Pestilence - Spheres (1993)

3,41

Label: Roadrunner

1. Mind Reflections (3:21)
  2. Multiple Beings (4:05)
  3. The Level of Perception (3:49)
  4. Aurian Eyes (1:32)
  5. Soul Search (3:19)
  6. Personal Energy (4:09)
  7. Voices from Within (1:12)
  8. Spheres (3:29)
  9. Changing Perspectives (3:24)
  10. Phileas (1:17)
  11. Demise of Time (3:40)
11 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Flammazine
Gewaagde carrierezet die spijtig genoeg verkeerd uitdraaide. Toch staan er een paar 'beesten' van nummers op zoals 'Mind Reflections' en 'Soul Search'. 3,5* + 0,5* voor moed en volharding.

Empyrium
Geremastered en met bonus onlangs weer heruitgebracht.

avatar van Necremanthorn
Mameli en consorten gingen met dit album naar mijn mening iets over de kop. Er staan een paar geweldige nummers op maar het geluid is mij aan de te cleane kant. Net geen 4 punten.

avatar van andnino
Na de reunie van Pestilence ben ik maar eens gaan opzoeken waar deze band nou zijn naam aan te danken had. Spheres zou dan een death metal band die ging experimenteren laten horen.
Mijn indruk: dat klopt. En ook nog volgens mijn definitie van experimenteel; het bij elkaar gooien van onsamenhangende elementen, geen goede songs, een vervelende klank (hier vooral gecreëerd door die keyboards) en weinig bruutheid (dat kan best samengaan met techniek en progressiviteit). Wat mij betreft geen plaat die elke zichzelf respecterende metalhead moet kennen ofzo. We zijn wellicht een beetje verwend, maar ook gewoon veel beter gewend.

Edwynn
Ondergewaardeerd Pestilence album. De wereld was in 1993 nog niet rijp voor deze drastische koerswissel van Pestilence.
Even daarvoor bracht Cynic het waanzinnige Focus uit. Dat album lijkt een enorme inpiratiebron voor Mameli geweest. Want ook op Spheres krijgt de metal begeleiding van enkele fusion elementen. Het is net even wat minder technisch dan Cynic, maar toch zeer genietbaar.

avatar van Don Cappuccino
Eindelijk heb ik dit album, ik kon het moeilijk vinden. Loop ik vorige week zaterdag de FRS binnen, staat het album daar voor 10 euro. Dus gelijk meegenomen zonder twijfel. Ik stop het in mijn CD-speler en dan komt meteen het geweldige nummer Mind Reflections. En ik zie dat Jeroen Paul Thesseling (bassist van het zeer goede Obscura) ook op dit album speelt. Veel fans van de band waren niet blij met dit album, het was toen volgens de meesten zijn tijd voor uit. Nu ik hem voor het eerst luister vind ik dit een heel goed album, wat wel progressief is, maar niet te overdreven technisch is. Resurrection Macabre viel me vies tegen, maar van dit wil ik wel meer. Een avontuurlijk album van 33 minuten.

avatar van B.Robertson
Best wel een knap album. Snelheid is vervangen door de fusion invloeden en dat levert een origineel klinkend album op. Het nummer Mind reflections is in ieder geval een geweldige opener .

avatar van Stijn_Slayer
Het is niet zo vreemd dat Pestilence het 'Nederlandse Death' genoemd werd. Pestilence probeerde hier aan te sluiten bij de weg die Death, en in navolging van Death ook Cynic, waren ingeslagen. Het wordt hier wel duidelijk dat Pestilence moest accepteren dat ze op alle vlakken achter bleven. Compositioneel en qua technisch vernuft was Death ze nog anderhalf lichtjaar voor.

Een schande is het niet. Bijna geen enkele band heeft het in zich om een album als Individual Thought Patterns te maken. Pestilence was destijds een behoorlijk grote naam in de death metal hoek, en ze hadden het lef die naam op het spel te zetten. Ter vergelijking: Obituary maakt al twintig jaar min of meer hetzelfde album.

Uiteindelijk schiet het album te kort om een meesterwerk te zijn, maar het was een goede, ambitieuze poging. Saai is het album in ieder geval absoluut niet.

Edwynn
Zeg dat maar niet hardop tegen Patrick Mameli...
Die man koestert nog altijd wrok jegens Chuck Shuldiner.

avatar van Anjanas
niet normaal goed. Erg onderschat. Mijn allereerste concert. Cynic in voorprogramma

avatar van Zagato
Dit experiment is bij mij wel in goede aarde gevallen. Ze hadden meer van dit mogen maken wat mij betreft!