UFO - On Air (2013)

Alternatieve titel: At the BBC 1974-1985

Label: EMI

1. Oh My [BBC in Concert, 6th June 1974] (3:45)
  2. Built for Comfort [BBC in Concert, 6th June 1974] (3:53)
  3. Space Child [BBC in Concert, 6th June 1974] (4:04)
  4. Rock Bottom [BBC in Concert, 6th June 1974] (8:52)
  5. Doctor Doctor [BBC in Concert, 6th June 1974] (4:25)
  6. Rock Bottom [Bob Harris Session, 2nd October 1974] (7:10)
  7. Time on My Hands [Bob Harris Session, 2nd October 1974] (3:14)
  8. Give Her the Gun [Bob Harris Session, 2nd October 1974] (4:12)
  9. Let It Roll [BBC in Concert, 11th December 1976] (4:58)
  10. Doctor Doctor [BBC in Concert, 11th December 1976] (4:42)
  11. Mother Mary [BBC in Concert, 11th December 1976] (4:04)
  12. Out in the Street [BBC in Concert, 11th December 1976] (5:12)
  13. Shoot Shoot [BBC in Concert, 11th December 1976] (3:48)
  14. Rock Bottom [BBC in Concert, 11th December 1976] (7:07)
  15. Too Hot to Handle [John Peel Session, 1st June 1977] (3:51)
  16. Lights Out [John Peel Session, 1st June 1977] (4:57)
  17. Try Me [John Peel Session, 1st June 1977] (4:45)
  18. Lettin' Go [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (3:46)
  19. Young Blood [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (4:43)
  20. No Place to Run [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (4:45)
  21. Out in the Street [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (4:59)
  22. Cherry [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (4:09)
  23. Only You Can Rock Me [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (4:20)
  24. Love to Love [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (8:18)
  25. Mystery Train [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (5:46)
  26. Doctor Doctor [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (5:47)
  27. Too Hot to Handle [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (5:00)
  28. Lights Out [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (6:20)
  29. Rock Bottom [BBC in Concert, 4th Feb 1980] (12:43)
  30. We Belong to the Night [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (4:20)
  31. Let It Rain [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (2:59)
  32. Long Gone [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (4:52)
  33. The Wild, the Willing and the Innocent [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (4:55)
  34. Only You Can Rock Me [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (4:21)
  35. No Place to Run [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (5:13)
  36. Love to Love [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (8:18)
  37. Doing It All for You [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (3:58)
  38. Makin' Moves [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (4:47)
  39. Too Hot to Handle [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (6:16)
  40. Mystery Train [BBC in Concert, 28th Jan 1982] (8:37)
  41. Blinded by a Lie [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (4:34)
  42. Heavens Gate [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (5:12)
  43. Wreckless [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (6:27)
  44. Love to Love [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (7:40)
  45. Night Run [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (5:44)
  46. Only You Can Rock Me [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (6:47)
  47. Lights Out [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (5:57)
  48. Doctor Doctor [Live at Knebworth, 22nd June 1985] (8:52)
avatar van Sir Spamalot
Een goeie maand geleden heb ik drie lijvige boxen gekocht van UFO: The Chrysalis Years (1973-1979), The Chrysalis Years Vol. 2 (1980-1986) en deze On Air (at the BBC 1974-1985). Deze drie boxen zijn een welkome aanvulling op mijn UFO verzameling maar ik keek het meest uit naar deze box met vijf cd's en één dvd.

Doorslaggevend was opnieuw de prijs want ik heb er een kleine 16 eur voor betaald tijdens weer één van die kortingsweekends op Wowhd. Deze box bestaat uit een kartonnen doosje met de zes schijfjes telkens in een kartonnen hoesje. Er zit ook een begeleidend boekje bij van 16 pagina's met foto's en met uitleg van zanger Phil Mogg en gitarist-toetsenist Paul Raymond.

Een aantal zaken staan dubbel met de twee The Chrysalis Years boxen maar laat dat de pret niet bederven. Het gaat om de Bob Harris Session 1974 op schijf één, de John Peel Session 1977 op schijf twee en BBC in Concert 1980 op de volledige schijf drie. Voor de volledige technische uitleg vind ik geen link op Wikipedia maar de volgende is een volwaardig alternatief: UFO - On Air: At The BBC 1974 - 1985 (5CD + DVD) / Our Blog | Spin CDs - spincds.com. Ik neem aan dat Bob Harris en John Peel bij de meeste mensen bekend zijn, zo niet biedt het wondere wereldwijde web heel veel uitleg over deze legendarische BBC-iconen.

