Townes Van Zandt - The Late Great Townes Van Zandt (1972)

Country / Folk
Label: Tomato

1. No Lonesome Tune (4:14)
  2. Sad Cinderella (4:18)
  3. German Mustard (2:59)
  4. Don't Let the Sunshine Fool You (2:30)
  5. Honky Tonkin' (3:42)
  6. Snow Don't Fall (2:45)
  7. Fraulein (2:45)
  8. Pancho and Lefty (3:41)
  9. If I Needed You (3:48)
  10. Silver Ships of Andilar (5:07)
  11. Heavenly Houseboat Blues (2:39)
Zoals als de meeste studio-albums (en dus niet de liveplaten van Townes) is dit ook een wat wisselvallige en matig geproduceerde cd. De nummers zijn wel goed, inclusief een aantal klassiekers als If I Needed You and Pancho and Lefty (hier staat Poncho, maar dat is volgens mij een kledingstuk).

Down_By_Law
Nog zo'n prachtige plaat van één van mijn favoriete songwriters, met als toppers 'Snow Don't Fall', 'No Lonesome Tune', 'If I Needed You', 'Silver Ships Of Andilar', 'Sad Cinderella' en vanzelfsprekend 'Pancho And Lefty'. Ook een mooie compositie ('Don't Let The Sunshine Fool Ya') van één van de meest onderschatte songwriters ooit: Townes' goede vriend Guy Clark. Geen "Our Mother The Mountain", maar wel van een zeer hoog niveau - ondanks de teleurstellende productie (zoals midnightcowboy al aangeeft).

Social_Mask
Ben bang dat het met dit album dezelfde kant opgaat als met High, Low and in Between.. Zoals Midnightcowboy al aangaf is het wat wisselvallig en matig geproduceerd. Net als van Zandt zelf, overtuigt het allemaal gewoon niet.

Social_Mask
Op German Mustard doet Van Zandt me een beetje denken aan Dylan die soms ook maar wat lijkt te lullen, geinig nummer. Is samen met If I Needed You ook het beste wat dit album te bieden heeft. Maar zoals ik al eerder zei het is net als High, Low and in Between, magertjes en op momenten ook flauw. Wel leuk flauw op momenten, zoals Honky Tonkin'. Maar over het algemeen niet goed genoeg, en komt zeker niet in de buurt van het geweldige "Our Mother The Mountain" of "Townes van Zandt".

Hoger dan 2,5* wordt het niet. Wilde eerst nog 3* geven, maar deze vind ik toch wat minder dan High, Low - die nog 3 parels van nummers kende, hier is dat helaas niet het geval.

Down_By_Law
Social_Mask schreef:

Zelfs zijn beste studio-albums ("Our Mother The Mountain" en "Townes Van Zandt") zijn helaas niet zo goed geproduceerd. Wat dat betreft is "The Late Great..." echt niet zoveel minder. Er zijn wat missers, maar het meeste songmateriaal op dit album vind ik van een zeer hoog niveau.

Ik begrijp wel waarom de meeste luisteraars "Live At The Old Quarter" zijn beste plaat vinden: Townes klinkt het allerbest met alleen zijn stem en gitaar.

Social_Mask
Dat vind ik reuze meevallen - wat betreft zijn beste studio-albums (Kathleen bijv).
Moet wel eens achter "Live At The Old Quarter" aan gaan.

Social_Mask
Voor de zekerheid Our Mother the Mountain opgezet.. en ik blijf bij wat ik gisteren zei; Our Mother the Mountain is stukken beter geproduceerd dan het werk van Townes uit de jaren '70 - van wat ik ken dan. Dat gaat trouwens ook op voor At My Window. En zoals ik al zei; Van Zandt zelf klinkt ook niet al te best.

avatar van harm1985
Over de productie van dit album (en diens voorganger High, Low and Inbetween) is Allmusic juist lovend, zoals ze zelf stellen: de twee perfecte albums profiteren optimaal van de minimalistische productie, waardoor Townes' zang en gitaar erg goed uitkomen en de focus op de teksten ligt. Grappig dat juist de productie hier bekritiseerd wordt, zo zie je maar weer, smaken verschillen. Ik vind de productie dik in orde, geheel in stijl van Johnny Cash en de vroege Bob Dylan, of wat recentelijker Gillian Welch.

avatar van harm1985
Toch net iets minder dan zijn voorganger High, Low and Inbetween, al blijft Pancho & Lefty een goede song, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de cover van Gillian Welch me meer aanspreekt. Het enige minpunt aan Townes' oeuvre vind ik het gebrek aan diversiteit tussen zijn albums, misschien dat juist daardoor High, Low and Inbetween me meer aanspreekt, want daar wordt regelmatig geflirt met gospel.

avatar van Red Rooster
Deze week binnen gekregen. Aantrekkelijke geprijsde uitgave: High, Low and In Between samen met deze - die ik beter vind dan zijn voorganger - op 1 cd. Mijn favoriete tracks: No Lonesome Tune, Fraulein, Poncho & Lefty en If I needed you.

Hendrik68
Van de eerste 5 songs bevalt alleen Sad Cinderella mij heel goed en German Mustard is grappig. Maar met Don't let the sunshine fool ya en Honky Tonkin komen er 2 nummers achter elkaar waarbij Van Zandt voor het eerst voor zijn doen gedurende 2 opeenvolgende songs onder de maat blijft. Honky Tonkin' is een cover van Hank Williams en het is me een raadsel wat Van Zandt hiermee moet. Beetje een flauwe song. Als je echter hoort wat erna allemaal nog komt dan is het hem vergeven. Hij haalt schijnbaar moeiteloos zijn onwaarschijnlijk hoge niveau van zijn titelloze album en Delta Momma Blues. Vanaf Snow don't fall tot aan het einde is het weer die ingetogen kant die Townes van Zandt als geen ander tot kunst verheven heeft. In dit 2e gedeelte vinden we ook de 2 meest bekende nummers van Van Zandt terug. Het door vele grote artiesten gecoverde Pancho and lefty en If I needed you. Moeilijk om hier het juiste aantal sterren aan te hangen. Het 2e gedeelte is briljant, het eerste gedeelte is duidelijk minder. Ik hou het voorlopig op 4 sterretjes, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo belangrijk. Townes is ook op zijn 6e achtereenvolgende CD weer puur genieten.

