voor, niet op, maar compleet door je knieën! Luister eens Naar het Nummer Pleasures of the Flesh of Parasites, en je loopt de hele dag in jezelf op straat te Thrashen!

avatar van exodus
Ik ben overigens blij dat het destijds de hoes met de foto v/d schedels op de bar + leden is geworden, i.p.v. zo'n kinderachtige tekening waar zelfs een kleuter nog niet eens bang van wordt. De hoes die het gewoon lekker geworden is, is lekker bruut met van die schedels onder hun smoel, hahaha...yeah man, dit is humor en fucking metal!

Dweezle13
Heerlijk exodus(zie genesis:de bijbel),hoe je over deze band praat,machtig.
De trash-titanen van het bay-area gebied onder vaste kern van toen,paul baloff,die met krankzinnige uithalen en cannibal-run,gebrul iedereen van zijn voeten spuugt.
|Met een eerste-3-demotrack),is de uiteindelijke exodus met het heerlijk hak/en razendsnelle ritmes van,gary holt/rick hunolt,fantastisch.
Je mist dan ook echt niet kirk hammett(metallica),die voor de opnames van bonded by blood weggekaapt wordt en naar metallica vertrokken is.
Het is vaste kracht/balloff,die met zijn charismatische vertoningen krankzinnige gebrul van een dozijn panters/hyena's ook op de dynamo-open-air festivals, als de grote trash-gladitatoren uit de verf komt.
Helaas ondanks het tragische einde van balloff aan kanker overleden:is steve setro'souza ,ook op dit album:"pleasures of the flesh",fantastisch.

De prachtige composities,duistere stramienen,ingewikkelde riffs zijn nog steeds muzikale glorie onder deze trash-archieven een dubbel-live,concert van,balloff en co,op dvd-op hed ynamo-open-air-festival(toen nog eindhoven),laat zien dat dit trash met ballen is.

avatar van Kronos
Helemaal leuk is die hoes natuurlijk met de achterkant erbij, waarop duidelijk wordt dat de jongens aan de CBG (cannibal bar-grill) zitten en zanger Steve Souza uitgedost als kannibaal te zien is, met speer in de hand, bot door de neus, grote tanden in en strooien rokje aan.

avatar van Kronos
Voor 7,5 euro had ik deze op vinyl al verschillende keren laten liggen. Dit is toch die zwakkere tweede van Exodus? Mja, maar zwakker is relatief natuurlijk. Dom dom dom, hij had zomaar weg kunnen zijn. Terwijl deze heerlijke thrash al het hedendaags geweld met gemak wegblaast. Technisch strak, compositorisch boeiend; het is hier dus een kwestie van gretig smullen voor de metalliefhebber. Een plaatje om kwijlend je tanden in te zetten, zoals een kannibaal dat doet in een mensenarm of -been.

avatar van Edwynn
Van Pleasures Of The Flesh kan ik net zo genieten als van het debuut. Exodus evolueert van hysterische thrashband naar een wat meer geöliede thrashmachine. Dat betekent dat het gebodene wat beheerster is en wat beter gestructureerd. Ook is er in de vorm van Steve 'Zetro' Souza een nieuwe vocalist. Eentje met een zeer herkenbare doch typische strot die in de loop der jaren net zo bij Exodus is gaan horen als zijn geflipte voorganger Paul Baloff. Vergis je niet, dan een wat vreemd intro schiet Deranged je onmiddellijk van je stoel af met moddervette riffs en knuppelende drums. Maar gaandeweg komt er ook wat meer gevarieerd werk voorbij voorzien van smaakvol riff en leadwerk. Steeds afgewisseld met ouderwetse stampers zoals het briljante titelnummer of afsluiter Choose Your Weapon, maakt het dit album tot een waar thrashfestijn met een goed oog voor de balans.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Zeer goed album met een knappe balans tussen snelle thrash en meer midtempo stukken. Uitstekende produktie en ook veel ruimte voor instrumentaal als de laatste coupletten voorbij zijn.
Ook een origineel hoesontwerp. Moeilijk om hier favorieten te kiezen, het staat er bol van.

avatar van vielip
Wat mij betreft de beste Exodus! Op deze zijn ze, in vergelijking met het debuut, toch wat meer kundig aan de gang. Het klinkt allemaal net wat doordachter en begaafder vind ik. De riffs zijn geweldig natuurlijk maar ook de drums verdienen de aandacht. Zo op het eerste oor komt het misschien wat rommelig (thrash anyone?? ) over maar pas op; de breaks en fills zitten verrekte goed in elkaar. Verder is de produktie natuurlijk perfect! zo hoort een metalalbum uit de jaren 80 te klinken. De hoes is legendarisch!! Ben ik even blij dat ze voor deze hebben gekozen i.p.v. die lachwekkende tekening...

