UNKLE - Psyence Fiction (1998)

Rock / Electronic
Label: Mo' Wax

1. Guns Blazing (Drums of Death, Pt. 1) (5:01)

met Kool G Rap

2. UNKLE (Main Title Theme) (3:24)
  3. Bloodstain (5:57)

met Alice Temple

4. Unreal (5:10)
  5. Lonely Soul (8:56)

met Richard Ashcroft

6. Getting Ahead in the Lucrative Field of Artist Management (0:54)
  7. Nursery Rhyme / Breather (4:45)

met Badly Drawn Boy

8. Celestial Annihilation (4:45)
  9. The Knock (Drums of Death, Pt. 2) (3:57)

met Jason Newsted en Mike D

10. Chaos (4:42)

met Mark Hollis en Atlantique Khan

11. Rabbit in Your Headlights (6:20)

met Thom Yorke

12. Outro (Mandatory) (1:06)
  13. Be There * (5:16)

met Ian Brown

14. Guns Blazing (Drums of Death, Pt. 1) [Instrumental] * (4:00)
  15. The Knock (Drums of Death, Pt. 2) [Instrumental] * (3:52)
avatar van Collect Call
Super album!

avatar van lennon
1,5
Ik vind dit album alleen boeiend door Thom Yorke zijn bijdrage.. de rest is inderdaad erg wisselvallig....

Zelfs Be There en Celestial Annihilation? Misschien houd je gewoon niet zo van het electronische aspect, ik zie daar ook weinig van terug in je recente stemmen (op Radiohead na inderdaad).

avatar van Gyzzz
Daar noemt Herman inderdaad precies de twee beste nummers, op een verder leuk, maar wat onevenwichtig album.

avatar van Bardt1980
Volgens mij is DJ Shadow na dit project wegens slechte recensies met de noorderzon vertrokken. Onterecht vind ik. Het is een afwisselend album geworden dat ondanks het experiment lekker wegluisterd. Het nummer 'Rabbit In Your Headlights' met gastvocalist Thom York (radiohead) is zeker een van de hoogtepunten van het album.

avatar van robbizzel
erg vet plaatje nog steeds, de sound van Celestial Annihilation doet me heel erg denken aan de eerste SAW van Aphex Twin, erg cool gedaan.

verder springt Lonely Soul ( nog steeds 1 van de betere triphop nummers die ik ken) eruit samen met het geweldige Rabbit In Your Headlights ( wat een geweldige clip blijft het )

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Weinig hiphop liefhebbers hier? Ik vind Guns Blazing één van de ergste nummers van dit album, samen met Unreal en Lonely Soul...

avatar van Shelter
Ik vind de connectie met hiphop op zich niet zo heel dik, sowieso vind ik DJ Shadow en hiphop (die vaak in 1 adem worden genoemd) niet echt passend.
Maar zoals je ziet ik dig het als "hiphop head" wel

avatar van RogerV
Goed debuut dat helaas vaak vergeten wordt als het gaat om triphop-geschiedenis.

Hoogtepunt is natuurlijk wel de bijdrage van Thom Yorke. Duisterder en depressiever kan bijna niet.

avatar van Shelter
ik vind Lonely Soul overigens erg mooi klinken, stem past erg goed bij de rest.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ja ik vind de encore vooral erg vet, of nouja dat stuk wat begint rond 5:28. Blijf erg blij dat ik dit heb leren kennen, al hebben ze dit niveau niet meer gehaald.

avatar van timing
Voor de afwisseling weer eens opgezet. Dit blijft zo'n geniaal album! 90's op z'n best.

(Einde van Ashcoft's bijdrage wanneer de beat er weer in komt; smullen!!!)

heel goed album,
vind persoonlijk UNKLE (Main Title Theme), Unreal en Rabbit in Your Headlights de betere op dit album. Een album om in 1 trek door te luisteren en het daarna nog een keer te doen

avatar van Manuel
lennon schreef:

Ja, wisselvallig, maar daarom niet slecht of minder boeiend!

Naar mijn mening natuurlijk =)

avatar van reptile71
Ongelofelijk dat Hollis nog uit zijn hol gekropen was voor die 3 noten op de piano in Chaos. Hij was zeker toevallig in de buurt.

avatar van Shinobi
Heerlijk album om naar te luisteren, een mooie combo tussen rock en elektronische muziek.

4,0 Sterren.

avatar van Timo710
Ik luister dit nu, vind het heel erg tof, maar het valt me ook direct op dat tracks net iets te lang duren.

avatar van sinterklaas
Tjonge wat een zwaar ongewaardeerd album zeg. Deze is gewoon Uber en Uber vet en alles klopt hier ook gewoon aan. Mede dankzij de vele verschillende invloeden en allerlij soorten genres. Mooie afwisselingen ook tussen Rock, instrumentele Hiphop en electronic. En kippenvel gegarandeerd....

