Hawkwind - Hawkwind (1970)

Label: Liberty

1. Hurry on Sundown (4:55)
  2. The Reason Is? (3:33)
  3. Be Yourself (8:13)
  4. Paranoia (Part 1) (0:55)
  5. Paranoia (Part 2) (4:12)
  6. Seeing It as You Really Are (10:39)
  7. Mirror of Illusion (6:56)
  8. Bring It on Home * (3:17)
  9. Hurry on Sundown * (5:05)
  10. Kiss of the Velvet Whip * (5:27)
  11. Cymbaline * (5:58)
avatar van Eddie
Oude band van Lemmy Kilmister van Motorhead, ik ken ze verder niet behalve de nummers Levitation en Motorhead. Die vind ik wel goed alleen ben ik bag dat ik een beetje simpel word van de zangstem.

Kingsnake
Debuutalbum van deze spacerock überband.

Hier ligt de nadruk nogal op bluesrock maar in de lange tracks Be Yourself en Seeing It As You Really Are komt al een beetje de spacejam om de hoek kijken waar de band beroemd om zou worden.

Al om al een uiterst aangename en enthousiaste psy-rock plaat.

avatar van captain scarlet
Ken alleen de eerste drie albums, plus het live-album Space-rituals. ben ze daarna uit het oog verloren. werd destijds ook wel Acid-rock of tripmuziek genoemd. (be there or be a square, staat in een van de teksten), verder ook veel verwijzingen naar hallucinerende versnaperingen.

Aangename muziek voor als je in de stemming bent, dus al niet helemaal Down to earth zal ik maar zeggen , en je wilt nog wat verder wegzweven.
Rest nog te zeggen dat de live-optredens met een schaarsgeklede danseres met grote borsten en de psychedelische lichtshows indrukkwekkende happenings waren.

avatar van Metalhead99
Dankzij de docu over Lemmy, hoorde ik van deze band. Ik besloot het debuut maar eens aan een luisterbeurt te onderwerpen en ik moet zeggen dat het heerlijk wegluistert. Ik ga ook eens opzoeken of deze band nog steeds live optredens geeft, want dat schijn inderdaad, zoals hierboven omschreven staat, een hele happening te zijn.

avatar van heicro
Kende de band alleen van het nogal commerciële 'Silvermachine'. Dankzij 'Hurry on Sundown' sleept de band er een voldoende uit.

avatar van jurado
heicro schreef:

Wellicht is Space Ritual het proberen waard.
Wat mij betreft het enige essentiële Hawkwind album.

avatar van i.Ron S.
heicro schreef:

Dan zou je Mirror of Illusion toch ook leuk moeten vinden?
Heel trippy album voor de rest, voor mij speelt het goed weg op een zomerse avond, tussen licht en donker, maar dan speelt wel meer goed weg.

Ik heb destijds de cd versie gekocht met bonusnummers(ondertussen heb ik ook wel de LP), er staat een mooie cover op van Pink Floyd nl. Cymbaline, ook Kiss of the Velvet Whip vind ik prima.
Minpunt zou de wat vreemde zangstem van Dave Brock kunnen zijn, ikzelf heb daar geen probleem mee.

Space Ritual mag dan wel de hoogst aangeschreven Hawkwind-plaat zijn maar de 4 hierop volgende studio-platen zijn ook niet te verwaarlozen, allen hebben toch wel een eigen stijl.

avatar van philtuper
Hurry On Sundown kende ik dus via deze heerlijke versie...