The Smashing Pumpkins - Zero (1996)

Label: Virgin

1. Zero (2:40)
  2. God (3:09)
  3. Mouth of Babes (3:46)
  4. Tribute to Johnny (2:38)
  5. Marquis in Spades (3:12)
  6. Pennies (2:29)
  7. Pastichio Medley (23:00)
Kijk dit noem ik nu een cd single !!!!!!!!!!!!
In feite een gewoon compleet album, maar dan wel eentje met iets te veel schetsen en naar mijn idee onafgemaakte / afgeraffelde nummers. Maar wat dan nog ? Allemaal extra op een cd-single !!!!!!!!!!!!!!

En leuke b-kantjes ook nog. God is lekker stevig en Pennies is gewoon mooi. De Cd-single van 1979 heeft trouwens nog fijnere b-kantjes. En die van 33 ook.

herman schreef:

Ik weet het, ik heb ze inmiddels toegevoegd, nu nog geaccepteerd worden

OK. Ik heb trouwens destijds - toen SP mijn favoriete band was - zelfs de singlesbox gekocht. Wel ene aanrader, volgens mij is ie nu niet al te duur meer?

"The Aeroplane Flies High".

herman schreef:

"The Aeroplane Flies High".

Ik was ook een zeer groot fan in die dagen, en ik kocht alle singles los. Normaal kocht ik die niet zo, maar van SP zeker wel !

herman schreef:

Mocht je toevallig weten waar je deze box kan kopen dan wil ik dat graag van je horen!

Dit soort boxen (ook van andere artiesten) kun je meestal gewoon kopen bij de betere platenzaken (zoals Plato, Plaatboef, Velvet), maar misschien dat deze nu moeilijker te vinden is?

Je kan het anders misschien proberen bij platenbeurzen of anders even zoeken bij www.elcheapo.nl[/url].

@Aereodynamic: ik heb de singles ook los gekocht, maar toen ik er achter kwam dat deze box bestond heb ik die aangeschaft en de singles doorverkocht.

Dat heb ik met een groot aantal bootlegs gedaan. Zal wel rond Machina geweest zijn, toen had ik het even gehad met de band. Ja stom, ik weet het, zaten mooie dingen bij

Ik heb ook nog wel wat bootlegs, maar daar luister ik nauwelijks meer naar. Zijn er nog specifieke concerten die je zoekt? Overigens was er een paar jaar geleden nog ene Jeroen uit Enschede die zo ongeveer alles wat van de Pumpkins bestond (in digitale vorm dan) op een FTP-server zette. Ik weet niet of die nog bestaat, maar er stonden ook honderden (!) concerten op.

Volgens mij was die site destijds een van de best bezochte van heel Europa.

zero = wat mij betreft 1 van hun aller aller beste

avatar van otherfool
Toch minder dan de 33 single, maar nummers als Marquis in Spades en met name Pennies kan ik wel waarderen. Wat heet, Pennies is echt heel erg mooi

De Pastichio Medley is dan wel weer heel bizar: een honderdtal ideen van riffjes, geluidjes en andersoortige dingetjes op een rij gezet... heel bijzonder om naar te luisteren. Ik heb het even opgezocht, het gaat om gedeeltes van de volgende nummers:

The Demon, Thunderbolt, Dearth, Knuckles, Star Song, Firepower, New Waver, Space Jam, Zoom, So Very Sad About Us, Phang, Speed Racer, The Eternal E, Hairy Eyeball, The Groover, Hell Bent for Hell, Rachel, A Dog's Prayer, Blast, The Black Rider, Slurpee, Flipper, The Viper, Bitch, Fried, Harmonio, U.S.A., The Tracer, Envelope Woman, Plastic Guy, Glasgow 3AM, The Road Is Long, Funkified, Rigamarole, Depresso, The Streets Are Hot Tonite, Dawn at 16, Spazmatazz, Fucker, In the Arms of Sheep, Speed, 77, Me Rock You Snow, Feelium, Is Alex Milton, Rubberman, Spacer, Rock Me, Weeping Willowy, Rings, So So Pretty, Lucky Lad, Jackboot, Millieu, Disconnected, Let Your Lazer Love Shine Down, Phreak, Porkbelly, Robot Lover, Jimmy James, America, Slinkeepie, Dummy Tum Tummy, Fakir, Jake, Camaro, Moonkids, Make It Fungus, V-8, Die

3 sterren.

