Bonobo - The North Borders (2013)

Electronic
Label: Ninja Tune

1. First Fires (4:38)

met Grey Reverend

2. Emkay (5:25)
  3. Cirrus (3:20)
  4. Heaven For The Sinner (4:09)

met Erykah Badu

13. Pieces (4:27)

met Cornelia

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Gastartiesten & Cirrus doen me denken dat dit album weer een heel ander geluid zal krijgen als Black Sands.

avatar van Snoeperd
Hopelijk levert Erykah Badu weer zo'n magistrale bijdrage net als op het album van Flying Lotus.

avatar van Ola
Ola
Hier is de track met Erykah Badu te beluisteren: YouTube - Bonobo Feat. Erykah Badu - Heaven For The Sinner

tuktak
Heaven for the sinner zit ook wel vol Flying Lotus invloeden. En dan daarnaast met Cirrus meer richting Four Tet heb ik nog niet heel veel hoop op een geweldig uniek Bonobo album.

avatar van Rhythm & Poetry
Dit kan zomaar eens de plaat van het jaar gaan worden.

tuktak
Elke plaat kan zomaar plaat van het jaar worden

avatar van Rhythm & Poetry
Elke user kan ook miereneuken blijkt maar weer eens. Je begrijpt wat ik bedoel. Nou ja. Jij gaat weer lekker je azijn over dit album spouwen als het uit is. Maar ik kijk er erg naar uit. Cirrus en Heaven For The Sinner zijn alvast geweldig.

avatar van Ponty Mython
Het concert in Vredenburg Utrecht is nu al uitverkocht. Ik wist niet dat Bonobo zo populair was. Dat is toch wel in schril contrast met twee jaar geleden, toen je zelfs nog kaartjes op de dag van het concert in De Melkweg Amsterdam kon krijgen. Maar de zaal in Vredenburg is ook wel een stuk kleiner.

avatar van wibro
Van alle musici in het genre "electronic" staat Bonobo bij mij met stip bovenaan. Ik heb van deze musicus inmiddels 4 albums in de kast staan met een waardering van gemiddeld meer dan 4,5* Het spreekt dus vanzelf dat ik zeer naar dit nieuwe album uitkijk. Cirrus klinkt in ieder geval erg goed.

avatar van kobe bryant fan
Cirrus is al een goede eerste single.
Kijk er naar uit.

avatar van Elmo.
Hij is inmiddels gelekt, en het klinkt, tot nu toe in ieder geval, prima. Ik hoop dat het me op de lange termijn ook weet te boeien.

Als grote Bonobo fan keek ik hier enorm naar uit. Niet onterecht zo blijkt...
Het niveau van Animal Magic en Dial M for Monkey zal hij volgens mij nooit meer halen, maar dat hoeft ook helemaal niet.
Klinkt af en toe zoals Flying Lotus, maar dan meer toegankelijk en minder "vermoeiend" naar mijn mening.
Zeer fijn album, luistert heerlijk weg!

Hoogtepunt voorlopig is het prachtige Sapphire.

avatar van inquestos
Het drietal Cirrus, Heaven for the Sinner en Sapphire zijn alvast zeer fraai; nog even afwachten hoe de rest op z'n plek valt.

Eerst indruk: zalig!

avatar van hawkins
Eerste indruk: bijzonder matig.

Jav-
Eerste indruk: redelijk, maar weinig uitschieters of nummers die me bijblijven. Beetje eenheidsworst.

avatar van Silky & Smooth
Tweede indruk: nog steeds zalig. Het is gewoon weer heerlijke muziek! Het enige verschil met voorgaande albums is dat Bonobo meer lijkt te steunen op de gastartiesten in plaatst van dat zij juist de toevoeging zijn aan zijn muziek. De producties zijn wat minimalistischer, maar zeker weer van hoog niveau en nogmaals, heerlijk! Met de 'vervanging' van Andreya Triana kan ik ook zeker wel leven, want naast Erykah Badu blijken de voor mij onbekende Szjerdene en Cornelia geweldige zangeressen!