Compleet is dit niet want volgens Phil Mogg is er nog een BBC sessie vóór het aantreden van Michael Schenker als gitarist en hun contract by Chrysalis in 1974. Ik kan me niet voorstellen dat de BBC dit niet meer heeft maar misschien is het een kwestie van rechten. De vijf cd's laten volledige sessies op je los, dus proppensvol staan ze niet, de dvd laat je UFO in beeld zien tijdens diverse opnames voor drie BBC programma's, vaak hun enige mogelijkheid om promotie te maken. Het zorgt toch voor een glimlach.

Voor de zoveelste keer valt op dat UFO live veel beter tot zijn recht komt dan op de studio-albums. Michael Schenker is leadgitarist op schijven één en twee, Paul Chapman is leadgitarist op schijven drie, vier en zes en Atomik Tommy M. is de leadgitarist op schijf vijf. De periode met Michael Schenker blijft voor mij het interessantst, ook al omdat de beste UFO-nummers tijdens zijn periode tot stand kwamen. Veel respect heb ik ook voor zijn opvolger Paul Chapman die best goed uit de verf komt. Mooi en duidelijk is ook hoorbaar hoe later de toevoeging van stille kracht Paul Raymond zorgde voor een voller UFO-geluid. Phil Mogg blijft toch één van die charismatische frontmannen.

Nummer per nummer of schijf per schijf bespreken ga ik niet doen maar ik kan wel zeggen dat ik heel blij ben met mijn aankoop: tonnen aan materiaal voor een scherpe prijs van een legende in de Hard Rock wereld met best veel keigoede nummers op hun conto die live het best tot hun recht komen. Dat verklaart waarom deze groep in hun glorierijke jaren best wel een grote trouwe aanhang had. En... Michael Schenker horen tekeer gaan op Rock Bottom blijft een genot voor de oortjes!

avatar van da dude
Ik zit een beetje tussen de 4 en 4,5* in hier; de opnames met Schenker neigen richting de 5*, maar de latere opnames kunnen me toch zodanig minder bekoren (zowel door het mindere songmateriaal als het ontbreken van MS) dat de eindscore iets omlaag gaat.

Net nog weer eens opnames beluisterd van oude UFO songs uit de MS tijd, maar dan met Vinnie Moore die een poging waagt. Wat mij betreft weer een duidelijk voorbeeld van jammer maar helaas...

Goed, on topic: de geluidskwaliteit van deze opnames is fantastisch. Een flink deel is in het verleden al uitgebracht, maar het mooie is dat die slecht of niet meer verkrijgbare uitgaves nu in een zeer betaalbaar boxje verzameld zijn. Zeer de moeite waard!

avatar van Sir Spamalot
Dik vier jaar geleden heb ik een bijzonder hoge score uitgedeeld aan dit fraai pakket, de redenen waarom kun je in mijn eerste bericht lezen en deze morgen lag deze box naar mij te lachen om nog eens van stal te komen.

Slechts twee van de vijf cd's laten een jonge Michael Schenker horen, initieel kan dat toch een terughoudende factor zijn om dit te beluisteren of te kopen, maar het is UFO, niet The Michael Schenker Group. Ik heb nog steeds veel respect voor Paul “Tonka” Chapman, hij heeft lef en hij heeft het hart op de goede plaats. Hij speelt de Schenker solo's niet klakkeloos na want dat is bij voorbaat een verloren strijd, hij geeft er zijn draai aan.

UFO heeft een fiks aantal goeie albums op zijn conto, natuurlijk springt de periode met Michael Schenker er boven uit, maar live blijft dit een plezier om een dergelijke goed ingespeelde groep bezig te horen, met een aantal klassiekers in het repertoire maar ook met een zeer karakteristieke en charismatische zanger in de persoon van Phil Mogg (°1948). Na een loopbaan van vijftig jaar (!) houden ze er in 2019 mee op middels een afscheidstour, misschien nog eens bellen naar Michael Schenker, Paul Chapman, … en hopen op een aantal fikse gitaarsolo's samen met huidige gitarist Vinnie Moore.

Postscriptum: ik zie dat mijn link van Spin CD's het hazenpad heeft gekozen, de technische fiche van deze mooie box kun je natuurlijk ook vinden op Discogs: UFO - At The BBC On Air 1974 - 1985 (Box Set, Compilation) | Discogs. Komt dit horen!

avatar van jailhouserocker1
Sir Spamalot schreef:

Schenker en Way hebben al aangegeven absoluut niet van de partij te zullen zijn. Ze hadden allebei geen goed woord over voor het huidige UFO.