Wat had ik een kutdag toen ik vandaag bij de kringloop deze LP zag liggen. Normaal positief natuurlijk, maar deze was zo extreem bekrast dat het zich niet loonde om ‘m mee te nemen – tot mijn grote spijt overigens. Enkele uren geleden nog een album beluisterd van haar broer Milton Wright (overigens een dikke aanrader!) en nu mag Betty mijn avond afsluiten. Met live registraties heb ik niet zoveel en ook dit album doet mij vooralsnog minder dan haar reguliere studioalbums uit de jaren ’70. Toch behoort dit album –samen met de livealbums van Aretha Franklin en een enkele andere- wel tot de betere albums die ik ken, alhoewel deze ver van perfect te noemen is (en dat zijn die van Aretha haast wel!). De instrumentatie is oké, maar niet bepaald noemenswaardig te noemen.
Qua teksten heb ik altijd het idee gehad alsof ze probeerde om Millie Jackson te kopiëren (neem bijvoorbeeld de teksten van ‘Tonight’s the night’ of ‘Clean up woman’ die wat betreft onderwerp ook door Millie zijn gedaan – alleen dan stukken beter!). Over Millie gesproken: dat is dan ook net wat ik mis bij deze liveplaat van Betty. Millie krijgt de zaal plat als ze haar strot opent, Betty mist naar mijn idee toch die overtuigingskracht. De ‘Clean up woman’ op dit album is overigens een medley. Nu klinkt het natuurlijk alsof ik dit een waardeloos album vind, maar dat is ook niet zo. ‘Betty Wright Live’ is best genietbaar hoor, maar dan is het voornamelijk vanwege de zangpartij, want een echte entertainer is ze niet. Nee, dan ga ik liever zitten voor een avondje zitten voor
Live & Uncensored.
Erg jammer overigens dat ze niet mijn favoriete nummer van haar zingt: ‘Shoorah shoorah’. Zelf ervaar ik dat nummer een beetje als een
guilty pleasure, omdat het eigenlijk best een dom liedje is qua tekst, maar hij heeft bij mij een über-verslavende werking. Volgens mij had ik bij eerdere berichtjes (bij andere albums) nog niet aangegeven dat deze vrouw niemand minder dan Joss Stone heeft ontdekt en ook deel uitmaakte van haar eerste twee albums; ze was Joss' mentor en daarnaast tekstschrijfster. Ze is o.a. co-writer van ‘You had me’ en ‘Right to be wrong’ , wat toch wel erg goede nummers zijn, vooral aangezien ze nog voor de soulrevival werden uitgebracht, dat terzijde.