Uiteindelijk heb ik de Aeroplane Flies High box ook weten te bemachtigen, maar niet bij een platenzaak. Denk ook niet dat je die daar nog gaat vinden maar op eBay worden er regelmatig boxen aangeboden

Zojuist alle singles 1 keertje geluisterd en inderdaad, dit zijn amper b-sides te noemen kwalitatief gezien. Ze hadden net zo goed een 4 disc kunnen maken van Mellon Collie

avatar van Jazper
Die Pastichio Medley, die is echt leuk. Die overgangen naar steeds weer iets heel anders hebben wel wat.

Verder valt op dat die Mellon collie b-kantjes allemaal een eigen sfeer hebben. Deze heeft het vetste geluid.

avatar van gemaster
Lekker EP'tje dat wat stevigere B-kantjes heeft en dat hoor ik toch het liefst van Corgan en cs.

Die Pastichio Medley is erg geinig bedacht, al zal ik hem waarschijnlijk nooit meer opzetten.

Favoriete nummer is 'God'.

Ik heb vanmiddag alle singles van de Pumpkins weer eens beluisterd en deze is toch wel iets minder dan de andere singles die van MCIS werden afgehaald. Zeker een goede single, maar niet beduidend minder dan 33 of 1919.

herman schreef:

Je bent wel consequent! 2 jaar later.

Alleen moet het woordje "niet" geschrapt worden in die laatste post.

avatar van Jazper
En waarschijnlijk bedoelde je ook niet 1919?

Oeps.

avatar van ZERO
otherfool schreef:

Zijn dit allemaal Pumpkins-nummers of zijn dat covers? Als alle riffs van de Pumpkins zijn vind ik het vreemd dat ze er een "medley" van maken ipv ze allemaal te gebruiken voor echte nummers... Als het gecoverde riffjes zijn vind ik het een (nog) vreemd(er) experiment!

Als dit trouwens echt de minste single is, heb ik nog veel te ontdekken, want ik ben hiermee begonnen en vond hem heel goed! De rest van de Aeroplane flies high box volgt nog...

avatar van Pinsnider
Volgens mij was het een verzamling demootjes...
En ik vind het persoonlijk één van de betere singles...

avatar van thetinderstick
Grappig hoe iedere single van Mellon Collie weer een compleet ander geluid hard. Snoeihard allemaal op deze van Zero (Pennies uitgezonderd), maar weer heel erg goed gewoon. In kwade buien heb ik deze heel vaak gedraaid, luchtte altijd op. Die Pastichio Medley is inderdaad heel apart. Wat een ideeen hadden ze in die tijd!

avatar van fluidvirgo
Van hun kocht je met een reden de singles, want je kreeg er standaard een aantal extra pareltjes bij. Het meeste is hier al over gezegd. Voor mij is "1979" nog net iets beter, maar aan de andere kant rockten ze hier de pan uit. Volgens mij was dit de laatste single met het onvervalste snoeiharde SP geluid. Bij de release van "33" was Jimmy Chamberlin al uit de band gezet.

De Pastichio Medley laat nog maar eens horen dat Corgan op zijn creatieve piek verkeerde... Zoveel ideeën die in mijn optiek vrijwel allemaal tot volwaardige songs omgetoverd hadden kunnen worden. Maar als schetsdoek is het zo net even too much to grasp...

De verdere b sides zijn zonder uitzondering van hoog niveau en hadden zo op een album kunnen staan. Dat waren de Pumpkins in hun beste dagen...

Stuk voor stuk geweldige nummers... Ik had 'm 5 sterren gegeven als ze die ongelooflijk overbodige Pastichio Medley hadden weggelaten.