A Clockwork Orange (1972)

Score
Label: Warner Bros.

1. Wendy Carlos - Title Music from A Clockwork Orange (2:21)
  2. The Thieving Magpie [Abridged] (Gioacchino Rossini) (5:57)
  3. Wendy Carlos - Theme from a Clockwork Orange (Beethoviana) (1:44)
  4. Ninth Symphony, Second Movement (Ludwig van Beethoven) [Abridged] (3:48)
  5. Wendy Carlos en Rachel Elkind - March from a Clockwork Orange (Ninth Symphony, Fourth Movement-Abridged) (Ludwig von Beethoven) (7:00)
  6. Wendy Carlos - William Tell Overture [Abridged] (1:17)
  7. Pomp and Circumstance March No. 1 (Edward Elgar) (4:28)
  8. Pomp and Circumstance March No. IV (Edward Elgar) [Abridged] (1:33)
  9. Wendy Carlos - Timesteps [Excerpt] (4:13)
  10. Terry Tucker - Overture to the Sun (1:40)
  11. Erika Eigen - I Want to Marry a Lighthouse Keeper (1:00)
  12. William Tell Overture (Gioacchino Rossini) [Abridged] (2:58)
  13. Wendy Carlos - Suicide Scerzo [Ninth Symphony, Second Movement, Abridged) (3:07)
  14. Ninth Symphony, Fourth Movement (Ludwig van Beethoven) [Abridged] (1:34)
  15. Gene Kelly - Singin' in the Rain (2:36)
Het was een pokkewerk om in te voeren, maar dan heb je ook één van de beste soundtracks ooit toegevoegd. Erg lelijke poster overgens. 4* voor nu, maar dat zal wel hoger worden als ik hem meer ga luisteren.

Een van de beste soundtracks ooit. Erg leuk om eerst naar deze plaat te luisteren en daarna naar de originele versie van Beethoven.
De cover kon ind fraaier, maar kom.

Wendy Carlos was vroeger trouwens Walter Carlos, maar na een bepaalde operatie is dat verandert.

avatar van John Doe
Ik vind The Shining soundtrack nog beter. Die zal ik wel een keer toevoegen volgende week. Hij is in feite wel officieel uitgegeven voor een paar weken en ik heb 'm, dus volgens mij mag 'ie er gewoon op.

Volgens mij krijg je dan hetzelfde probleem als ik had met 2001: A Space Odyssey: het is klassieke muziek, wat per definitie niet op de site mag

Anders had hij natuurlijk allang op de site gestaan, lijkt mij...

neo
Carlos schreef echter naast de synthesizer score stukken dus adapties van klassieke stukken waardoor het samen gewoon score is. 2001 was dat het geval met Alex North als filmcomponist. Echter het album met alle gebruikte klassieke stukken in de film zelf, dat ligt iets anders. Maar als het aan mij had gelegen had die er zo op gestaan.

neo schreef:

Uhm... Wendy Carlos' heeft nauwelijks klassieke stukken geadapteerd hoor (afgezien van Dies Irae in de main titles dan), er werden andere al bestaande uitvoeringen gebruikt in de films. Alex North heeft met zijn rejected score voor 2001: A Space odyssey ook zelf muziek geschreven, en geen klassieke werken geadapteerd...

Overigens heeft de soundtrack van The Shining maar 2 tracks van Wendy Carlos, en voor de rest enkel klassieke werken. Dan reist bij mij de vraag: zijn die twee korte Carlos tracks (6 min. in totaal) voldoende voor MusicMeter...?

neo
Over adapties kan je simpel weg al praten door een iets andere orkest indeling bijvoorbeeld. Neem Ravel's Bolero, wat door Sakamoto in de eerste track praktisch hetzelfde is gebleven, afgezien van een dus iets wat afwijkende instrumentatie. Maar nogmaals ik steun je zeer erin.

neo schreef:

