Betty Wright - Live (1978)

Soul
Label: Alston

1. Lovin' Is Really My Game (5:49)
  2. Tonight Is the Night (8:23)
  3. A Song for You (7:28)
  4. Clean Up Woman (12:01)
  5. You Can't See for Lookin' (5:40)
  6. Where Is the Love (4:15)
avatar van Spliffy McGreen
dit is toch het beste album van Betty Wright.
Live klinkt ze het mooist. Normaal gesproken hou ik niet van deze stijl van muziek. maar een uitzondering maak ik voor dit album.

jammer dat dit voor haar bekendste hit 'No Pain, No Gain' werd opgenomen.. al hoewel hoor je hier wel een paar hoge noten

avatar van Oldfart
Dit is natuurlijk een absolute klassieker; met 'Tonight's the Night' als hoogtepunt ; een 'soulslijper' in de ouderwets goede betekenis van het woord.
Mooi, nu-soul eat your heart out.

Heb deze vandaag op een markt voor 1,50 op de kop getikt!
klinkt errug lekker

avatar van Madjack71
Erykah Badu weet waar ze de mosterd vandaan heeft gehaald. Na het luisteren van Live, kan ik toch niet anders concluderen. Het is net alsof ze een reis in de tijd heeft gemaakt en een andere naam heeft aangenomen in de huidige. Zelfs de hoesfoto doet mij aan haar denken. Tonight is the Night, heeft een puntje van mijn tong gevoel....waar ken ik dat toch meer van?
Dit is soul van de bovenste plank en kom er nu nog maar eens om. Of de stem is geweldig, maar de muziek is slap of andersom, of nog erger allebei. Maar goed er zullen heus wel uitzonderingen zijn. Maar dit klinkt errug lekker. Jammer dat de hoes van deze plaat, zoveel te lijden heeft gehad van waterschade, maar gelukkig klinkt de plaat nog goed. Dus de moeite waard om te bewaren.

avatar van Angelo
Madjack71 schreef:

Misschien ken je het van het nummer 'I wanna sex you up' van Color Me Badd? Er zit in dat nummer namelijk een sample van 'Tonight is the night'.

avatar van sq
sq
Madjack71 schreef:

Het themaatje tijdens de monoloog (niet de bas, maar de toetsen) lijkt wel op deze:

YouTube - Booker T. & the MG's-Time Is Tight

avatar van Angelo
Wat had ik een kutdag toen ik vandaag bij de kringloop deze LP zag liggen. Normaal positief natuurlijk, maar deze was zo extreem bekrast dat het zich niet loonde om ‘m mee te nemen – tot mijn grote spijt overigens. Enkele uren geleden nog een album beluisterd van haar broer Milton Wright (overigens een dikke aanrader!) en nu mag Betty mijn avond afsluiten. Met live registraties heb ik niet zoveel en ook dit album doet mij vooralsnog minder dan haar reguliere studioalbums uit de jaren ’70. Toch behoort dit album –samen met de livealbums van Aretha Franklin en een enkele andere- wel tot de betere albums die ik ken, alhoewel deze ver van perfect te noemen is (en dat zijn die van Aretha haast wel!). De instrumentatie is oké, maar niet bepaald noemenswaardig te noemen.
Qua teksten heb ik altijd het idee gehad alsof ze probeerde om Millie Jackson te kopiëren (neem bijvoorbeeld de teksten van ‘Tonight’s the night’ of ‘Clean up woman’ die wat betreft onderwerp ook door Millie zijn gedaan – alleen dan stukken beter!). Over Millie gesproken: dat is dan ook net wat ik mis bij deze liveplaat van Betty. Millie krijgt de zaal plat als ze haar strot opent, Betty mist naar mijn idee toch die overtuigingskracht. De ‘Clean up woman’ op dit album is overigens een medley. Nu klinkt het natuurlijk alsof ik dit een waardeloos album vind, maar dat is ook niet zo. ‘Betty Wright Live’ is best genietbaar hoor, maar dan is het voornamelijk vanwege de zangpartij, want een echte entertainer is ze niet. Nee, dan ga ik liever zitten voor een avondje zitten voor Live & Uncensored.
Erg jammer overigens dat ze niet mijn favoriete nummer van haar zingt: ‘Shoorah shoorah’. Zelf ervaar ik dat nummer een beetje als een guilty pleasure, omdat het eigenlijk best een dom liedje is qua tekst, maar hij heeft bij mij een über-verslavende werking. Volgens mij had ik bij eerdere berichtjes (bij andere albums) nog niet aangegeven dat deze vrouw niemand minder dan Joss Stone heeft ontdekt en ook deel uitmaakte van haar eerste twee albums; ze was Joss' mentor en daarnaast tekstschrijfster. Ze is o.a. co-writer van ‘You had me’ en ‘Right to be wrong’ , wat toch wel erg goede nummers zijn, vooral aangezien ze nog voor de soulrevival werden uitgebracht, dat terzijde.

avatar van joetoe
Klassieker, top !!

samen met The Commodores-"Live" en Bob Marley - "Live" een van de
beste live-registraties ooit gemaakt....