avatar van Lau1986
Wat mij betreft ook de best van Exodus. Helaas niet de beste productie, maar daar kunnen we gelukkig doorheen luisteren. Heerlijke riffs zitten er in. Het klinkt ook wat volwassener dan het debuut. Goede plaat!

avatar van Eddie
Na Bonded By Blood ben ik het repertoire van Exodus eens gaan uitchecken. Ik ken naast BbB eigenlijk alleen de Exodus van Tempo... en later.
(Voordat ik over de muziek begin, Exodus had in hun eerste periode wel een patent op afzichtelijke hoezen zeg!). Muzikaal vind ik deze niet zo verkeerd, wat ik met veel platen uit deze tijd heb is dat ik alle nummers zo op elkaar vind lijken, hetzelfde tempo, de zelfde song-opbouw geen afwisseling in de zanglijn. Gelukkig maken de solo's heel erg veel goed. volgens mij soleren beide gitaristen (toch?) en dat doen ze bijzonder lekker. Verder vind ik het een gemiddeld goede thrash plaat.

ik was niet bekend met het werk van exodus. ik had me een box aangeschaft met 5 albums. na het luisteren van de 1ste bonded by blood,waar een paar goeie nummers opstaan nu aangekomen bij de 2de.pleasures of the flesh man man wat een album doet in mijn ogen niet onder voor metallica ind jaren. de zang is effe wennen maar zeker niet slecht topalbum zo worden ze niet meer gemaakt

avatar van hnzm
Wat was dit een teleurstelling voor mij na het geweldige Bonded by Blood. Nieuwe zanger Steve Souza weet me totaal niet te boeien. Je had destijds ook in Nederland dertien in een dozijn bandjes die in deze stijl speelden en waar ik tijdens het luisteren nu aan terug moet denken. Ik twijfel tussen 2,5 en 3 sterren.

avatar van Edwynn
Welke dertien in een dozijnbandjes bedoel je dan?
Ik vind Pleasures Of The Flesh juist boven veek thrashdingetjes uitsteken.

avatar van jurado
Die Steve Souza had, naar mijn mening, een akelig stemgeluid.
Kan er ook niet zoveel mee.

Edwynn schreef:
Welke dertien in een dozijnbandjes bedoel je dan?
Ik vind Pleasures Of The Flesh juist boven veek thrashdingetjes uitsteken.

Ik ben de namen van de matige bandjes vergeten maar de herinneringen aan optredens in Atak in Enschede en Cerberus en Metropool in Hengelo kwamen weer boven. Met een teveel aan bier probeerde ik nog wat van die avonden te maken.

avatar van Edwynn
Juist. Die zijn we vergeten...

Exodus kennen we allemaal nog steeds

avatar van hnzm
Exodus zonder Bonded by Blood zou ik ook zijn vergeten.

avatar van Kronos
Dat de zanger je niet kan boeien, oké. De rest is onzin. Niet alleen omwille van het debuut hoort Exodus bij de belangrijkste thrash metal bands: Metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax, Exodus. Een teveel aan bier kan echter geheugenproblemen veroorzaken.

avatar van hnzm
Ik heb het over mijn ervaring. Ik zeg niet dat anderen het met me eens moeten zijn. En hier laat ik het bij. Ik ga er van uit dat andere Music Meter gebruikers niet op een langere discussie zitten te wachten.

avatar van Kronos
Over je ervaring zeg ik niks. Ik reageer op de uitspraak die impliceert dat Exodus een dertien in een dozijn bandje is.

hnzm schreef:
Je had destijds ook in Nederland dertien in een dozijn bandjes die in deze stijl speelden [...]

avatar van Queebus
Dit is het enige album van Exodus die ik ken samen met Fabulous Disaster. Gekocht vanwege een goede recensie in de Aardschok/Metal Hammer en omdat ik wel eens wilde horen hoe de band waarin Kirk Hammett heeft gespeeld klinkt. Muzikaal vind ik het prima, alleen de zang van Steve Souza is voor mij echt even wennen. De gitaartandem Gary Holt/Rick Hunolt leveren schitterend werk af, de ritmetandem idem. Ik ben al jaren niet meer met thrash metal bezig, een uitzondering daargelaten. Waaronder deze. Prima album.

avatar van Wolfmother
Inderdaad een lekkere snelle, typische Bay Area thrashplaat, al mis ik toch het excentrieke van Baloff in de zang. Die gaf toch een vreemd trekje aan z'n nummers.
Iets minder dan het debuut dus, maar erg genietbaar.

Bonded by Blood
Pleasures of the Flesh