Rhye - Woman (2013)

1. Open (3:37)
  2. The Fall (3:44)
  3. Last Dance (3:26)
  4. Verse (2:52)
  5. Shed Some Blood (3:20)
  6. 3 Days (4:15)
  7. One of Those Summer Days (4:32)
  8. Major Minor Love (3:55)
  9. Hunger (3:29)
  10. Woman (2:39)
Opvallend: dit album is al een tijdje geleden 'gelekt' onder de albumnaam The Fall..... blijkt het toch een juiste geweest te zijn gezien de tracklist, alleen nu met het juiste artwork.
Prima album van een mysterieus koppel die wat doet denken aan Sade maar dan in een hedendaags jasje: Sade meets the xx met af en toe een snufje disco of zoiets en dan blijkt 'zij' een 'hij' te zijn ook al zou je dat gezien de vocalen niet zeggen.
Naar het schijnt is Mike Milosh de zanger die zelfs met zijn gezicht op deze cover te zien is.
Dat album is hier in z'n geheel te beluisteren (ademt eenzelfde sfeer als Rhye): meme | milosh - milosh.bandcamp.com

Mysterie is altijd good business en daar wringt misschien een beetje de muzikale schoen voor mij: het komt soms allemaal wat te bedacht op me over om echt volledig mijn hart te kunnen raken.

'open' en 'the fall' ken ik al en zijn rondhuit heerlijk! klinkt ontzettend zwoel. lijkt me de ultieme seks-soundtrack.
echt mooie muziek. benieuwd of ze opgepikt worden!

mij raakt het wel erg, aero.

avatar van kemm
Woman is een gevoel. Een zevende hemel, haar doel voor ogen, het ultieme genot. Woman is daar. Voor ons, zichzelf, en de rest. Woman is gevoelig. Beetje zeemzoet, beetje weemoed, maar romantisch bovenal, niet alleen in zijn en doen, ook in zijn kijken naar de wereld. Haar kijken naar de wereld. Zijn kijken naar de wereld... Ze is de sensuele r&b-song, het zachte funkgefonkel, gewichtloze electronica, zij. Perfect geschapen, Woman in balans. De streling, na het gevoelige gekrab. Bloedheet. Vastberaden volgt Woman haar pad. Haar labiliteit verdrinkend in zijn armen. Nog steeds bloedheet. De sleur. De streling. Een sleur om niet te doorbreken. Woman kan het niet helpen vrouw te zijn...

Maar ook man. Woman is testosteron. De expliciete r&b-song, de statige synthesizer, onder het botergeile beatwerk, zij. Het evenwicht in Woman. Zij is, hij ontkent niet. Gedwee, zij tweeën, naar zij. In Woman. Eén gemoedstoestand, ergens tussen zeemzoet en weemoed. Daar heerst zij zijn zijn. Hij haar zijn... Haar aanschouwend. Woman is betoverend. Haar belevend, met open geest. Heel even is Woman God. Alvorens de krab. De sleur. Laat ze sleuren, de sleur. Het is Woman, niets minder dan. In al haar repetitiviteit is zij. Zacht, zachtaardig, aardig. Zoet, zoetsappig, sappig. Volmaakt, geplooid met de tijd, imperfect, gedoogd met de tijd. Woman is liefde. Liefde is...

Dikkop
Ingetogen gitaartjes, eenvoudige drumritmes, hier en daar een strijker en wat blazers.
Zang die van Sade zou kunnen zijn. The xx hoor ik er niet echt in. Beetje disco dan wel weer.
Open maakt grote kans op nummer van het jaar. Ongelooflijk goed. Na het eerste nummer heb je dus het beste nummer al gehoord. Dat vind ik altijd een beetje jammer. Nuja, dan draai ik het gewoon nog eens eenmaal het album gedaan is want.
The Fall en 3 Days vind ik ook zeer geslaagd. De andere nummers pakken me niet onmiddelijk. Hopelijk groeien ze nog.

ohmusica
In andere tijden, voor de mp3 en de streamers, zou dit album tot een millionseller kunnen uitgroeien, het heeft alles in zich om divers publiek te bekoren, van kritisch tot mainstream. Het is toegankelijke muziek zonder dat het saai en vervelend is. Sensueel, warm, bekoorlijk, ingetogen, geen kitsch, niet klef, en met een mysterie omgeven. Benieuwd wat dit gaat doen.

avatar van Norrage
Wat een fantastisch album. Zit alles in. Uptempo, blazers, funk, chillheid, muzikaliteit. ik ben het eens met bovenstaande reactie, dit zou in andere tijden en wellicht zelfs in deze tijd heel erg populair kunnen zijn. Kent iemand iets dat hier op lijkt?

avatar van kemm
Was Sade al genoemd?

