My Morning Jacket - Z (2005)

Rock / Pop
Label: ATO

1. Wordless Chorus (4:13)
  2. It Beats For You (3:47)
  3. Gideon (3:39)
  4. What a Wonderful Man (2:25)
  5. Off the Record (5:34)
  6. Into the Woods (5:21)
  7. Anytime (3:56)
  8. Lay Low (6:06)
  9. Knot Comes Loose (4:03)
  10. Dondante (8:01)
My Morning Jacket - Z

Een tijdje terug zat ik eens lekker naar de similar artists van Wilco te luisteren met mijn last.fm plugin.Ik liet de boel even lekker over me heen komen en hoorde verschillende nieuwe bands zoals Yo La Tengo en My Morning Jacket. My Morning Jacket viel op door die gekke-geluidjes-gitaartjes die er aan de ene kant een schattige draai aan gaven, maar aan de andere kant een ongeloofeloze indruk op mij achterlieten. Ik zocht hierna snel op Musicmeter het beste album op van My Morning Jacket en begon het te luisteren.
Het begin met Wordless Chorus begint traag, maar na een tijdje komt er een heerlijk sfeertje los en begint de muziek te gaan om de komende tijd ook niet meer op te houden. Gitaartjes en prachtige zanglijntjes volgen elkaar op en de lach op mijn gezicht begint helemaal op te komen. It Beats for You zet de sfeer van Wordless Chorus voort, en zorgt ervoor dat je helemaal blij het slechtste stuk van de CD afsluit. Want hierna komt de eerste echte topper! Gideon! Wat mooi, ook hier weer die meesterlijke gitaarsolotjes met precies op het juiste moment gespeelde akkoorden van het keyboard. Meesterlijk gedaan, het begin mag dan met een zeurderig gezongen Gideon!!! worden, maar het past zo goed in het nummer, alles wat klopt gewoon aan dit nummer, goede opbouw, goede zang, goede instrumentatie.
What A Wonderful Man zorgt ervoor dat je na dit nummer nog blijer wordt. Het meest onbezonnen nummer, ongetwijfeld ook het minst over nagedacht, maar het klinkt allemaal weer zo lekker. Dit was voor mij dan ook het eerste nummer wat er bovenuit sprong.
Hierna krijg je dan in vergelijking met de twee voorgaande nummers een iets minder nummer, maar het aanstekelijke refrein met daarin steeds Off the record, I'm off the record (of zoiets) maakt dit voor een groot deel goed en vol goede moed over een album wat als het nu afgelopen zou zijn een 4,0* zou krijgen, begin ik aan het liedje met een vrij lugubere tekst, zoals hierboven al vermeld (Kittens on fire, a baby in the blender. Dit maakt duidelijk dat niet alles vrolijk is op dit album. Into The Woods is dan ook het minst vrolijke nummer op de plaat.
Anytime volgt hierop en knalt er lekker in. Ik beschouw dit als opmaat naar de twee mooiste nummers die nog op deze CD zullen komen. Een briljante opmaat welteverstaan, want ook Anytime behoort tot mijn favoriete nummers van deze CD. Ook hier weer verschillende gitaarlijnen en echozang.
Dan komt voor mij een briljant nummer. Lay Low. Traag begin net als Wordless Chorus, langzame opbouw als in Gideon en dan de gitaren van Anytime. Bovendien hoor je de vrolijkheid van What A Wonderful Man in het hele nummer terug. Toen ik dit voor de tweede keer hoorde was ik helemaal verkocht. Heerlijk. Het kan toch moeilijk beter dacht ik, maar dat had ik mis. Na Lay Low komt eerst nog Knot Comes Lose, een vrij rustig nummer vergelijkbaar met Off The Record. Niet extreem bijzonder, maar gewoon een lekker nummer. Hierachteraan is dan de verbeterde versie van Lay Low geplakt. Een betere afsluiter voor dit album had je niet kunnen verzinnen. Dondante is wat Lay Low nog miste. Lay Low was een incomplete samenvatting van de hele CD. Dondante is wel compleet. Echt alles zit erin verwerkt. Luister Dondante en je weet hoe de CD is. Natuurlijk moet je dat niet doen, want een ding mis je dan, namelijk de andere goede nummers. Alle lof voor Dondante en ik gebruik 'm niet heel vaak, maar voor Dondante is deze wel op zijn plaats .

Al met al dus een geweldige CD, de gitaren voeren de boventoon en af en toe een aantal goedgeplaatste akkoorden ondersteund met die kenmerkende echozang is voor mij genoeg om hier een 4,5* voor te geven. Wat een mooie CD. Mijn eerste ontdekking via last.fm was een feit. En ik hoop dat Musicmeter en Last.fm mij nog een hoop nieuws mogen brengen.

avatar van Film Pegasus
Ik leerde My Morning Jacket kennen via het gekende (in België toch) radioprogramma Duyster dat indie muziek brengt dat perfect onder de titel van het programma past. Z valt daar ook mooi onder, een wat duister en sfeervol album dat een mooie mix vindt tussen indierock, blues en postrock. Met genoeg gitaarwerk en weemoedigheid om tegelijk te genieten als er bij weg te dromen.