Oja vergeet ik bijna toch nog Otis Redding live in Munchen (1963) te vermelden !

avatar van Reijersen
Na al de verhalen omtrent het ingeplakte publieksgeluid had ik me voorgenomen om me daar in ieder geval niet aan te irriteren. En dat deed het me ook niet. Waardoor dat komt?
Nou, vooral door de meer dan fantastische zangeres en band die daar op het podium staan. En daar niet zo maar staan, maar dat optreden gewoon keihard rocken. Wat een stem! Wat een groove! Heerlijke live-plaat.

avatar van jeroentjuhh
Dit is toch wel een erg lekker album.
Prima zangeres en een uitstekende band.
Het publiek neem ik dan maar voor lief, ik stoor me er eigenlijk nooit aan op een liveplaat.

Als ik hem voor een leuk prijsje tegenkom, gaat ie mijn verzameling in. 4 dikverdiende sterren!

avatar van kemm
10.000 man in een voetbalarena en Betty Wright die haar bindteksten uitbrengt als stond ze thuis tegen haar badkamermuren te praten, nee als live-album is dit twee keer niks. Schaamtelijk zelfs.

Dan maar vanuit een muzikaal standpunt bekijken en daar valt met een complete band achter een zangeres als Betty weinig op aan te merken. Ze doet haar job zoals het moet en zingt de longen uit haar lijf als het kan. De instrumentatie mocht wat speelser zijn, zeker als ze een echt live-optreden willen simuleren (sorry, ik kan het niet laten). Ook blijft het na de bijzonder lekkere start met Lovin' Is Really My Game met de twee uitgesponnen opvolgers te lang in een gezapige mid-tempo-groove. Als er een publiek was (nogmaals sorry) en ik stond er tussen, zou ik hier al nerveus heen en weer staan schuifelen. Het geweldige Clean Up Woman na amper anderhalve minuut afbreken om een medley der soulklassiekers te beginnen was ook niet de beste keuze, aangezien mevrouw het nodig vindt elk nummer ook nog eens uitgebreid in te leiden en ze uiteindelijk de helft van de tijd staat te kwebbelen, terwijl het muzikaal verder maar wat aanmoddert. Ik snap de toegevoegde waarde niet.

Weet je hoe soms op een écht optreden (sorry, laatste keer) een prachtig intiem moment tussen jou en performer wordt verstoord door het gefezel van de mensen achter je? Hier moet Betty tijdens het mooie You Can't See for Lookin' na een driedubbele salto de winnende goal hebben gescoord, aan het gejuich van het publiek te horen. Op dit moment stoort het me het hardst. En wanneer ze vertelt dat ze een van haar grootste hits gaat zingen waar ze een Grammy voor heeft gekregen, blijft het muisstil... Als het echt was (oeps, toch nog één keer, sorry)...

Het album heb ik al minstens twee jaar in mijn kast staan en in die tijd al minstens twee maal beluisterd. Toen dit Soulalbum van de week werd dacht ik dat het enkel omwille van de storende publiek-opname was, maar uit de afgelopen weken is gebleken dat het ook als album te min is voor dit soort artieste. De opbouw is weinig doordacht en qua uitvoering worden er meerdere foute keuzes gemaakt. Ik zal niet ontkennen dat hier en daar wat leuke momenten vallen te rapen, maar het zou me niet verbazen als het weer twee jaar zal duren alvorens ze weer terug te horen.

avatar van joetoe
beste Kevin,
toen dit album van de week werd (1978) zat jij nog niet eens in de luiers joh !

dus alles even in perspectief zien ja, we luisteren hier naar een live-opname uit 1978 !!

ps. de elpee (origineel) ligt bij mij al 32 jaar in de kast.....

avatar van kemm
beste Kees,
ik snap je punt niet !

Er zijn genoeg live-albums uit deze periode (of zelfs vroeger) die ik wel erg kan appreciëren, Donny Hathaway, Curtis Mayfield of Bill Withers om maar een paar toppers te noemen.

avatar van jeroentjuhh
Helemaal eens met kemm, ik wil er alleen graag Sam Cooke en James Brown aan toevoegen.

Deze zijn nog ouder, dus het heeft mijns inziens niets te maken met de periode waarin een live-opname gemaakt wordt!

Het draait puur om de kwaliteit van het gebodene. Helaas zijn kemm en ik het op het gebied van Betty Wright niet met elkaar eens . Gelukkig over de andere, door kemm genoemde, albums wel!!

avatar van principal2000
Qua beoordeling van dit album van Betty zit ik een beetje tussen Kemm en het gemiddelde in. Ik stoor me wel (flink zelfs) aan het zogenaamde live-publiek; ook al was hier van tevoren voor gewaarschuwd. De uitvoering van de nummers zelf vind ik prima, omdat je eigenlijk op het irritante publieksgeluid na niet het gevoel hebt naar live-uitvoeringen te luisteren. Maar ook ik vind de versies van haar 2 grootste hits (Clean Up Woman en Tonight Is The Night) langdradig en zwaar matig qua uitvoering. De verrassing op dit album ligt dus in de "overige" nummers. Die maken dit album "voldoende-waardig", maar deze voldoende had - gezien de vaardigheden van mevrouw Wright - een stuk hoger kunnen uitvallen. Dit album is vooral een gemiste kans.

avatar van Metalhead99
Ik kende nog niks van Betty, maar ik moet zeggen dat dit live album prima klinkt. Betty zingt hier erg goed en weet het publiek prima bezig te houden. Een mooi live Soul album.
Is dit trouwens serieus het enigste live-album van Betty? Een beetje weinig voor iemand die in '68 al haar eerste album uitbracht. De live uitvoering is in ieder geval prima, dus wat dat betreft had ze best wel vaker live-albums mogen opnemen.