Recenter: inc. - No World (2013)

avatar van Norrage
Ja Sade vind ik een belediging voor Rhye. Leuk hoor, maar dit is zoveel meer. Inc. vind ik nu op eerste gehoor al meteen goede tip. Dank

avatar van inquestos
Ik had verwacht dat na het openingsnummer het kruit wel was verschoten, maar eigenlijk kent Woman geen enkel zwak moment. Heerlijke zwoele sfeer van begin tot eind.

Goede tip Kemm!

Geweldig nieuw album.

Tempo ligt over het algemeen erg laag, met liedjes ingezet door een drumcomputer en mooie akkoorden eroverheen. De stem van deze man (!) staat echter centraal. Enorm warm, geweldig gezongen. Eerst dacht ik, zoals eerder vermeld, dat het beste al is geweest met "Open." Dat is uiteindelijk misschien ook wel zo, maar vele andere tracks doen zeker niet onder voor Open. Het mooiste moment uit het album vind ik Major Minor Love, één van de rustigste tracks van het album, die overgaat in het veel snellere Hunger, dat een funky gevoel opwekt.

Al met al ga ik het steeds mooier vinden hoe vaker ik het luister, met name de zang staat als een paal boven water. Mooie, kleine liedjes, met geweldige instrumentatie door elektronische piano geluidjes en andere mooie instrumenten als een harp.

Zeker luisteren.

avatar van Thomas91
Dit is een man ja? Ik heb het album toch al een aantal keer geluisterd, maar dat komt wel als een verrassing. Erg mooi album inderdaad.

avatar van Gretz
Haha, ik was er ook 100% van overtuigd dat dit een vrouw was die zong en dat zij Robin Hannibal heette. Vooral bij 'Open' werd ik echt compleet misleid. Wel een schitterend nummer.

avatar van Booyo
Oeioeioei, die sax op 2.48 in the Fall

avatar van Shinobi
Ik had hier eigenlijk wel iets meer verwacht als ik eerlijk ben. Open ken ik al een tijdje en ik verheugde me dan ook zeer op dit album, het begint dan ook goed met Open. Maar dat niveau wordt op de nummers daarna helaas nooit meer gehaald.
Wel kabbelt het lekker weg.

3,0 Sterren.

Dikkop
Het niveau van Open wordt dan ook zelden ergens gehaald.

avatar van hallo!
Het album staat vol met mooie nummers. Open springt er voor mij zelfs niet uit. Om één of andere reden weet het album me echter niet te pakken. Het klinkt allemaal goed, maar het begint net iets te snel te vervelen. Het is wel goede achtergrondmuziek.

avatar van Booyo
Sommige tracks zijn inderdaad ietwat vatbaar voor verveling. Maar gelukkig is er genoeg te genieten: de eerste 3 tracks zijn subliem, en ook 3 Days en Hunger zijn top. Fijne ontdekking voor de komende lente.

avatar van gherdt
Warmbloedig plaatje maar helaas ook retesaai. Nee dan zet ik liever jj no.2 nog een keertje op.

avatar van Ward
Hier laatst ook eens aan begonnen, klinkt erg mooi. Vooral het openingsnummer vind ik fantastisch. Zo ingetogen en smaakvol gearrangeerd ook.

avatar van judgepaddy
Per ongeluk kwam The Fall voorbij nadat ik op Youtube een clip van Spinvis had beluisterd. Sloot naadloos aan.
Ik gooi hem even op Spotify want het beviel me wel!

Edit. Ik lees net dat die man verantwoordelijk is voor de vocals

avatar van Poeha
Hunger via Down the Rabbit Hole ontdekt. Wat een geweldig nummer werd daar gespeeld. Kom ik hier uit, maar snel eens opduiken dit album.

avatar van DopeLemon
Blijft een heerlijk album met een uniek sfeertje, wat mij betreft nog steeds de beste van Rhye.

avatar van Jordipordie
Booyo schreef: