Townes Van Zandt - At My Window (1987)

Folk
Label: Sugar Hill

1. Snowin' on Raton (3:52)
  2. Blue Wind Blew (2:39)
  3. At My Window (4:09)
  4. For the Sake of the Song (4:25)
  5. Ain't Leavin' Your Love (2:33)
  6. Buckskin Stallion Blues (3:01)
  7. Little Sundance #2 (2:58)
  8. Still Lookin' for You (2:37)
  9. Gone, Gone Blues (2:43)
  10. The Catfish Song (4:24)
Davez
Gelukkig sprong Townes niet mee op de 80's trein met die levensloze beats enzo. Dit is een plaat uit de 80's dat klinkt alsof het van de 70's komt.

Jammer wel dat hij nog maar eens teert op zijn beste nummer "for the sake of the song" langs de andere kant is het weer wel schitterend uitgevoerd

Social_Mask
In het zelfde straatje als High, Low and in Between en The Late Great Townes van Zandt: niet al te best geproduceerd en ook de zang van Van Zandt lijkt er niet op vooruit te zijn gegaan sinds zijn werk uit '69. Ain't Leavin' Your Love is zo'n nummer met een aardige productie, maar de magie van Van Zandt van vroeger is niet meer aanwezig. Die versie van For the Sake of the Song vind ik ook stukken minder dan die op Townes van Zandt.

Nee, ik zal me maar vermaken met de Van Zandt voor de jaren '70.

avatar van Ducoz
Zijn deze albums(en de hier op volgende) nog op CD te verkrijgen?

Hendrik68
Deze en de hieropvolgende zijn wel via Amazon.com verkrijgbaar. Via de reguliere Nederlandse (web)winkels niet voor zover ik weet. Erg jammer. Overigens staat dit album in zijn geheel op Spotify. No deeper blue (de opvolger) niet.

avatar van Ducoz
In de trant van de 15% kortings actie op CDwow heb ik deze CD aangeschaft, daar was hij nu goedkoop en op voorraad. Mooie uitkomst.

Ik moet conluderen dat deze plaat een heel ander soort Townes van Zandt plaat is dan we van hem gewend zijn. Het tempo ligt een stuk lager dan op de gemiddelde platen en Townes gaat traditioneler te werk dan anders. Dat resulteerd in een low-tempo countryplaat, terwijl zijn andere werk meer raakvlakken heeft met de roots/folk (al zijn scheidingslijnen niet makkelijk hoorbaar).

Townes is gelukkig niet gevallen voor het jaren '80 syndroom. De plaat klinkt niet gelikt, er zijn gelukkig geen synthesisers te horen en geen 'grote' drums.
Al duiken er wel ineens saxefoons op in een paar van de nummers wat ik ronduit irritant vind.

Dat laat ons achter met een goede plaat, maar lang niet zo memorabel als zijn andere werk of de hierop volgende 'No Deeper Blue'. 3,5*

avatar van heartofsoul
Dit album vind ik niet erg onderdoen voor zijn topalbums zoals Townes Van Zandt of Our Mother the Mountain. Het heeft wel een wat andere "feel" dan de vorige albums door de country-accenten.
Het heeft voor mij een reflectieve sfeer, en daarom vind ik de albumtitel (en hoesafbeelding) zo goed gekozen.

Townes' stem heeft wat minder bereik, maar komt bij mij direct binnen - ze is bijna nog naakter dan voorheen. En dan die prachtige instrumentatie. Vooral Mark O'Connor op fiddle en Charles Cochran op piano vind ik schitterend. Donny Silverman voegt bovendien echt wat toe op sax en fluut.

Spijtig dat hier geen remaster van uiktomt, want dit album werd niet door Tomato uitgebracht, maar door Sugar Hill Records.

avatar van Cor
Cor
Deze 'Van Zandt' is mooi, maar ik heb het onderhuidse gevoel dat er net iets meer uit de - in basis fraaie - songs had kunnen worden gehaald. En daarnaast, 'For The Sake Of The Song' is een prachtig nummer, maar om nou interpretatie nummer 4 weer op een regulier album te zetten, tja.
Maar ik blijf veel plezier houden aan mijn reis door het oeuvre van Townes.