The North Borders is simpelweg anders dan voorgaande album, maar Bonobo zorgt wederom een fijne sfeer op zijn nieuwe plaat.

avatar van Rhythm & Poetry
En dan overtreft deze plaat toch nog je verwachtingen, wat een schoonheid.

avatar van Ponty Mython
Nu aan het luisteren. Weer een typische Bonobo plaat. De uitstapjes richting dance en glitch bevallen me wel, maar er zitten ook een paar nietszeggende nummers tussen zoals Emkay en Jets. Heaven for the Sinner valt me ook ietwat tegen. Erykah Badu zou je zo kunnen vervangen door Bajka, de zangeres op Days to Come. Het nummer zou er misschien zelfs beter door zijn geworden.

avatar van De-noir
Ik parkeer hem even op 3,5*. Luistert prima weg, maar weinig uitschieters vooralsnog.

avatar van Ponty Mython
Hmmm, ik heb een heel erg sterk deja vu gevoel bij deze plaat. Het is meer van hetzelfde. Hier en daar wat uitstapjes richting dance, wat geexperimenteer met glitch-achtige structuren a la Fennesz en zelfs wat vocaal knip- en plakwerk (wat nog het meest doet denken aan Pogo, de Youtube artiest die al die Disneyfilms verknipt tot een dansbaar geheel). Maar het wil allemaal niet echt blijven hangen. Bonobo speelt weer eens teveel op safe en blijft te vaak hangen in zijn comfort zone. Uitschieters van de plaat zijn voor mij: First Fires, Cirrus, Towers, Don't Wait en Transits. De rest is Bonobo op de autopilot.

avatar van thgryda
Yes! Nieuwe Bonobo! Ik hoop dat het me wat meer weet te overtuigen dan de nieuwe Emancipator.

Calmdown!
Vind 'm na 3 luisterbeurten een stuk mechanischer en misschien wat killer klinken dan zijn eerdere werk. Sommige tracks doen me denken aan Machinedrum en zelfs Burial, maar het blijft gedurende de hele plaat wel typisch Bonobo. Al met al wederom een knap staaltje werk van meneer Green

Jav-
Ponty Mython schreef:

Hey, inderdaad, zeg! Zeker als ik nu Know You luster doen de vocal chops sterk denken aan Pogo's remixes. Het heeft er best veel van weg.

avatar van Harderwiek
Het komend niet in de buurt van Black Sands, allerminst zelfs. Maar toch levert Bonobo weer prima werk af. De plaat is wel net even iets te langdradig en voelt soms wat eentonig aan. Circus is absolute uitschieter, top nummer waar de heerlijke sound van Bonobo duidelijk naar voren komt.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik snap niet dat het 'meer van hetzelfde' zou zijn, aangezien hij toch duidelijk meer de dancekant op gaat dan op zijn vorige platen. Hogere tempo's, meer pulse in de beats, een meer synthetisch geluid doordat hij de samples meer manipuleert... Hij hintte al naar dit soort muziek op Black Sands, maar dat het in het verlengde ligt van zijn vorige albums is niet meer dan logisch. Ik vind het bij de eerste luisterbeurt allemaal erg nice klinken, en hoewel het net als bij zijn eerdere albums een tijdje nodig zal hebben om te bezinken ben ik nu al erg tevreden. Dat hij naar Flying Lotus en zeker naar Four Tet heeft geluisterd lijkt me duidelijk, en dat hij zich door deze artiesten laat beïnvloeden is voor mij alleen maar het zoveelste bewijs dat Simon Green smaak heeft.

Ik vind het een heerlijk album! Bonobo is duidelijk een nieuwe weg ingeslagen met, zoals panjoe hieronder aangeeft, meer dance. Hoor duidelijk invloeden van Burial en Four tet en dat vind ik fantastisch. Toch hoor ik ook nog typische sounds van de oude Bonobo, wederom vaak gecombineerd met prachtige vocals. Sapphire, Jets en Know You vind ik vooralsnog de uitschieters. 4*, misschien nog een halfje erbij als de houdbaarheid ook nog eens goed is.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb afgelopen week zijn eerste twee albums weer opgezet, maar in vergelijking met deze plaat zijn die maar saai. Ik vind dit echt vooruitgang t.o.v. die twee platen.

avatar van thgryda
Deze weet me alvast minder te pakken dan days to come en black sands. Dat had ik ook bij zijn eerste 2 albums, al moet ik toegeven dat ik die ook gewoon maar een paar keer heb beluisterd. Over het algemeen klinkt alles goed, maar ik mis echte uitschieters... Nog een paar keer beluisteren voor ik echt oordeel.

avatar van oceanvolta
Grappig, ik had een hele andere voorstelling bij Bonobo. Ik dacht dat ze hele energieke dansbare muziek (als Django Django) maakten maar dit is juist het tegenovergestelde.

Mijn eerste indruk van deze plaat is prima. Lekker loom soms, heerlijk voor in de zomer. Er zitten veel details in de muziek dus genoeg te ontdekken bij meerdere luisterbeurten. Wordt vervolgd...