Hawkwind - Space Ritual (1973)

Label: United Artists

1. Earth Calling / Born to Go (1:44)
  2. Born to Go (9:56)
  3. Down Through the Night (6:16)
  4. The Awakening (1:32)
  5. Lord of Light (7:21)
  6. Black Corridor (1:51)
  7. Space Is Deep (8:13)
  8. Electronic No. 1 (2:26)
  9. Orgone Accumulator (9:59)
  10. Upside Down (2:43)
  11. 10 Seconds of Forever (2:05)
  12. Brainstorm (9:20)
  13. 7 by 7 (6:11)
  14. Sonic Attack (2:54)
  15. Time We Left This World Today (5:47)
  16. Master of the Universe (7:37)
  17. Welcome to the Future (2:04)
  18. You Shouldn't Do That * (6:58)
  19. Master of the Universe * (7:23)
  20. Born to Go * (13:02)
totale tijdsduur: 1:27:59 (1:55:22)
buizen
Je kan wel horen waar/wanneer Lemmy een beetje fatsoenlijk bass heeft leren spelen, vooraleer ie met Motörhead de kar ging trekken.

avatar van hk01
Geweldig album!

avatar van liefkleinhertje
Dit is gewoon beter dan goed luister maar eens naar het gitaar geweld op Born To Go

ps Er is een boxje uit genaamd This Is Your Captain Speaking Your Captain Is Dead The Albums And Singles 1970-1974
Daarin zitten de eerste 4 studio albums ,The 1999 Party ,Space Ritual,een CD met alle A & B kanten van singles en als klap op de vuurpijl de Greasy Truckers Party (Dit is een 2CD opgenomen in Londen 13-2-72 die nog nooit eerder is uitgebracht voor zover ik weet, het bescheiden aantal live CD's van deze groep in acht nemend )

bennerd
Deze lag al lang op de luisterlijst. Eindelijk aan toegekomen en het maakt de verwachtingen helemaal waar. Dit is echt ontzettend vet.

Beluisterd, en meteen aangeschaft. Prachtplaat. Opvallend veelzijdig, en met Brock in topvorm.
Vijf sterren.

avatar van jorro
Ik herinner me nog goed dat mijn vader in 1973 binnenstapte met dit album. Op mijn verzoek had hij het besteld bij de personeelswinkel van zijn werkgever, Dat scheelde zo een gulden of vijf.
Het was zeker goed besteed want het werd een van de meest gedraaide albums op mijn stereo.

Hawkwind komt op dit live album beter tot zijn recht dan op alle studioalbums die zij gemaakt hebben.
Prachtige ritmische geluidsmuren gelardeerd met geluidseffecten die hypnotiserend werken. En zeker niet eentonig zoals soms wordt gezegd. Als je je er voor openstelt is het echt genieten.
De intermezzo's zijn geenszins storend want ze dragen goed bij aan de sfeer.

Op 38 in de 100 Greatest Albums of 1973 en op 44 in de huidige jaarlijst 1973 van best ever albums.

Jeve
Dit is uit de periode dat Anakin Skywalker bij de band Space Invaders zijn ding deed....

Gelukkig ontsnapte Hawkwind aan de Dark Side of the Force, zodat wij in ons heelal ook een stukje SpaceRock tot ons konden nemen...

Nu ff meer serieus. Niet echt mijn muziek, maar uitluisteren is gelukt in ieder geval.

avatar van Mssr Renard
Jemig, dit heeft echt niks met Star Wars te maken. Dit is ook een klassieker binnen het spacerock-genre. Ik kan me voorstellen dat dit niet iemands ding is. Maar ik kan dan wel adviseren het spacerock genre te laten voor wat het is. Ik denk dat ik mijn stem trouwens verhoog, want zonder deze plaat en deze band, zou het muzikale landschap ook maar saai zijn.

avatar van liefkleinhertje
De opnamen van deze mijlpaal komen van Liverpool 22-12-72 en London 30-12 72,
Er is nu een 10 CD box uit met daarin CD 1 & 2 Space Ritual remastered , CD 3 & 4 Liverpool 22-12-72 , CD 5 & 6 Sunderland 25-12-72 , CD 7 & 8 London 30-12-72 en CD 9 & 10 Space Ritual 50th anniversary mix.
Ook nog aanwezig een Blauwe Ree waar dit meesterwerk ook nog opstaat (alleen geluid).