Moddi - Set the House on Fire (2013)

Noorwegen
Pop / Folk
Label: Propeller

1. Heim (1:19)
  2. House by the Sea (3:38)
  3. Let the Spider Run Alive (5:10)
  4. Soon You'll Be Somebody Else (4:14)
  5. For an Unborn (7:27)
  6. The Architect (5:56)
  7. Run to the Water (3:38)
  8. Silhouette (4:02)
  9. One Minute More (7:25)
  10. Heim Igjen (1:33)
  11. Northern Line (4:36)
(verwijderd)
Moddi was ik alweer bijna 'vergeten', of beter gezegd er is de laatste 4 jaar enorm veel moois uitgekomen Ik was dan ook verrast toen ik net een berichtje op het www voorbij zag komen met een linkje en ben er direct ingedoken. Wat een fijn geluid wordt er weer neergezet. Deze wordt sowieso weer toegevoegd aan de collectie. Mooie verhalende liedjes, met dito voordracht.

ps. even wat nagezocht en op de site van moddi staat wel een leuk stukje wat inzicht biedt in de plaat. http://www.moddi.no/

avatar van clayhill
Meesterwerkje !

Ongelooflijk wat een sprookje dit album. Alles klopt, alles is goed. Meesterlijke strijkersarrangementen, meesterlijke samenzang met FARAO, een IJslandse zangeres, meesterlijk spel op accordeon. Ik kan er niet over uit hoe mooi dit is. En dan ga ik er nog heen ook 9 april. Dat moet kippenvel worden over alle ledematen. Zijn stem gaat me ook steeds meer intrigeren. Moddi is kandidaat, nu al, voor album van het jaar. En dan komt er nog zooooo veel moois. Oow man, wat en muzikaal jaar.

Potverdorie, dan vergeet ik nog te melden dat die andere Noorse muzikale held, Einar Stray (ga die man checken als je Moddi mooi vindt) ook te horen is op het album.

avatar van englishanja
Wow,wow,wat is dit prachtig.Zeker een aanrader.Is momenteel tijdelijk te beluisteren op de luisterpaal van de VPRO.

avatar van keijzm73
Nog steeds mooi, maar toch ook minder magisch dan het debuut 'Floriography'. Misschien ook logisch omdat ik al kennis had gemaakt met het magische, fragille en ijzige stemgeluid van Pål Moddi Knutsen wat ergens hangt tussen Björk en Damien Rice. 'Set the House on Fire' is een meer ingetogen verlengstuk op het debuut. Op zich niets mis mee. Meer van hetzelfde is prima als het goed is. Maar ik had graag wat meer dynamisch uitgesponnen nummers gehoord. De eerder uitgebrachte single 'Thimbleweed' heeft het ook niet gered voor op het album, wat geen gemis is. Het debuut 'Floriography' heb ik in mijn armen gesloten en dit album nog niet. Wat ik al typte; de magie lijkt weg.

Gek, ik vind dit album veel dynamischer dan zijn debuut. Dat kabbelt mijns inziens juist soms wat te veel voort zonder echt diepgang te krijgen.

avatar van englishanja
willemweetniet schreef:

Ben ik helemaal met je eens ''willemweetniet''De 1ste CD is totaal niet bij me blijven hangen
terwijl deze nieuwe inslaat als een ''vriendelijke'' bom

Telamon
willemweetniet schreef:

Einar Stray, vorig jaar een prima concert gezien op De beschaving. Moddi klinkt ook al erg prima. Na goede tv-series, ook veel mooie muziek uit Scandinavië!

'house by the sea' doet me denken aan sufjan stevens

avatar van alpeko
gerre schreef:
'house by the sea' doet me denken aan sufjan stevens

Mij aan Teitur

YouTube - Moddi - House by the Sea

live in de natuur. hoe ontroerend

avatar van bommel
Mooi, maar wel erg ingetogen.
House by the sea (zie youtube video hierboven) is een pareltje

avatar van Broem
Bijzonder smaakvol en afwisselend album. Voor mij een eerste kennismaking met deze artiest/band. Krijg sterk associaties met Damien Rice. Dat is natuurlijk altijd top. Voldoende eigen identiteit om lang mee te gaan dit album. Verrassing voor 2013 so far. Top.

avatar van Broem
Binnen op prachtig vinyl. Heb het tot vandaag moeten doen met een mp3 uitvoering. Wat een plaat is dit zeg. Ontroerend, dynamisch, gevoelig maar vooral prachtig. Geluidskwaliteit is perfect. Geeft toch een extra dimensie aan muziek. Samen met de nieuwe Bliss surprise voor 2013 tot nu toe. Volle mep.

Roepaen Podium • 10-11-2013: Moddi • Ottersum Noord-Limburg

Enkele optreden in ons landje in november. O.a. In het sfeervolle Ottersum (of all places)

avatar van Bardt1980
Ha! dat is maar een paar honderd meter van mijn huis vandaan
Toch maar even een kijkje nemen dan.

weer een prachtig album van Moddi, al raakt het me allemaal niet zoals het eerste album dat deed/doet.

willemweetniet schreef:

pfff, héél erg bedankt voor de tip, prachtige muziek!!

Joerii schreef:

pfff, héél erg bedankt voor de tip, prachtige muziek!!

Werken al langer samen. Hebben ook nog samen een album gemaakt. Erg de moeite waard

Moddi (2) / Einar Stray - Rubato / Favors And Fields (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Bedankt voor de tip, weet jij of smoke en a sense of gray dezelfde versies zijn als op floriography?

avatar van Lambchop
Broem schreef:

Helemaal mee eens house by the sea gaf me net weer waterige oogjes.

avatar van staralfur
Koopje van het jaar (tot nu toe): 6 pond, inclusief bonus-lp met akoestische versies.