Klopt, maar ik bedoel dus dat Carlos gewoon niets zelf heeft veranderd in The Shining, ook geen andere indeling oid, omdat Kubrick al bestaande werken nam. Afgezien van 6 min. op de soundtrack vertegenwoordige stukken score, is er voor de rest niets nieuws opgenomen, en dus gewoon klassiek

avatar van brooklyn
Xfofaxx schreef:

kan dat bij 'Alternatieve artiestnaam'?

score-freak schreef:

Je bent niet in de war met The Shining?

score-freak schreef:

Anders had hij natuurlijk allang op de site gestaan, lijkt mij...
Het is meer avant-garde eigenlijk. Veel meer dan bij dit album ook.

neo
Dan zouden Mozart en consorten zich om draaien in hun graf

avatar van John Doe
Hee, ik heb het over 'The Shining' hé, was niet helemaal duidelijk idd. 2001 was een tussenkomend voorbeeld. Tuurlijk is Space Odyssey geen avant-garde man The Shining bevat echter wel een verzameling aan avant garde muziek plus speciaal voor de film gemaakte muziek door o.a. Wendy Carlos. Machtige muziek vind ik het, zonder beeld komt de sfeer nog zo over dat op een zonnige middag de situatie gevaarlijk kan lijken.

neo schreef:

Je bent niet in de war met The Shining?

Ik heb het dus over The Shining.

avatar van titan
titan (crew)
Is dit album wel uit 1974? De film is van 1971.

neo
De meeste uitgaves op lp zijn uit 1972, maar daarnaast zijn er ook aardig wat heruitgaves (andere hoes bv.), waarvan een laatste versie uit 1998 afkomstig is... Dus waarom niet

Ik heb een maand of twee geleden de echte cover verbeterd, maar blijkbaar vonden de moderators deze beter staan...

avatar van Yak
Yak
Oh, dat is dan langs me heen gegaan. Zou je die verbetering nog een keer kunnen doen? Dan fiks ik het gelijk.

avatar van Sven Vermant
Onlangs aangeschaft.
Een van de beste soundtracks die ik ken.
Album is uit 1972 btw.
verhoogd naar 4,5*

avatar van levenvergeten
Wát een fantastische soundtrack/score. De arrangementen van Beethoven behoren tot het mooiste wat ik ooit heb gehoord.

avatar van divart
Xfofaxx schreef:

Over de kwestie Walter/Wendy Carlos staat nu het een en ander bij het album "The Little Red Songbook"van Momus.

A Clockwork Orange is trouwens een erg goede film met een hele mooie soundtrack.

Het theme van Purcell vind ik zelf prachtig. Beethoven moet je echter luisteren in zijn geheel, uitgevoerd door een concert. Toch een prachtige soundtrack van een meesterlijke film.

Coffee

avatar van jellecomicgek72
Mijn Favoriete film!
De soundtrack is werkelijk ook prachtig!
Echt om kippenvel van te krijgen.
Natuurlijk 5 sterren!

avatar van Holy Goof
Dit is de eerste keer dat ik me een soundtrack van een film ga aanschaffen. Dat zegt genoeg.

avatar van Reint

De plaat die Coffee heeft is A Clockwork Orange van Walter Carlos. De tracklist die hier op MuMe staat is echter de tracklist van de gehele soundtrack, en niet alles is hier van Carlos (omdat er nu eenmaal klassieke stukken bij staan).
Eigenlijk is de titel op deze site dus fout. Wellicht dat Carlos deze klassieke stukken heeft uitgekozen (al denk ik dat het Kubrick zelf was), en in dat geval is de vermelding van Walter Carlos niet zo gek. Maar in dat geval mist nog steeds de plaat A Clockwork Orange van Walter Carlos alleen, die eigenlijk ook geen soundtrack is, maar meer een conceptalbum rond de film.

avatar van BoyOnHeavenHill
Goed gezien, Reint. Timesteps (één van de pronknummers van het oorspronkelijke album) is nu teruggebracht van 13:50 tot 4:13, en het onheilspellende Country lane ontbreekt zelfs geheel. Verwarrend releasebeleid.