Case4
Ik ben geen bekende van Van Zandt, maar ik kan het album wel waarderen. Mooie tracks. Hony Tonkin' is voor mij een raadsel, en de twee 'hits' zijn voor mij niet DE tracks van het album. German Mustard en Silver Ships of Andilar zijn voor mij DE tracks van het album. Mooi mooi!

Hendrik68
Als je n.a.v. dit album nieuwsgierig bent geworden naar zijn overige werk dan kan ik je wel zeggen dat je die en die eens moet proberen. Maar waarom moeilijk doen? Voor 16,99 euro heb je de box Texas Troubadour waarop zijn eerste 7 albums (inclusief deze) aangevuld met live tracks en ander onuitgebracht werk. Ben je al grotendeels klaar. Persoonlijk vind ik dit album overall net even iets minder dan Townes Van Zandt en Delta Momma Blues, inderdaad o.a. door Honky Tonkin', maar vooral het 2e gedeelte kan zich moeiteloos meten met zijn beste werk.

avatar van Ducoz
Dit album behoord voor mij toch bij mijn favoriete Townes albums.
Heerlijke productie en de nummers zijn prima aangekleed.
Zonder al te veel toeters en bellen.

Even een nummer dat ik in het bijzonder wil noemen:
'Silver Ships of Andilar' Wat een bijzonder mooie luister ervaring is dat zeg, hallelujah.
Ik had het album al meerdere malen beluisterd maar ik kon eigenlijk niet herinneren dat ik dit al eerder had gehoord, man o man. Wat een nummer!

Stijn_Slayer
Met 'Sad Cinderella', 'Pancho and Lefty' en 'If I Needed You' levert Townes weer drie klassiekers. Althans, die status hebben ze onder zijn fans. De rest van het album mag er ook meer dan zijn, 'Silver Ships of Andilar!', en vind ik over de gehele linie indrukwekkender dan zijn voorganger. Opnieuw wat voller geproduceerd en ook muzikaal iets gelaagder ingevuld (meer rootsy), maar wel dichter bij Townes' ware troubadoursaard.

21 Augustus komt er van dit album een remaster uit met vier bonustracks:

- Pancho And Lefty (Early Mix)
- Snow Don't Fall (Alternate Version)
- If I Needed You (Early Mix)
- .Heavenly Houseboat Blues (Alternate Version)

Ik kijk vooral erg uit naar 'Snow Don't Fall' en hoop dat het de originele versie is zonder overdubs. Volgens Townes zelf was dat het enige nummer dat hij ooit perfect heeft gezongen. Hij was dan ook niet te spreken over de productie. Misschien krijgen we nu eindelijk deze 'perfecte' take te horen.

avatar van Joshua68
"The Nashville Sessions" bij Charly was een hele mooie remaster/heruitgave eerder dit jaar. Nu dus deze. Heb echter vorig jaar deze uit 2013 al aangeschaft: Omnivore Records
Wordt ook een remaster genoemd.. (?)

kiriyama
Er is ook wat onduidelijkheid over wie nou waar welke rechten heeft op de albums van Townes. Die remaster van 'The Nashville Sessions' mocht op LP volgens mij ook niet in Amerika uitgegeven worden. Hoe het allemaal zit weet ik niet precies, maar problemen bij de distributie is al decennialang een probleem bij Townes. Dat is ook de reden dat sommige albums nu niet meer verkrijgbaar zijn.

Townes was een geweldige muzikant, maar van zaken had de beste man echt geen kaas gegeten. Hij tekende elk contract dat voor hem lag. (Probeerde zelfs ooit de rechten van zijn eerste zeven albums te verkopen voor iets van 20 dollar zodat hij alcohol kon kopen...)

kiriyama
Op de Charly Remastered release hebben ze het weer voor elkaar gekregen; de tracklisting klopt niet. De alternatieve takes van de nummers 'If I Needed You,' 'Snow Don't Fall' en 'Heavenly Houseboat Blues' staan op de plaats waar de originele nummers hadden moeten staan. Enkel bij 'Pancho and Lefty' gaat het goed.

Oh, oh, oh, wat blijft het toch ook een knullig label.

De remastering is verder aardig, beetje hetzelfde als bij 'The Nashville Sessions.' De alternatieve takes zijn zeker leuk om eens te horen, maar geen absolute must. Deze remaster is echt iets voor de fanatieke fans.

avatar van Cor
Cor
Moeilijke deze. Best een fijne plaat van Townes Van Zandt, maar toch bekruipt mij bij het beluisteren het gevoel dat hij er net iets meer uit had kunnen halen. Soms een beetje 'automatisch piloot', zeg maar. Hier en daar flonkert z'n songmeesterschap zoals in 'Sad Cinderella' of 'If I Needed You', maar niet alles (die Williams-cover) is even geslaagd.

avatar van vigil
Op zich een fijne plaat maar het niveau van zijn 1ste drie albums wordt net niet gehaald. Wel nog een klein beetje aandacht voor het verhalende Silver Ships of Andilar wat voor mij het beste nummer van deze plaat is.