Vooral bij het eerste nummer Gunz Blazing, eerst krijgen we een creepy dreigend gevaargeluidje maar daarna word het overspoelt met geweldige pompende instrumentale hiphop afwisselend met lekkere ruwe electronische geluiden. Zelden zo'n stoer en cool nummer gehoord. Vooral de laatste minuten vanaf 4.09 dan. Tering! Alle remmen gaan gewoon gelijk los en we zijn nog amper begonnen. Echte soundtracknummer. Het nummer daarna UNKLE neemt een flinke dot gas terug maar die vond ik ook echt geweldig. Hier worden sterke jaren 80 invloeden (met die Cure-achtige gitaarklanken) gemixt met een ubervette en subtiele syntersizer-hiphop ritme op de achtergrond en die zoemgeluid in het refrein, wat het ook gelijk moderner maakt en lekker vrolijk doortuft als een stoomtrein. Oud en nieuw doormekaar lijkt het wel, met aan het einde die Arabische fluiten. Blood Stain was ook erg aansprekend. Een lekker grauw en meeslepend nummer en had ook verdacht wat weg van de Cocteau Twins. Unreal was ook erg goed, we gaan hier weer terug naar het instrumentale gedeelte en vooral die ruwe gitaarhalen in het refrein zijn typisch Britpops. Al vond ik die in de gezongen versie (Be There) wel weer een stuk beter klinken. Be There is ook een stuk beter dan Unreal. Daarna krijgen we gewoon een soort van Jongens-pop voorgeschoteld waar er ook lekker in gedrumt word. Getting Ahead in the Lucrative Field of Artist Management was een geweldig tussenspel, meer een soort schunnige reclamespot. Nursery Rhyme was weer op de jongensband tour en klonk ook erg goed, hier hoor ik weer invloeden van Masters of Reality in en nog wel meer andere bands. Het werd wel heerlijk ruig gespeeld. Celestial Annihilation haalde dan weer het ouderwetse IDM thema uit de kast. Afwisselend met gave funkgeluiden en indistrieule geluiden. Leek hier en daar ook wat op Aphex Twin. Daarna komt The Knock, wat ook echt een retegaaf nummer was en deze lijkt echt verdacht veel op The Red Hot Chili Peppers, echt veel verschil lijk je ook niet te horen. Het is ook een soort vervolg op Gunz Blazing. Ook met veel knap DJ-werk erin. Chaos was een Avant Gardische vrouwenmuziekje. Rabbits in your Headlights was ook buitengewoon goed. Natuurlijk denk je ook als eerste aan Radiohead. Thom Yorke zingt echt fantastisch en omdat ik al het bizarre clip van te voren heb gezien maakt dat dit nummer er ook totaal niet prettiger op. Ook de laatste seconden van dit nummer (met een soort van ruimteschipgeluid) zijn erg creepy.

De 2 bonusnummers: Ja de outro is gewoon weer een begin van de eerste 30 seconden van Gunz Blazing en Be There is een gezongen versie van Unreal, die, zoals gezegt een stuk beter klonk.

Heel bijzonder plaatje waar echt wel heel veel aandacht aan is besteed en helaas gewoon erg ongewaardeerd word. Waarom? Omdat alle thema's, invloeden uit de kast halen te ver gezocht is? Helemaal niet! Dit is gewoon een ware klassieker.

avatar van Stapler
Kool G Rap en die beat .

Zo zo, dus Be there is een bonus track? Geweldig nummer, beter nummer dan zijn meeste solowerk (the FEAR is ook een mooi sferisch nummer)

Poa
Is denk ik een bonustrack omdat het identiek is aan Unreal, maar dan met wat zang eroverheen.

avatar van sinterklaas
Bloodstain op de eerste stand achteruitdraaien levert ook een mooie verassing op, die klinkt als een klok.

avatar van Ernie
Juist aangeschaft en ik was zelfs vergeten dat DJ Shadow hier achter zat 1 van mijn grote favorieten echt wel. Zojuist de eerste 7 nummers gehoord in de wagen en dit klinkt echt al schitterend. Tot nu vind ik het een psychedelische mengelmoes van Entroducing, Aphex Twin & Dj Krush. En dat bedoel ik goed Zal wel een 4* worden maar eerst nog wat luisteren...

avatar van Shelter
Bllodstain, Unreal en Lonely Soul staan nog als een huis, dat zijn mijn favoriete tracks.
Moet zeggen dat Nursery Rhyme nu ook een van mijn favorieten is, die is enorm gegroeid.
Eerste track klinkt voor mij als een puur DJ Shadow ding.

Ben zelf overigens geen fan van het alom geprezen Rabbit in Your Headlights.
Ik weet niet waarom ik dit op 3,5 had staan maar dat wordt weer 4*

avatar van Slowgaze
'Rabbit In Your Headlights' moet wel Thom Yorkes zeikerigste vocale performance ooit zijn.

Misterfool
Yorkes zang is misschien wat zeikerig, maar het contrast met de onderkoelde instrumentatie zorgt er wel voor dat´Rabbit In Your Headlights´zo ontzettend spannend is.

avatar van Chameleon Day
Zeker. En die mooie sample van TT.

avatar van Psychonaut78
Heb hier een hele mooie uitgave van op CD. Bloodstain blijft favoriet. Heb ook een single met The Unreal met zang van Ian Brown en een vette remix van Be There. En een single met remixen van Rabbit in tour Headlights hoewel het orgineel het mooist blijft.

ps : Vergeef mij als ik foute uitspraken doe. Heb al lang niet meer naar mijn CD's gekeken en zeg dit een beetje uit mijn blote hoofd...

avatar van shimahero
Bloodstain is toch een mooi nummer

avatar van trebremmit
Niet zo'n liefhebber van Unkle, maar dit album heb ik altijd wel tof gevonden en dat komt denk ik vooral door DJ Shadow.
Enige minpunt is die zeikerige track met Thom Yorke, geen idee waarom die man altijd gevraagd wordt.

avatar van Shelter
ja eens die andere UNKLE albums heb ik heel weinig mee, ook eens over tom yorke nummer vind het nog steeds niks

Een zeer vuig & tof album waar je duidelijk de grond voor het, mijns inziens dan, betere en uitontwikkelde Never, never, never Land ziet opdoemen.